Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dag allen,

Mijn aalbes (jonkheer van tets) heeft last van de bloedbaarluis. Ik pluk de aangetaste bladeren er af en laat het verder zo. 
Vorig jaar had ik een prima oogst van die plant. Dit jaar is het helaas anders. Veel van de bessentrossen zitten maar half in de bessen. 
Ondertussen na veel googlen heb ik het idee dat de kleine bessenluis er ook in zit.
Maar zou dit de vruchtgroei ook

kunnen beinvloeden? Iemand een idee of tips?

IMG_9036.thumb.jpeg.9651ba7789abec9ebc9a1e4bc869520e.jpegIMG_9035.thumb.jpeg.817be887ff3f5a10f4daf04348fe59b5.jpegIMG_9034.thumb.jpeg.eb9a8fcf0dd2af04bb006beac97bf18a.jpeg

Geplaatst:

Bloedblaarluis heeft er weinig mee te maken.

Ik denk dat je het eerder moet zoeken in de slechte bestuiving dit voorjaar. We hebben nogal wat neerslag gehad de afgelopen maanden en we hebben ook een paar weken gehad met relatief koude nachten. De bestuivers zijn dan niet zo actief.

Andere mogelijkheid is dat de aalbes last heeft van 'Verrieselung' (ken hier geen Nederlands woord voor). Na de bestuiving worden er wel bessen gevormd maar die worden vooral o.i.v. sterk wisselende weersomstandigheden afgestoten. 'Jonkheer van Tets' kent 'Verrieselung'.

Door snoei zorg je dat er voldoende jong hout op de struik zit ('Verrieselung' treedt vooral op bij ouder hout).

https://www.gartenratgeber.de/hefte/april-2017/verrieseln-bei-roten-johannisbeeren/

Geplaatst:

@Brabantse Tuinprins Heet dat toevallig vruchtrui in het Nederlands? Sommige rassen (aal)bessen staan daar inderdaad om bekend. Net als regengevoeligheid, dat ook bij Jonkheer van Tets en Rovada een dingetje kan zijn. Ben zelf inmiddels helemaal weg van Roodneus, die heeft dit jaar tenminste wel mooie volle en vrij lange trossen. 

Geplaatst:

De late en hier flinke nachtvorst kan ook flink schade geven aan de jonge bessen/bloesem.

Ook schaduw zorgt voor flink minder bessen maar dat zal hier niet het geval zijn.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Dag allemaal, daar ben ik weer,

de eerste bladeren komen sinds een week uit en nu zie ik gelijk al rode bladeren met luis.
Overal staat vroeg bij zijn en blaadjes afplukken. Maar hoeveel mag je plukken zonder dat het je struik beschadigd? 

Daarbij las ik over ‘vbc’ maar daar ben ik te laat voor denk ik? 
En hoe schadelijk is het voor de struik als ik het gewoon laat zitten? (Aangezien het ip niet de vruchtgroei beïnvloedt)

dank!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic