Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heermoes


Aanbevolen berichten

Wie is er onderlegd genoeg om dit te  bevestigen ?

 

Onlangs las ik in een groenblad ,dat om een jarenlang braakliggend stuk grond klaar te maken om te beplanten ,je er Heermoes moest op zaaien

 

Heermoes zou de Mineralen uit de bodem naar boven halen ,broodnodig dus om arme grond te kunnen beplanten

 

Maar nu de vraag waar ik nooit een antwoord op heb gekregen ,ook niet van de schrijver bovenstaande goede raad

 

Hoe krijg je die Heermoes in hemelsnaam terug weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Er wordt heel veel geschreven, dat is het leuke van een tuin.

En ook wij beginnen weer het zoveelste topic over heermoes op dit forum.

 

 

Iedereen heeft weer een andere aanpak en visie, heel anders dan bij technische zaken zoals bijvoorbeeld oldtimeronderhoud.

Daar kom je weinig tegen dat men zegt:  "Het is vandaag volle maan dus we doen vandaag niet de remmen maar het is een plaatwerkdag."

Of: "We doen een koperdraadje om de remleiding dan blijft de remvloeistof langer goed." 

Al zie je ook daar veel prutswerk. 😉

 

Zelf logisch na blijven denken is naar mijn idee dus het devies.

Heermoes is lastig weg te krijgen, ik doe dat door bij het spitten met de spitvork de wortels te verwijderen en in het voorjaar als het het snelste en vaak  het eerste groeit het zeer regelmatig weg te schoffelen wat er nog bovenkomt. Heeft het geen bladgroen dan krijgt de heermoes het moeilijk...

Dan nog blijft het terugkomen of komt via verwaarloosde buurtuinen mijn tuin in, dus het blijft evenwicht zoeken.

 

Op langer braakliggende grond zal meestal ook weinig heermoes groeien, heermoes is een pionier plant en houdt van kale grond.

 Heermoes is te vinden op voedselrijke omgewerkte grond in akkers, bermen, grasland, langs spoorwegen en in tuinen volgens de deskundigen en ook mijn ervaring is dat heermoes profiteert van tuinen met al bemeste grond. 

Op de tuinen hier die niet bemest zijn zie je ze veel minder. Ook bij mijn composthopen groeit het hard.

Ze groeien hier niet zo diep en door een steek diep te spitten haal je al een groot deel weg op deze manier.

Maar heermoes maakt aan de wortels ook balletjes aan die opnieuw kunnen uitlopen na de winter, dus helemaal schoon op deze manier is lastig.

 

En ja er is ook een website die beweerd dat je lavameel moet strooien en dat verkoopt die website toevallig ook.

(Wij van WC- eend adviseren WC-eend was ook zo'n leuke reclame)

 

Succes en ik zou zeggen: durf je het aan en heb je de tijd doe eens een experiment, daar kan je veel van leren.

En mocht je je grond met heermoes willen verrijken dan ben je altijd welkom om hier flink wat wortels weg te komen spitten.....

 

20240116_120550.jpg

 

 

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, citroen said:

Hoe krijg je die Heermoes in hemelsnaam terug weg

 

Niet.

 

Om Ron White te parafraseren: Heermoes is foreverrr.

 

Ik zou er dus niet aan beginnen. er zijn vast wel andere methoden om die grond op te peppen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, citroen zei:

Onlangs las ik in een groenblad ,dat om een jarenlang braakliggend stuk grond klaar te maken om te beplanten ,je er Heermoes moest op zaaien

 

 

 

 

Weet je zeker dat je dit goed hebt gelezen? Van heermoes kun je een vloeibare meststof maken net zoals met smeerwortel.

 

Ik weet heermoes op diverse plekken te staan (o.a. een parkeerplaats bij een appartementencomplex) waar nooit wordt gemest. Misschien dat het wat sneller groeit op goed bemeste grond maar ook op arme grond groeit heermoes.

 

Het lavameel verhaal hoor je ook regelmatig maar tot op heden heb ik geen serieus onderzoek gezien waaruit blijkt dat  lavameel helpt tegen heermoes.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vloeibare gier, vloeibare (suiker) fermentatie, droog gemalen door de grond,. Vers gemalen door de grond. Er zijn heel veel accumulatoren, dus je kunt je tuin volzetten. Maar integenstelling tot brandnetel, of paardebloem verdwijnt de equisetum arvense niet wanneer de de conditie van bodem herstelt is.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kalkrijke bodem helpt tegen heermoes. Dat klopt hier wel. Verder doe ik er niet zoveel aan, ik trek af en toe de stengels uit en laat het op de bodem liggen, verder niets. Op de plekken waar ik veel mest heb liggen (in de moestuin) groeit bijna geen heermoes, daar heb ik meer last van brandnetels (die van een nitraatrijke bodem houden, maar ook op arme grond goed gedijen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...