Jump to content

Bananen munt, Bessenmunt

EdelSpint

Recommended Posts

Haloha

De muntplant vind ik zo geweldig, prachtig om te zien, drukbezochte bloemen, ENORME groeikracht. Ik hou alleen niet van de smaak in thee of eten. Te sterk, te fris.

Nu las ik over munt met bananensmaak (een variant mentha arvensis), deze zou minder/zachter naar munt smaken met wel duidelijke banaanhint. 

Iemand ervaring mee die dit kan bevestigen?

En dan blijkt er ook nog de cassis of zwarte bessen variant (mentha spicata). Ervaringen?

"Mojito" heb ik in de winkel wel eens geroken. Samen met een paar andere varianten. Lekker, maar toch te veel munt.

Chocolade munt is naar mijn idee ook wel redelijk mild. Banaan en bessen munt geen ervaring mee (nog).

Van de Appelmunt, Citroenmunt, Sinaasappelmunt en Chocolademunt heeft de laatste ook echt mijn voorkeur door de (ietswat bittere, pure-) chocoladesmaak. Maar het is niet ieders eerste keuze. Heeft kleine, donkere en gladde blaadjes in tegenstelling tot de appelmunt bijvoorbeeld.

Niet de soort waar je om vroeg, maar misschien een extra alternatief?

• Like 1

Ik vind basilicummunt heerlijk. Smaakt naar basilicum. Bananenmunt ken ik niet. Cubaanse munt, dat zal dan wel mojito munt zijn, vind ik te sterk. Sja. Zo veel muntsoorten. Appelmunt vind ik heel mild. Nauwelijks munt smaak. Beetje frisheid. Beetje appelig. Meer niet.

• Like 1

• 2 weeks later...

Bedankt voor de reacties. Ja deze muntsoorten ken ik maar toch te fris. Of niet echt mijn ding (zoals appelmunt en chocomunt)

En de aardbeienmunt? Iemand deze al eens geproefd, geroken of in bezit? 

Dit is ook een mentha arvensis, zoals de bananenmunt.

Oops, ik heb recent juist ananasmunt gekocht....en aardbeienmunt, omdat ik dus ook zocht naar net even wat anders voor in de thee.

Maar ja, ik ben wel vd gekke smaakjesthee, dus hopelijk bevalt t.

Ik heb ze nog niet getest, want de plantjes zijn vrij klein, maar ik kan wel een takje afknippen voor een klein testkopje als iemand dat wil.

13 uren geleden, Vlavlip zei:

ik kan wel een takje afknippen voor een klein testkopje als iemand dat wil.

Voor elk takje wat je knipt, krijg je er 2 voor terug! Ik knip ze graag, ook al drink ik geen muntthee, om een bossigere groei te stimuleren. Let er vooral op dat er nog bladeren zitten onder de hoogte waar je knipt. 

Ik ben erg benieuwd wat je van de aardbeimunt vindt! (En kun je op t etiket kijken of t inderdaad de mentha arvensis is? Of waar heb je deze gekocht?)

Ik heb nu amper genoeg takjes voor 1 fatsoenlijke kop thee, het is echt nog een priegelig plantje, maar hij is wel zichtbaar gegroeid in de paar dagen dat ik m heb. 

Heb m gekocht bij de intratuin. Geen idee wat er precies op t label stond, zit er niet meer aan, maar ik heb m bij t kopen gecontroleerd met google omdat alles door elkaar stond en t is aardbeienmunt.

@Vlavlip

Intratuin geeft idd aan dat het een mentha arvensis zou zijn.

Als je m geproefd hebt, laat het me weten (niet overheersend fris? Duidelijk fruitig aroma?) dan rijd ik ook even naar een intratuin.

Volgens mij is aardbeimunt sowieso een fijner/ieler/kleinbladiger plantje dan bijv kruizemunt/aarmunt/Marokkaanse munt/mentha spicata.

Tag me even als je een (half) kopje gedronken hebt, haha. Thanks alvast!

@EdelSpint heb een klein kopje getest en ik vind t wel wat. Het is wat minder sterk dan de munt die ik al had, maar weet ook niet precies wat voor munt dat is (komt vd turkse super) en dit zijn echt hele kleine, babyblaadjes, ik proef geen chemische smaakjes en ik heb t idee dat t ietsje zoetig is? Ik kan t in ieder geval prima drinken zonder een korrel suiker, terwijl ik normaal meestal wel een klein beetje suiker of honing in mn muntthee doe.

Verder is mn thee echt heel erg groen! :)

Edit: de geur is redelijk tzelfde als de plant...ruimt niet als mn 'gewone' munt, maar ik herken er ook niet bepaald aardbeien in. De ananasmunt vind ik sterker naar fruit ruiken, maar die plant is wel wat groter met grotere bladeren, dat kan er mee te maken hebben.

Edited by Vlavlip
  • Like 2