Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dhalia: Wel of niet dieven?


dennislp

Aanbevolen berichten

Dhalia: Wel of niet dieven? Is de vraag waar ik mee blijf zitten.

 

Dieven doe je omdat je dan grotere bloemen krijgt op mooie stengels: Ideaal voor snijbloemen!

Maar als je ze nou gewoon als plant in je tuin laat staan? Wat is dan het beste advies, worden de bloemen echt véél kleiner als je niet dieft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel moderne dahlia's (tuincentrum assortiment) zijn geselecteerd voor de snij. Dieven en opbinden bevordert een grotere bloem.

 

Persoonlijk vind ik deze planten waardeloos als tuinplant. Ze zijn stakerig, worden vaak erg hoog en breken gemakkelijk in wind en regen. Oorspronkelijk zijn deze rassen niet bedoelt als tuinplant, maar voor de intensieve snijbloemenhoek op de (moes)tuin. Jammer dat veel consumenten hierdoor een vertekend beeld hebben van de dahlia.

 

Veel mignon en pompom rassen zijn goede, bossige tuinplanten welke geen extra steun behoeven. Ook de 'Park' serie staat stevig als een huis. Mijn favoriet is 'Parkprincess' Moeilijk te combineren in een moderne tuin, maar in alles de perfecte plant.

 

in het tuincentrum assortiment is 'Arabian night' een van de weinige welke geen steun nodig heeft. Later in het seizoen zakt ze wel wat uit. Reken op 1m2 oppervlakte. In de zon zijn de bloemen het donkerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...