Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik denk niet dat de bitterheid komt door minder suiker (hoewel zoetheid een bittere smaak maskeert). Dit komt eerder door het gebruik van ook alle groene delen die te lang in de pulp hebben gezeten. Of anders misschien door een infectie.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Zo, de gisting verloopt goed. Zo goed, en zo met weinig schuimvorming dat ik zonet heb overgeheveld naar 2 glazen flessen van 5 liter. Ik heb een restantje geproefd. Uiteraard nog erg zoet, wel al behoorlijk wat alcohol. Geen nare smaakjes.

Enige probleempje is de temperatuur. Die is nu -op de koelste plek in huis- ongeveer 23 graden. Een beetje warm dus. Maar ach, ik krijg dan een Chardonnay achtige smaak ipv een Sauvignon blanc smaak. Wie zorgt? In ieder geval geen problemen met een slecht verlopende gisting. De watersloten bubbelen goed.

(Een waterslot laat je het aantal bellen zien, een indicatie voor het verloop van de gisting. Zeker in het begin kun je ter afdekking ook een gaasje gebruiken. Dan zie je echter niet of de gisting goed verloopt. En een waterslot + rubber kap kost bijna niks.)

Geplaatst:

Gisting gaat hier ook prima,ik heb nog niet gezeefd,maar dat doen we van de week even.Hij staat bij ons achter de bank,de temperatuur is zo rond de 20-22 graden.

Geplaatst:

Het paardenbloemenseizoen zit er (bijna?) op.

Wie maken er dit jaar paardenbloemenwijn?

Misschien een heus concours agricole, met een deskundige jury, op Joriekes' oogstfeest?

@Jorieke: Hoe is jouw 2012 wijn uiteindelijk geworden. Lekker? Tips om je recept bij te stellen?

Geplaatst:

Ik heb natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik vond de wijn erg lekker. Er zit wel flink wat alcohol in, dus de volgende keer ga ik denk ik voor een gist die eerder ophoudt met alcohol maken. Want ik wil wel een lekker zoet wijntje, maar dan weer geen poedertjes/tabletten gebruiken om de gist een halt toe te roepen.

Dit jaar sla ik even over met het brouwen (van deze wijn), omdat we nog wel wat flessen hebben staan, en we niet zulke zware drinkers zijn Plus: de brouwemmers zitten alweer vol met van allerlei soorten bier. Er is dus ook gewoon geen plek meer.

Geplaatst:

Hier heb ik net de paardenbloemenzooi met het citrussuikerspul gemengd, verse gist toegevoegd en in de gistingston gegoten. Waterslot gevuld met schnaps en hier in de woonkamer opgesteld, de andere ruimtes zijn iets te koel nu. Een mandfles voor verdere opslag/gisting staat al klaar......die kan dan zo de kelder in.

Ik heb de helft van het recept genomen, over 2 weken volgt een vlierbloesemwijn en misschien nog wel andere zaken dus ik vond de helft wel genoeg voor een eerste keer. Bevalt het goed dan kan er volgend jaar alsnog meer worden aangezet

paardenbloemwijn-aanzet64671368019036.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Waarom schnapps in het waterslot?Heeft dat een speciale reden?

Hier bubbelt ie er na het zeven lustig op los. Ik ben benieuwd hoe die wordt.

De ton is weer leeg,dus over een tijdje gaat daar de vlierbloesemwijn in.

Geplaatst:

Gisteren een hele doos vol spullen van brouwmarkt gekregen om wijn te maken, te beginnen met de paardenbloemwijn. In mijn recept wordt wijngist gebruikt, maar er staat niet bij hoeveel je moet gebruiken. Op het pakje (all purpose gist) staat alleen dat het genoeg is voor 5-10 liter (zonder giststarter). Komt het allemaal niet zo precies qua gist en gebruik je zowel voor 5 als 10 liter het gele zakje? Of minder (ik wil 5 liter maken)?

Geplaatst:
Hi Indy Ik kreeg hier te horen dat men er Schnapps in deed zodat je niet bang hoeft te zijn voor bvb schimmel in het waterslot. Wat ik wel een goed idee vond eigenlijk want als de mijne straks is overgeheveld in een fles gaat hij naar een kelder toe die honderden jaren oud is, er minder beweging zit in het water in het waterslot dus dan is Schnapps een prima alternatief :) Of het echt nodig is weet ik niet maar ik ga dan maar af op de ervaringen hier waar veel wordt gebrouwen door velen :)) MVG Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst: (aangepast)

Aha,nu heb ik nog nooit schimmel in het waterslot gehad,maar misschien als het erg staat te gisten,en het door het waterslot heen komt zou het natuurlijk kunnen.En inderdaad,baat het niet,het schaadt ook niet.

@Maartje,het komt wel zeker nauwkeurig met de gist hoor.Er staan heel veel recepten op het www, misschien kun je daar ergens uit halen hoeveel gist er nodig is in je 5 liter.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Inderdaad gewoon de helft nemen. Het hele zakje gebruiken kan trouwens ook geen kwaad. De gist gaat in het begin toch groeien (door de nog aanwezige zuurstof). Als de zuurstof op is, vermindert de groei. Dan pas gaat de gist alcohol maken. Een anaeroob (zuurstofloos) proces.

Of je nu de helft, of alles gebruikt: normaliter zou de gisting binnen 24 uur op gang gekomen moeten zijn. Te zien aan de bellen in het waterslot. Bij mij, nu al een week lang, ongeveer 1 bel per 2 seconden (per fles van 5 liter, met zo'n slangmodel waterslot). Geen bellen: geen gisting (of een lekkend vat).

Geplaatst:

Bedankt voor de reacties allemaal over de gist. Ik ga aan de slag (als het zonnetje tenminste een beetje doorkomt - de paardenbloemen zitten nu nog dicht); ben heel benieuwd.

Geplaatst:

Nu 13 dagen na de start van de gisting.

Vrij snel na de start: 1 waterslotbel per 1,5 a 2 seconden (op 5 liter). De laatste paar dagen wordt dat steeds iets minder. Nu ongeveer 1 bel per 10 seconden. Ik heb nog niet geproefd of gemeten, maar het lijkt erop dat de vergisting bijna volledig is (of de gist is aan het doodgaan door het alcoholpercentage). Over 1 a 2 weken ga ik (na proeven, en meten van het SG) maar eens overhevelen en klaren. Wie weet kan ik mijn eerste wijntje al over een maand gaan proeven.

(Ja, ik ken de recepten: laten staan tot kerstmis of zelfs langer. Met mijn recept hoop ik -net zoals vorig jaar- veel eerder een uitstekend drinkbare wijn te krijgen.)

Geplaatst:

Mijn paardenbloemwijn staat inmiddels een week te gisten. Aangezien de wijn uit mijn recept (uit het boek uit de tuin in de fles) na een paar weken klaar moet zijn ben ik nu aan het nadenken over het vervolg.

Ik heb een hydrometer voor het meten van het alcoholpercentage, maar nu zag ik in een instructiefilmpje op youtube dat ik, voor het meten van het alcoholpercentage, eerst een meting had moeten voordat de gist er bij kwam (zodat je later het verschil kunt aflezen). Kun je zonder deze startmeting nog aflezen met de hydrometer wanneer je moet bottelen?

En als je gaat hevelen om de droesem te verwijderen, kan dat eigenlijk rechtstreeks in flessen (zodat je gelijk kunt bottelen) of doe je dat eerst naar een ander gistingsvat?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Inderdaad. Bij paardenbloemenwijn komt vrijwel alle alcohol van de toegevoegde suiker. Elke 17 gram suiker per liter geeft (bij volledige vergisting!) ongeveer 1% alcohol. Voorbeeld: 1 kg suiker op 5 liter: 1000 / (17 * 5) = 11,8 % alcohol.

Toch is een hydrometer begin meting wel handig, en al helemaal bij wijnen waar ook andere suikerhoudende ingrediënten in zitten (b.v. druiven, daar schijnt men ook wijn van te kunnen maken). Je kunt dan de totale hoeveelheid suiker niet weten. Alleen een eindmeting geeft geen goede informatie: de aanwezige alcohol verlaagt het SG (alcohol is lichter dan water), de restsuikers verhogen het SG (een suikeroplossing is zwaarder dan water). Met een beginmeting kun je de eindmeting omrekenen naar % alcohol.

Nu gaat het meten niet alleen om het alcoholpercentage, maar meer om te weten of de wijn uitvergist is. Een wijn waarvan alle vergistbare suikers zijn omgezet in alcohol (een droge wijn dus) zal ook op fles niet meer verder gisten. Er is immers geen suiker meer. Dat is ook te proeven: de most smaakt dan niet meer zoetig.

Overhevelen en bottelen: Daarover verschillen de meningen. Sommigen hevelen meerdere keren over, om het pulp / gistdepot kwijt te raken. Anderen doen dat slechts één keer, om de pulp te verwijderen.

Bottelen doe je pas als de wijn helder is (al dan niet geklaard met hulpmiddelen). Zonder hulpmiddelen kan dan nog weken / maanden duren.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vandaag mijn paardenbloemwijn geheveld en gebotteld (toch maar gelijk geheveld in flessen). De geur was lekker; qua smaak vond ik hem een beetje licht (in de zin van niet heel veel smaak), niet zoet en licht mousserend. Niet vies, maar het kan zeker nog lekkerder. Ben benieuwd of de smaak nog beter wordt door hem een tijdje te laten staan. En ik heb gebotteld in doorzichtige flessen met schroefdop; ook benieuwd hoe dat bevalt. Wordt het uiteindelijk niet die lekkere wijn waar ik op gehoopt had, dan ga ik volgend jaar het recept van appelvrouw proberen. En straks door met de vlierbloesemwijn

Geplaatst:

Komend weekeinde ga ik bottelen. Niet recent geproefd, maar het oogt in ieder geval heel helder. De ene 5 L fles smaakte bij de eerste overheveling een paar weken geleden nog heel licht zoet en is niet verder vergist. De andere 5 L fles was toen al droger, en is wel iets verder vergist, er was in ieder geval daarna nog enige waterslot activiteit.

De bedoeling is om de ene gewoon te bottelen, en aan de andere iets suiker (max 6 a 8 gram per liter) toe te voegen samen met een heel klein beetje korrelgist, om bubbels te krijgen. Zeker die tweede gaat in redelijk drukbestendige (bier)flesjes, gekurkt met een kroonkurk.

Vlak vóór bottelen proef ik eerst. Misschien is het inmiddels azijn geworden

Volgende week meer.

Geplaatst:

De geest zit in de fles! Gebotteld dus.

"Opbrengst" uit 2x 5 liter gistingsflessen: 2x Champagnefles 0,75 l + 24x bierfles 0,30 l

(wijn uit een bierflesje: niet mooi, wel een mooi maatje, en erg praktisch)

Nu had ik al een kroonkurkapparaat, geschikt voor zowel bierflesjes (26 mm) als Champagneflessen (29 mm). Dat maakt het goed afsluiten wel erg gemakkelijk. Geen gedonder met wijnkurken.

Toch ben ik wel een uurtje of drie bezig geweest: flessen goed schoonmaken; flessen goed ontsmetten; overhevelen; vullen; kurken.

De eerste proefnotitie: voldoende alcohol, vrij droog, weinig geur. Nog een beetje zuur (citroenig), maar dat trekt de komende weken nog wel bij.

Aan een paar flessen heb ik iets suiker (6 g/l) + iets korrelgist toegevoegd, voor belletjes. Als er een vergisting op fles gaat plaatsvinden, dan ontkurk ik de rest, voeg dat ook daaraan toe. En uiteraard direct daarna opnieuw (kroon)kurken., en minimaal 2 weken wachten.

Als ik naar de MTFD sep 2013 ga, dan neem ik zeker een fles mee, voor het concours vin pissenlit!

Over kroonkurken: ook champagne wordt gebotteld met een kroonkurk. Elke champagne/schuimwijnfles heeft een randje waarop een 29 mm kroonkurk past. Makkelijk eraf te halen als de gist verwijderd moet worden. Pas op het allerlaatste moment wordt de fles (weer) afgesloten met een champagnekurk. Alleen voor het mooi, niet voor het nut.

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

*Schop* Vandaag de paardenbloemenwijn ei-de-lijk gebotteld. Zooooooooooooo,die is onwijs lekker!!!! Dat wordt weer plukken over een maand of 2,en dan maar 2x 15 liter 9% vol!

Geplaatst:

Ik had nog niet geschreven hoe het met mijn paardenbloemenwijn 2013 is afgelopen:

Niet mislukt, maar het smaakte niet naar paardenbloemenwijn, het had ook niet die goudgele kleur. Volgende keer zal ik de bloemen langer in heet water laten staan.

Over een kleine twee maanden een nieuwe kans!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Eergisteren en gisteren geplukt. Totaal ongeveer 3 liter (dit jaar is hier een slecht paardenbloemenjaar).

Nu een iets ander (makkelijker) recept, eigen variant, voor 5 liter:

Bloemen geknipt. Bloemblaadjes + deels de groene kelkblaadjes, rest weggegooid.

Met water, twee geprakte bananen en het vruchtvlees van twee citroenen in een grote pan. Staafmixer om alles klein te hakken.

Half uurtje laten koken, laten afkoelen en pecto-enzym toegevoegd, afgedekt.

Dag later: gezeefd en geperst, alleen het sap gebruik ik.

Suiker (900 gram) opgelost en toegevoegd.

Aangevuld tot 4,5 liter.

Gistvoedingszout (2 gram), tannine (1,5 gram) en korrelgist toegevoegd.

Waterslot geplaatst.

Reeds na een uurtje kwamen de eerste bubbels door het waterslot.

Is dit een goed recept, zo zonder pulpgisting? Dat weet ik pas over een tijdje. Ik hoef nu in ieder geval niet later de pulp uit te zeven/persen.

Als het uitgegist is, ga ik tijdens bottelen in drukbestendige (bier)flesjes weer wat bottelsuiker toevoegen (8 gram per liter) dat geeft een tintelend wijntje. Dit door de hergisting op fles. Doe dit niet met gewone wijnflessen, die kunnen de druk niet aan.

[Edit]: Nu do 17 april. Gisting verliep en verloopt voorspoedig. Na een paar uur 1 bel/s, nu afnemend naar 0,5 bel/sec.

Geplaatst:

Hier prima veldjes, met prachtige volle bloemen. Vol met veel stuifmeel.15-april-2014-09917131397756258.jpgNu één in de fles,en één nog in het mostvat

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...