Jump to content

Dhalia: Wel of niet dieven?

dennislp

Recommended Posts

Dhalia: Wel of niet dieven? Is de vraag waar ik mee blijf zitten.

Dieven doe je omdat je dan grotere bloemen krijgt op mooie stengels: Ideaal voor snijbloemen!

Maar als je ze nou gewoon als plant in je tuin laat staan? Wat is dan het beste advies, worden de bloemen echt véél kleiner als je niet dieft?

Jawel. Behoorlijk kleiner ja. Maar wel met meer bloemen, bossiger , breder etc. Probeer het eens uit verderop in het seizoen. 1 dieven , 1 niet.

Veel moderne dahlia's (tuincentrum assortiment) zijn geselecteerd voor de snij. Dieven en opbinden bevordert een grotere bloem.

Persoonlijk vind ik deze planten waardeloos als tuinplant. Ze zijn stakerig, worden vaak erg hoog en breken gemakkelijk in wind en regen. Oorspronkelijk zijn deze rassen niet bedoelt als tuinplant, maar voor de intensieve snijbloemenhoek op de (moes)tuin. Jammer dat veel consumenten hierdoor een vertekend beeld hebben van de dahlia.

Veel mignon en pompom rassen zijn goede, bossige tuinplanten welke geen extra steun behoeven. Ook de 'Park' serie staat stevig als een huis. Mijn favoriet is 'Parkprincess' Moeilijk te combineren in een moderne tuin, maar in alles de perfecte plant.

in het tuincentrum assortiment is 'Arabian night' een van de weinige welke geen steun nodig heeft. Later in het seizoen zakt ze wel wat uit. Reken op 1m2 oppervlakte. In de zon zijn de bloemen het donkerst.