Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Streeknamen kleinfruit


Menph

Aanbevolen berichten

Mijn grootmoeder kwam uit zuid Limburg en zij altijd 'Kroezjelen' ipv kruisbessen. Aalbessen waren 'Miemelen' en zwarte bessen waren,...

 

Ken je streeknamen van kleinfruit? Post ze dan hier!

 

Zo;

 

omg Kerkrade (Zuid limburg)

 

kruisbessen = kroezjelen

Aalbes = miemelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kroezel zeggen ze bij Brabantse familie (omg eindhoven)

 

 

Mestreechs (Maastrichts)

 

Eérbeize = aardbeien

Wiemele = rode bessen

Krònsele = kruisbessen

Appeleseen = sinaasappel

Keerse = kersen

Viege = vijgen

Droeve = druiven

Bròmmele = bramen

 

 

Krissie = drop en geen plant maar gewoon lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lijkt er dus wel op, maar wij in Nieuwkuijk maakte het nog erger, het waren kriezelkus, jemig wat een verbastering van kruisbessen. Maar aan de andere kant ook wel heel leuk, hoe zou dat nu ontstaan zijn? voor boerenkoolstamp zeiden wij krulstamp, kan ik me nog wat bij voorstellen,omdat die bladeren heel mooi krulde, voor raapstelen, keeltjes,ik denk omdat ze vrij lang waren[gekookt] en dan in je keel bleven hangen. voor tuinbonen,, moffie bonen,waarom heb ik nooit begrepen,misschien omdat de binnenwand zo zacht was als een mof???? en ja nostalgie voor mij, Maar leuk om verdere reactie's te lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klapbes = Kruisbes.

Van mijn opa, hij kwam uit Overschie, maar verhuisde na pensionering naar Apeldoorn. Dus regio onzeker.

 

Uit Groningen ken ik Vrougen en Loaten, waarmee resp. vroege aardappels en late aardappels worden bedoeld.

 

Van de liedjes van Ede Staal (Gronings) ken ik ook:

Aalbeerns = aalbessen

Woddels = wortelen

Roet = onkruid

Teksten: http://www.edestaal.nl/pagina.php?titel=Teksten&pagina=&menuid=5&nr=6

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Fries:

 

ierdbei = aardbei

toarnbei = braam

framboas = framboos

krùsbei = kruisbes

swarte bei = zwarte bes

strinkje bei = aalbes

 

Ik ken de swartebei als strúskebei en de krúsbei als krúsdoarn. De vlierbes is een hûnebei (of fleare). Leuk is de Oost-Indische kers, die wordt ljippetop, hakjeblom, hakkewipper, hertsjeblom, hokjeblom, lepekop, ljippekop, pypkeblom of prinsepiip genoemd . De framboas wordt nu en dan ook nog wel de hinnebei genoemd. De hynsteblom (paardenbloem) heeft knineblêden terwijl knineblêd eigenlijk de grote weegbree is . Onkruid is túch in mijn dialect maar wordt ook wel genoemd: smoargens, fûlens, kjitte, túchguod, ûnk, ûnkwea, ûnrant, ûnreau . Gelukkig is er voor appelmoes maar één woord: smots.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Fries:

 

ierdbei = aardbei

toarnbei = braam

framboas = framboos

krùsbei = kruisbes

swarte bei = zwarte bes

strinkje bei = aalbes

 

Ik ken de swartebei als strúskebei en de krúsbei als krúsdoarn. De vlierbes is een hûnebei (of fleare). Leuk is de Oost-Indische kers, die wordt ljippetop, hakjeblom, hakkewipper, hertsjeblom, hokjeblom, lepekop, ljippekop, pypkeblom of prinsepiip genoemd . De framboas wordt nu en dan ook nog wel de hinnebei genoemd. De hynsteblom (paardenbloem) heeft knineblêden terwijl knineblêd eigenlijk de grote weegbree is . Onkruid is túch in mijn dialect maar wordt ook wel genoemd: smoargens, fûlens, kjitte, túchguod, ûnk, ûnkwea, ûnrant, ûnreau . Gelukkig is er voor appelmoes maar één woord: smots.

 

haha, leuk om ze zo eens allemaal te lezen...heel herkenbaar

smots is ook hier appelmoes, maar wij noemen aardappelpuree ook smots. ierappelsmots wel te verstaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij spraken vroeger thuis geen Fries ( vader komt uit NH, Haarlem ).

En als kind had ik altijd zo`n hekel aan het woord smots!!!

Zo erg dat ik jaaaaaren geen appelmoes heb gegeten.

alleen al om het woord.

Gelukkig noemden wij het appelmoes en at ik het thuis dus wel

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het Fries:

 

smots is ook hier appelmoes, maar wij noemen aardappelpuree ook smots. ierappelsmots wel te verstaan

 

Haha, ja. En om het goed smotsich te maken moet je eerst flink smotskje

 

 

Gemma: Wij spraken vroeger thuis geen Fries ( vader komt uit NH, Haarlem ).

En als kind had ik altijd zo`n hekel aan het woord smots!!!

Zo erg dat ik jaaaaaren geen appelmoes heb gegeten.

alleen al om het woord.

Gelukkig noemden wij het appelmoes en at ik het thuis dus wel

 

Enige negatieve associatie bij het woord smots kan ik me wel voorstellen. Een doodgereden dier noemen we ook "aan smots" gereden... Een slak onder je voeten wordt aan smots getrapt. Soms slaan mensen elkaar de harsens tot smots. En dat is echt niet allemaal appelmoes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...