Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Potlooddikte van prei plantjes?


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb heel wat prei plantjes, en nou kan je die uitplanten zodra ze 'potlooddik' zijn. Maar dat zijn ze nog net niet, maar ze moeten eigenlijk wel uit hun potten. Het stikt er van de wortels, en ik heb weinig zin om ze nog weer in grotere potten te stoppen.

 

Waarom is die potlooddikke-regel er?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die regel lap ik meestal aan mijn laars. Ik plant ze allemaal uit op het moment dat dat nodig is ook al zijn er bij die er uit zien als een stopnaald. Als eindresultaat in de herfst zie je wel dat de potlooddikke exemplaren zich beter hebben kunnen ontwikkelen dan de "stopnaaldjes". Hoe dikker de prei, hoe minder afval en hoe makkelijker te verwerken in de keuken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die regel is er vanwege de teeltmethode. De bedoeling is om zoveel mogelijk wit aan de prei te krijgen. Het stuk direct boven de wortels. Dit krijg je door de prei diep te planten. Je maakt eerst een geul van zo'n 5 tot 8 cm en daar steek je gaten in van zo'n 15 cm diep. Daar gaat de preiplant in met natte, en daardoor samengepakte, wortels.

 

Ze komen dus erg diep te staan. Bij jonge sprietjes gaat dit dus niet werken omdat ze dan begraven worden. Ik raad je aan ze nog een keer te verspenen, eventueel in de volle grond.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een geul van 5cm, en dáárin nog eens gaten van 15cm ? Ménn.... Dat heb ik nog nooit gedaan hoor.

Ik maak gaten met een dikke stok ( diameter ong 2,5-3cm ) van rond de 10-12 cm diep. Ik neem de jonge preiplant, zet hem op de bodem en geef iets een klein scheutje water. niks aanaarden of aarde in het gat. Dat water spoelt iets aarde rond de wortels. Nooit fout gegaan , Ik zal wat minder lang-bleke stelen hebben dan een ander. Maar ik kan poten wanneer ik wil.

 

De manier van Rubo zal beter zijn , perfecter. Maar al dat extra gedoe nu van nog een keer ompotten of even wegstallen en wachten ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, meerdere mensen, meerdere meningen Ik heb ze vorig jaar ook gewoon in een gat geplant. Niet in een geul met gaten. En dat werden mooie dikke preitjes. Maar dat waren er ook maar een paar, dus was nog een keer verspenen, en nog even wachten, niet zo erg. Nu heb ik er VEEL, en nemen ze nogal wat ruimte en potten in beslag.

Ik zal eens kijken, en de dunnetjes nog wel even in nieuwe potten zetten. Dan gaan de dikkere deze week in de vollegrond. We zullen zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, dat had ik vorig jaar ook.

Heb ze toen in bosjes in de tuingrond gepoot.

Toen ze wat dikker waren heb ik ze uitgeplant.

Stukje van het loof af en stukje van de wortels afknippen.

En dan poten 10 a 15 cm uit elkaar.

Inderdaad een gat maken met een stok(bezemsteel).

Goed water geven (ze lusten wel een slokje) en flink blijven bij mesten voor superdikke prei, en af en toe aanaarden voor mooie witte prei.

Dit pas doen als de gaten zijn dicht geregent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of mijn methode beter of perfecter zou zijn dan die van Bit geloof ik niet want het enige verschil in teeltmethode is dat ik eerst een geul maak. De reden is om ze recht in het gelid te krijgen (maar kan langs de pootlijn ook) en om zo extra 5 cm diepte (dus meer wit) te krijgen.

Overigens ik teel alleen winterprei en dan heb je nog alle tijd terwijl de zomerprei er nu wel in moet.

 

Het ging er om dat de plantjes van Jorieke nog aan de kleine kant zijn (had ik begrepen) en dan zouden ze wel eens te diep kunnen komen te staan. Gaat het om winterprei dan beter eerst nog een keer verspenen, gaat het om zomerprei dan nu minder diep de grond in. Altans, zo zou ik het doen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ter illustratie mijn prei van vorig jaar.

 

20 mei in het kraambed, nog lang niet potlooddik.

tpreirond20mei93211331648905.JPG

 

Een maand later (rond 20 juni dus) stonden ze er zo bij in de volle grond - niet veel dikker dus

tpreimetslaveld89361336076932.JPG

 

Eind juli (weer ruim vier weken later):

tpreieindjulih84121336077159.JPG

 

Oogst van half september:

tpreioogstje31451336077320.JPG

tpreioogstjec90751331648973.JPG

 

Half december:

tsneeuwprei88181336077741.JPG

 

Misschien krijg je met potlooddikke preitjes uiteindelijk wel hele dikke preien, maar ik heb persoonlijk geen behoefte aan preien van een halve kilo Mijn preitjes heb ik overigens vorig jaar in de laatste week van maart gezaaid, eind augustus heb ik de eerste geoogst en de laatste stelen heb ik half januari uit de grond getrokken. Die waren ook nog heel goed te eten.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een prachtige prei-en op de laatste foto's! Ik ben zelf niet zo'n held met prei, ze worden bij mij nooit dikker dan bieslookspietjes....vorig jaar heb ik ze toch uitgeplant maar verdwenen ze eigenlijk allemaal. Ik dacht, ik teel gewoon geen prei meer. Maar ja, kon het toch niet laten....dus nu heb ik weer al maanden ielige spietjes staan, waarvan ik hoop dat ze ooit nog potlooddik gaan worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies zo doe ik het ook. Ik knip dan ook nog een centimeter of wat van de bovenkant van de sprieten eraf en kort de worteltjes in voordat ze het plantgat ingaan. "Potlooddik" trek ik me weinig van aan; als ze hanteerbaar zijn en ik heb plek in de tuin, gaan ze de grond in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gemerkt dat prei een heel makkelijke groente is om te telen. Ik heb nog winterprei van vorige jaar in de grond staan. Ben daar nog niet aan toe gekomen om op te eten dus laat ik ze lekker staan. Dat gaat heel goed. Ook de gezaaide zomerprei is bij mij nog bij lange na niet geschikt om uit te planten, dus daar wacht ik dan maar mee tot ze dat wel zijn, met prei kom je volgens mij niet snel in de knel met de standaard zaai/oogst seizoenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met de eerste keer ietsje water geven , na planten stroomt er wat grond van de bodem van het gat rond de wortels. Dat is voldoende. het gat vult zich vanzelf gaandeweg het seizoen. en je kan eventueel iets aanaarden als je dat wenselijk vindt.

 

edit. Het was een vraag aan jou ja. sorry !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 'prei' zijn ook nog steeds sprietjes, gewoon zielig. Nog geen potlood te noemen. Heb wel herfstprei, geen zomerprei. Scheelt waarschijnlijk wel. Misschien is t toch handiger om zowel zomer, herfst én winterprei te hebben staan. Kan je t hele jaar zo'n staaf uit de grond trekken

Helpt t misschien als ik ze nu al ga bemesten ondanks dat ze nog maar 1 sprietje groot zijn? (paar cm.)

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geultje graven...sprieten erin uitplanten,

en als ze dik genoeg zijn, aanaarden(geul dichten) staan ze ook dieper

 

zo deden wij het ook altijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Helly:

 

Ik wacht tot er 2 of 3 sprietjes/bladeren opstaan met voeding, nadat ik ze buiten heb laten afharden.

Dit jaar eens een beetje dunne koemest thee gegeven, schoot direct de lucht in!

Inmiddels hebben bijna alle sprietjes zich verdubbeld. Nog steeds hooguit 6cm hoog. Bijmesten kan dus nu?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...