Dennis29 Geplaatst: 22 april 2012 Geplaatst: 22 april 2012 Leuk! Ga ik over een paar jaartjes ook maar maken. Heb er nu nog niet zo veel aan Quote
henkg Geplaatst: 24 april 2012 Geplaatst: 24 april 2012 Mijn allereerste (en ook gelijk laatste?) paardenbloemenwijn. Op weg geholpen door dit topic van appelvrouw.Zondag bloemen geplukt, groene kroonblaadjes voor 3/4 afgeknipt.Toevoegingen: - 2 grote citroenen zonder schil, fijngesneden. Geen sinaasappel. - Beetje Nutrivit gistvoeding, 2 gram (had ik al). - Suiker 950 gram- ongeveer 100 gram fijn gesneden gedroogde (en geweekte) pruimen (i.p.v. rozijnen)- Beetje tannine (0,75 gram). Had ik al.- En uiteraard de paardenbloemen: ca 280 gram netto.Totaal volume: ca 4,5 liter. 5 minuten gekookt. Af laten koelen.De hele vloeistof, inclusief pulp, in een gistingsfles gedaanWijngist, korrels, toegevoegd (had ik al, weliswaar voor rode wijn, maar ach).24 uur later: Gezeefd. Pulp uitgeknepen, beetje korrelgist toegevoegd. Vloeistof staat nu weer verder te gisten: Is dit het ultieme recept? Nee, zeer waarschijnlijk niet. Zonder enige ervaring heb ik alleen allerlei verschillende recepten vergeleken, en daar mijn plan uit getrokken. Met het grotendeels afknippen van de groene kelkblaadjes -en het als vervanging toevoegen van wat tannine- hoop ik de rijpingstijd te bekorten, en toch een bite te behouden. Gezien de toch lange rijpingstijd moet ik binnenkort misschien maar eens een voorraadje paardenbloemen aanleggen, en invriezen voor later gebruik. Over het gebruik van wijngist: Dat is goedkoop te verkrijgen bij o.a. http://www.vanderkooyjubbega.nl/wijngistsachet-champagne.htmlDie berekenen (voor alleen wijngistsachets) geen verzendkosten. Eén zakje voor slechts 1,59. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Thessa Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Vorige week in Nijmegen bij de bio sinaasappels en citroenen gekocht voor de paardenbloemenwijn..dus vanmorgen ben ik aan de slag gegaan.Ik was alleen vergeten om suiker te kopen dus bij 3 buren langs en enkele uren( en een paar glaasjes bittere sinaasappelikeur ) verder kon ik eindelijk aan de slag. Ik ga dit jaar proberen de wijn met 1 kilo suiker minder te maken. Hier het volledige recept zoals ik het tot nu toe maakte: Paardenbloemenwijn: Dit recept van overheerlijke, geurige paardenbloemenwijn komt van de schoonmoeder van mijn buurvrouw, een wandelende encyclopedie van oude Lorrainse recepten!Je begint met de paardenbloemenwijn op een dag waarvan je weet dat het de volgende dag mooi droog weer is, je moet de bloemen namelijk droog plukken. Zorg dat je een plek weet waar geen beesten rondlopen, geen paarden, honden etc. om duidelijke redenen. Dag 1: Snijd 6 bio sinaasappels & 6 bio citroenen in schijfjes, doe het in een grote bak of pan.Voeg er 2 handjes rozijnen, en 4 kilo suiker bij.48 uur laten staan en regelmatig roeren.Dag 2:: pluk 1 emmer van 5 liter vol met paardenbloemen, pluk ze pas als de bloemen goed open en droog zijn,dat is meestal vanaf een uur of elf/twaalf, pluk ook alleen de paardenbloemen die volledig open zijn, zij bevatten de meeste geur en smaakstoffen.Je plukt de bloem zonder steel, het groene kroonblaadje mag blijven zitten.Kook de bloemen zachtjes in 10 liter water voor 5 minuten.Laat afkoelen en 24 uur staan.Dag 3: Giet het vocht door een doek, en meng het met de sinaasappelmix en 1 pakje verse gist ( hier verkoopt de bakker pakjes verse gist in kubusvorm..dat is 42 gram verse gist )Laat dan een week staan.Roer regelmatig.Na een week: Zeef het geheel, doe het in een grote wijnfles van minimaal 15 liter.Laat de paardenbloemenwijn nog tot half december staan tot je er flessen mee gaat afvullen.En dan genieten maar. Hier drinkt men de wijn als aperitief met iets te knabbelen, je ruikt en proeft de lente! heb jij een pan van 20 liter ? ik reken even snel 5 kg bloemen en 10 liter water....en dan nog ruimte over houden....of lees ik nou zo krom ik wil het ook proberen maar heb een pan van 8 / 10 liter niet groter ...dus zou alles moeten omrekenen,kan het ook in gewone liter glazen flessen met schroef doppen ? zo ja hoeveel vocht mag er dan in ivm gisten/uitzetten... of kun je na het "emmer""proses gewoon afvullen tot de rand ?het duizeld nu nog wat, moet het echt stap voor stap snappen voor ik er aan begin (ook leuk idee om het in de kleine koffiemelk flesjes te maken voor de verkoop als het echt zo lekker is.... ) Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Het is 5 liter aan paardenbloemen. Geen 5 kg. Gelukkig Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Thessa Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 ? dat snap ik even niet ...gewoon de litermaat 5 keer vol ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Helly Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Ik denk dat ze dat idd bedoelt. Gewoon de pan vullen met 5 litermaten vol paardebloemen. Quote Good things come in small packages
henkg Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Een groot pak watten van de drogist heeft ongeveer het volume van een literpak water (ongeveer net zo groot). Dat literpak water weegt een kilo. Het pak watten weegt nogal wat minder.Vervang nu "watten" door "paardenbloemen" Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Thessa Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 okee tot zover snap ik het, maar nu nog de vraag kan het in gewone flessen met metalen schroefdop ?ik las ook dat dat moet met bloem en al.....dat krijg je toch niet in de fles...? of is dat alleen in de emmer en alleen het vocht in de fles? ahha...ik lees het nu nog eens en ineens valt het kwartje..... Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 De bloemen moet je er uit zeven (nadat het een tijd heeft kunnen gisten). En dan moet het nog een hele tijd in een grote fles met liefst een rubberen stop. Of tenminste, dat doen wij. Daarna kan het pas in flessen, en of het dan in een fles kan met een metalen schroefdop...? Wij gebruiken wijnflesjes met kurken. Maar goed.. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Ik heb een kort verhaaltje geschreven over wijngisting, in het wijnmaken topic: wijn-maken-t2506-20.html#p93408Literflessen voor de (na)gisting zijn dus niet echt handig. Je hebt dan veel watersloten, met passende aansluit-kurkjes nodig. Bij gebrek aan watersloten zou je bij de nagisting misschien je pan strak af kunnen sluiten met huishoudfolie. elastiek eromheen. En met een naald een minuscuul gaatje middenin de folie prikken. Zodat de CO2 kan ontsnappen, en vliegjes geen kans hebben. Geen garantie dat dit gaat werken .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Geplaatst: 27 april 2012 Of gaas, of doek? Het is geen snelle bewerking thessa..de wijn staat dan ook nog tot eind van het jaar om te bezinken..op smaak te komen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Eerst het draadjesvlees aanbraden en laten sudderen, dan nog even de wijn maken. En drie uren later aan tafel.Ging het maar zo snel! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 11 mei 2012 Geplaatst: 11 mei 2012 Wijnmaken: Hoeveel suiker toevoegen?Druivensap is ideaal, daar hoeft meestal niets bij. Andere sappen bevatten vaak te weinig suiker, en suiker is nodig om het gewenste alcoholpercentage te bereiken. Maar hoeveel suiker moet je toevoegen? In paardenbloemen zit helemaal geen suiker. Makkelijk: elke 17 gram suiker op een liter geeft 1 procentpunt alcohol. Voorbeeld bij 5 liter en een gewenst alcoholpercentage van 12%: 5 * 17 * 12 = 1020 gram suiker toevoegen.Bij een goed recept is meten helemaal niet nodig. Er zit immers geen suiker in paardenbloemen. Vooraf is dus al bekend hoeveel suiker er moet worden toegevoegd, gewoon het recept volgen. Bij sappen die wel suiker bevatten ligt dat anders. Er moet wellicht suiker worden toegevoegd, maar hoeveel? De ene vrucht is de andere niet, en ook bij dezelfde soort vrucht kan het suikergehalte enorm varieren. Een recept kan daar natuurlijk geen rekening mee houden. Meten dus, maar hoe en waarmee?1. Hydrometer. Dit is een soort dobber met een schaalverdeling. Een zoet sap heeft een hogere dichtheid (soortelijk gewicht) dan een minder zoet sap. De dobber zal hoger, of minder hoog in het sap staan. De schaalaanduiding geeft het soortelijk gewicht, meestal in 1000-tallen. Voorbeeld: 1105.Meten gaat het best in een maatglas (of iets anders dat smal en voldoende hoog is om de dobber te laten drijven). Per meting ben je wel 150 a 200 ml kwijt. Teruggieten verhoogt de kans op infectie.Kosten ongeveer: hydrometer 5,- maatglas 5,- 2. Refractometer. Je meet hetzelfde, maar volgens een geheel ander principe: de brekingsindex. Er zijn slechts een paar druppels nodig. De schaal-aanduiding is meestal in Brix waarden. Met behulp van een tabel of formule kun je de afgelezen waarde omrekenen naar suikergehalte.Kosten ongeveer: refractometer 20,- (Chinese ebay variant)Zoiets dus: http://www.ebay.com/itm/RSG-100ATC-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-ATC-Refractometer-blue-rubber-/300618823944?pt=BI_Cellular_Optical_Television_Test_Equipment&hash=item45fe473908 In beide gevallen weet je nu hoeveel suiker je oplossing bevat. Met een tabel of formule kun je bepalen hoeveel suiker er moet worden toegevoegd. (en daarna kun je eventueel opnieuw meten) Metingen kun je ook tijdens, en na afloop van de vergisting doen. Je weet dan het eind soortelijk gewicht. Daaruit valt het bereikte alcoholpercentage af te leiden, en ook of alles wel geheel uitvergist is. Teveel doorvergisten na bottelen kan immers bommetjes geven. Ik vind een hydrometer onmisbaar: die geeft je het antwoord op de vraag: 'heb ik wel genoeg (en ook weer niet teveel) suiker toegevoegd?'. Een refractometer is meer voor gevorderden (of voor boys with toys zoals ik), groot voordeel is dat je veel minder monster kwijtraakt bij een meting, wel belangrijk als je regelmatig de vergisting wilt volgen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 11 mei 2012 Auteur Geplaatst: 11 mei 2012 Henk dank je wel!!Dit ga ik eens uitprinten en op mijn gemak doorlezen als ik er wat meer tijd voor heb. Pak ik er meteen mijn meters bij om te kijken wat ik heb. Mijn paardenbloemenwijn heb ik vanmiddag eindelijk in de grote fles gedaan. Vierdubbel gaasje eroverheen en lekker lang laten staan. Hij ruikt in ieder geval zoals het moet (heerlijk ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 (aangepast) Een eerste proefsessie, nu, op 24 mei.Veel te snel, want op 22 april geplukt, op 14 mei gebotteld.Zie voor mijn recept: paardenbloemenwijn-vin-pissenlit-t5053-20.html#p92931- Temperatuur: ca 12 graden.- Een heel licht naar luchtje, al veel minder dan tijdens bottelen. Is geheel verdwenen na een paar minuten.- Kleur: echt goudgeel Geler dan elke andere witte (gele?) wijn die ik ken.- Kraakhelder (niet goed zichtbaar op de foto).- Geur: Geen nare luchtjes, maar ook niet bijzonder stuivend.- Droog, klein zoetje, vergelijkbaar met een chardonnay.- Niet laf, een prettig bittertje (doordat ik tannine heb toegevoegd?)- Nu een fractie te zuur, volgende keer net iets minder citroen (citroensmaak is niet meer herkenbaar, wel de frisheid van het zuur). Kan beter (net iets minder zuur) worden door rijpen.- En heel licht aanwezig, maar toch: belletjes!Kortom: nu al heel geslaagd, eigenlijk mijn beste wijntje tot nu toe. En dan houd ik ook nog eens meer van rood. Nu nog een tijdje laten rijpen op fles. Belletjes, hoe heb ik die gekregen/gemaakt?De belletjes zijn voor mij een perfecte aanvulling. Het maakt de wijn fris, sprankelend.Die belletjes heb ik verkregen door de hobbybrouw bier methode toe te passen. Bier heeft altijd belletjes (CO2) nodig. Die verkrijg je door na het volledig uitvergisten, en vlak voor het bottelen een beetje suiker toe te voegen, en direct daarna de flessen hermetisch af te sluiten. De paar nog aanwezige gistcellen gaan weer groeien, en zetten de suiker om in CO2. Belletjes dus. Let wel: ik heb gebotteld in 0,3 L euro bierflesjes, afgesloten met een kroonkurk. Deze bierflesjes kunnen enige druk weerstaan, dit geldt niet voor gewone wijnflessen. Wijn in een bierflesje: het ziet niet uit. Wel makkelijk, zeker als je al een kroonkurkapparaat hebt. Ook een mooie maat: twee glazen per flesje. Mijn 5 liter wijn heeft in totaal 14 flesjes opgeleverd, bij 6 stuks heb ik tijdens bottelen suiker toegevoegd. Binnenkort maak ik de anderen open, voeg ook aan die wat suiker (maximaal 2 gram per flesje) en een heel klein beetje korrelgist toe, en sluit ze opnieuw af met een kroonkurk. Santé, en dank aan appelvrouw. PS. Ervaringsfeit: zie je volgend voorjaar een ontluikend paardenbloemenveldje: hou het dagelijks in de gaten. Tussen volle bloei en uitgebloeid zit minder dan een week. Ik was erg teleurgesteld toen ik een weekje na de eerste toevallige pluk terugkwam: Allemaal lichtgrijze pluizenbollen. Mooi, maar daar kwam ik niet voor. 13 juni 2012 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 24 mei 2012 Auteur Geplaatst: 24 mei 2012 Het plezier is geheel aan mijn kant Henk! Ik zou je wijntje graag even proeven Ja, inderdaad zijn de paardenbloemen snel uitgebloeid. In het najaar is er nog nabloei, maar dat is erg karig... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 27 mei: Past ook heel goed bij witte asperges! Inmiddels aan alle flesjes een beetje bottelsuiker, en een paar korreltjes gist toegevoegd, en weer gekroonkurkt. Vergisting ervan duurt ongeveer twee weken.(Voor degenen die ook hergisting op fles willen toepassen: je krijgt wel een beetje sediment onderin het flesje. Uitschenken zoals een Belgisch biertje dus.) 13 juni: Vergisting is perfect en snel verlopen. Alle extra suiker is vergist, want de wijn is niet minder droog. Resultaat mag er weer zijn: mooie belletjes. Vijwel geen schuim bij het inschenken. Belletjes blijven in de wijn, ook als het glas een half uurtje staat. Het ietsje teveel zuur is nu ook weg. Lekker!Het licht nare luchtje waar ik eerder over schreef (dat na een paar minuten na inschenken al weg was) is nu ook bij inschenken niet meer aanwezig. Jammer dat ik maar zo weinig had (en nu nog minder heb). Ik haal er zeker de kerst niet mee. Ik zal dus niet gaan weten of heel lange rijping de smaak nog zal verbeteren. Ik vind het wel prima zo. Volgend jaar veel meer plukken, en eventueel tijdelijk invriezen. Ben benieuwd naar vorderingen / smaakervaringen / tips van andere paardenbloemvinologen... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 13 juni 2012 Auteur Geplaatst: 13 juni 2012 Mijn wijn blijft staan tot Kerst Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Die van mij ook, al wil ik binnenkort wel even een slokkie proberen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 Ik heb de laatste berichten even verplaatst naar het topic over wijn (met wat voor een vrucht of smaak dan ook) maken: wijn-maken-t2506.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 12 september 2012 Geplaatst: 12 september 2012 Half juni de laatste genuttigd.Een paar dagen geleden vond ik toch nog een vol flesje, verdwaald in een bierkrat. Eerst gekoeld, daarna geproefd. Ik vond de smaak na een kleine 3 maanden zeker niet beter, eerder iets minder. Minder fris, minder bite. Wellicht moet ik bij een langere rijping vooraf ietsje meer tanine toevoegen. Ik schreef al eerder dat wijn gemaakt dient te worden van druiven. Toch vind ik mijn paardenbloemenexperiment zo geslaagd, dat ik dit volgend jaar ga herhalen. Plan is om -ipv een kleine 5 liter- dan 15 liter te maken, met hetzelfde recept, inclusief de suikertoevoeging voor de belletjes. Dat gaat veel plukken worden (en eventueel tijdelijk invriezen). Ben benieuwd naar de ervaringen van Appelvrouw; Jorieke; anderen .... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
appelvrouw Geplaatst: 12 september 2012 Auteur Geplaatst: 12 september 2012 Henk, mijn paardenbloemenwijn staat rustig in zijn "bonbon" te wachten totdat ik ga hevelen. in principe hevel ik maar één keer, zo in december...Het is gek dat dat je ervaring is dat de drank nu minder smaakt...zopas heb ik mijn paardenbloemen"wijn" uit 2008 gedronken..de laatste fles..zo vol van smaak en geur Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 september 2012 Geplaatst: 12 september 2012 Ik heb de wijn in flesjes gedaan, en die liggen nu nog lekker te rijpen. We hebben wel wat geproefd natuurlijk, en ik vond het al lekker. Maar na een tijdje rijpen hoop ik dat hij nog beter smaakt! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 12 september 2012 Geplaatst: 12 september 2012 Ben benieuwd hoe de belletjes-variant jullie gaat smaken! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Indy Geplaatst: 14 september 2012 Geplaatst: 14 september 2012 Gezien jullie enthousiasme voor deze wijn,ga ik volgend voorjaar ook eens zo'n 20 liter maken.De vlierbloesemwijn was hier dit jaar een zeer geslaagd experiment.Voorzichtig 5 liter gemaakt.worden er volgend jaar echt 20 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.