Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druiven en snoeien / leiden


ExTTreme

Aanbevolen berichten

Ik heb een een hoekje voor mijn huis (zuidkant van het huis) afgelopen jaar 2 druiven geplant. Daarna heb ik ze redelijkverwaarloosd. Nu heb ik zojuist het vak vrijgemaakt van onkruid en 2 trelli's gemonteerd aan het huis, om de druiven een beter leven te gaan geven. Maar nu weet ik niet helemaal wat ik er mee aan moet.

 

Zie hier de huidige situatie:

 

dsc0170kz.th.jpg

(even klikken voor grote foto)

 

Wat kan ik hier nu het beste mee doen op dit moment? Ik heb wat gelezen over snoeien van een druif, maar die gaan allemaal niet uit van verwaarloosde plantjes die dus wild zijn gaan groeien zonder enige remming of sturing. Hoe ga ik deze situatie redden ? Wat snoei ik, wat geleid ik, en hoe? Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nja. Best wel lastig zo aan de hand van een foto. Allereerst denk ik dat ik voor zo'n hoek niet 2 maar 1 druif had gekozen.

 

Maar goed, zo kan het ook wel. Maar wat wil je ? De trellis moet groen worden ? Gaat het om de lekkerst mogelijke druiven onder gegeven omstandigeden ? Gaat het om de sierwaarde, gewoon voor het hebben van een druif ?

 

Op zich is trellis zo strak tegen de muur niet de meest geschikte klimsteun voor een druif. Een druif voelt graag de wind door zijn bladeren ( schimmel-aantastingen ).

 

Snoei. De beide druiven kortwieken, met een week of 2-3 ( nu heeft ie wat weinig blad, en is de kans op bloeden nog wel wat groot ). Bij beide struiken 1 hoofdtak aanhouden en die aanbinden aan de trellis. De druif gaat nu sterk groeien , na die snoei, en je kan de takken die ontstaan gebruiken om de hoek te vullen. Dat zijn je latere ( komende jaren ) gesteltakken. Dat zijn de takken die je dan niet meer zal snoeien een tijd lang. Op die takken maakt ie volgend jaar uitlopers en zal daar op gaan bloeien en vrucht dragen ( als de druif het naar zijn zin heeft ), maar dat zal wel lukken.

Per plant 4 gesteltakken aanhouden zou mooi zijn, kan je de hoek mee vullen. Verderop in de jaren kan je es een gesteltak weghalen en een nieuwe laten groeien.

 

Laat het vooral geen warboel worden. Pas wintersnoei toe ( nov - dec ) en zomersnoei , juni.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu niet snoeien. De takken bevestigen aan het rooster.

Kan je van het winter goed kijken wat je wil een lange streng om te snoeien of meer uitlopers?

Je moet wel de zomer snoei doen maar dat is na de bloei/vruchtzetting.

Na de vruchtzetting twee blaadjes laten zitten en de rest weg knippen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik val hier van de ene verbazing in het andere, nu niet snoeien?

 

En na de vruchtzetting twee blaadjes laten zitten en de rest wegknippen?

 

Hoe wil je ooit, dikke, zoete lekkere druiven oogsten wanneer je maar 2 bladeren overhoud om deze tros te voeden?

We hebben het hier toch over tafeldruiven dacht ik ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm. Denk niet dat deze 2 ukkies van de foto al echt iets van druiven gaan maken dit jaar.

 

Nu niet snoeien, omdat het nog net wat vroeg is ( denk ik , zou ik niet doen , maar misschien kan het ook al net wel. Ik zou 2 weken wachten )

Dit jaar zou ik sowieso niet voor de vrucht gaan , Eerst maar es een plant een echte druif ervan maken....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

De meeste druiven geven het eerste jaar geen druiventrossen. Uitzonderingen daargelaten zoals de Glenora druif.

Als je goed snoeit, dan heb je het tweede jaar wel druiventrossen. Afhankelijk van de snoei, kunnen dit al aardige trossen zijn.

 

Ik zou de druif behandelen als een net geplante druif. Kort snoeien allemaal na de zomer als het blad gevallen is.

Hierna kan de verschillende snoei methode toepassen alsof het een nieuwe geplante druivenplant is. Zie deze website voor meer informatie: http://www.snoeiendruiven.nl/druiven-leiden/

(Excuses, nu wel de correct url die ik wilde delen met jullie ivm de informatie die erop staat.)

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...