appelvrouw Posted May 28, 2024 Share Posted May 28, 2024 (edited) Ik heb een rijtje frambozen op bosgrond. Aan de rand van een nog laag bosje, omringd door hoge bomen ( oa grove den, acer). Ze zijn ingegraven met een flinke laag compost. Nu heb ik in mijn tuin heel veel bosafval op de grond, naalden en dennenappels. Af en toe krijg ik de geest en denk ik er wat van te moeten opruimen dus ligt er hier en daar zo’n hoopje naalden met veel dennenappels en wat aarde ertussen. Meestal heb ik er snel genoeg van en de volgende dag ligt er toch weer veel er ploft van alles uit die bomen zeker als de eekhoornfamilie het in hun dolle bol krijgt en ze elkaar door de toppen achterna zitten😉 Zou ik de frambozen hiermee kunnen mulchen, is dat een goed idee? Edited May 28, 2024 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted May 28, 2024 Share Posted May 28, 2024 Op goede bosgrond hebben ze het niet nodig. Op arme bosgrond kan het helpen om vocht te reguleren en verdamping te verminderen. Frambozen zijn bosplanten dus zouden het van nature zonder de mulch moeten redden. Laat je vooral niet afschrikken door het mogelijke vetzuren van de grond door dennennaalden, dat is wetenschappelijk ontkracht. De zuurgraad van bosgrond ontstaat op een andere manier. Daarbij houden frambozen van iets meer zure grond dan kalkrijk. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 29, 2024 Author Share Posted May 29, 2024 Ja het is idd mijn idee om daarmee vocht vast te houden rond de nog jonge planten. . En misschien de slakken een beetje te weren alhoewel ik van slakwerende eigenschap van dennenappels geen hoge pet van op heb. Het zijn wel heel veel dennenappels. Maar ik wil de planten ook niet verstikken. Op welke manier ontstaat het verzuren van bosgrond dan weet je dat? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts