Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mispel tips?


anja247

Aanbevolen berichten

Ik liep zojuist door Intratuin en zag een jong mispelboompje staan. Herinneringen van mijn vader en beurse mispels, ze zagen er zo vies uit en ze waren toch zo heerlijk... ik stond dus naast de kassa met mijn nieuwe mispelboom voor ik me kon bedenken.

 

En nu... ik heb een aantal plaatsen waar ik het kan planten in mijn tuintje - van een iets winderige, zonnige hoek tot een heel rustige, bijna windstille hoek. Wat is wijsheid?

 

Hoe groot wordt zo een boom eigenlijk?

Welk voor bodem heeft het graag? Waar moet ik op letten?

Mijn vader weet het niet (maar anticipeert een flinke oogst!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de luwte plus zon is voor elke fruitboom meest ideale plek, geent wordt ongeveer 2-3 meter hoog ongeent geloof ik wel 6 meter, ze kunnen daarbij aardig breed worden maar waneer je snoeid beperk je dat tot wat je wil/ruimte hebt.

Vooral ruim plantgat en lekker wat compost gebruiken en liefst een boompaal doet hij het vast prima.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er eentje staan, zeer mooie boom een viertal meter hoog en gaat breed open, te breed dus heb ik hem verleden jaar zwaar gesnoeid, vanaf dit jaar ga ik er beetje model proberen in te krijgen.

Bij mij staat hij naast een vijver, ik heb echt de indruk dat hij er alles aan doet om takken boven de vijver te ontwikkelen.

Ik vind het een prachtige boom, zeer mooi als hij in bloem komt en dat trekt door als hij vol in blad staat, draagt ook zeer veel vruchten.

Je kan met snoeien wel zowat alles doen om het hem en jezelf naar de zin te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de straat staat een verkeerde of amper gesnoeide mispel deze blijft al jaren zo rond de 2,5-3 meter

hoogte hangen, wel ontzettend breed bijna net zo breed als hoog.

Volgens mij valt hoogte bij geent dus goed mee, mogelijk ligt dat aan ras maar eigenlijk denk ik dat bij mispel het gewoon meevalt, maar nogmaals moet dan wel ge-ent zijn.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...