Jump to content

Recommended Posts

Posted

Door dit forum ben ik enorm geintereseerd geraakt in het vinden van eetbaar onkruid.

Begon allemaal heel onschuldig met paardebloemjam, heerlijk!

Na wat verder zoeken bleek ook zevenblad eetbaar, gisteren in een stampotje gegeten, morgen in een zevenbladtaartje.

Kwam er vandaag achter dat je zelfs pinksterbloemen kunt eten.

Met onze giga tuin en onkruid overal heb ik de echte makkelijke moestuin ontdekt.

Vond ook veel recepten met brandnetel, zie ervan komen dat ik straks een omgekeerd onkruidprobleem heb, te weinig

• 2 weeks later...
Posted

Mijn ouders, en vooral grootouders, hebben mij opgevoed met een groot arsenaal kennis wat betreft eetbare onkruiden en dergelijken. Zo ging ik vissen met mijn opa, die mij onderweg langs wegen en paden vanalles in de mond stopte om te proberen. Nu ik wat jaren ouder ben en samen met mijn moestuin daar echt weer actief wat mee kan gaan doen, heb we vorige week lekker gegeten van salada met klaver en heb ik nu een bergje weegbree en zevenblad klaarliggen om straks bij de rijst te gebruiken. Tevens wacht ik op het moment dat de mariadistels in bloei gaan en ik er heerlijk thee van kan trekken

Je hoort mensen zeuren over de stijgende voedselprijzen in de winkel, maar maaien elk jaar duizenden vierkante meters aan brandnetels, zevenblad en ander bekend onkruid af. Zonder te weten wat voor smakelijks je er allemaal mee kunt maken.

Hier kijken ze me soms dus ook raar aan als ik gewapend met mijn saladebak en handschoenen hier al plukkend door de velden wandel.... wie is er nou gek?

Posted

Toevallig hebben wij afgelopen weekend een workshop "eten uit de vrije natuur" gedaan bij de Cruydthof

http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=46&Itemid=84

Je kan het natuurlijk allemaal zelf leren en zoeken en ontdekken maar voor de beginner is het zeker aan te raden zo'n workshop. En vooral de proeverij vond ik ook leuk haha, meteen proeven wat je kan maken met een aantal dingen die je onderweg ziet