Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Het is droevig te zien dat ik van de 40 peulzaden maar 10 plantjes over heb gehouden door de vogelvraat. Evenals de doperwten, daar heb ik ook 40 zaden gelegd en er zijn er 2 over

Nou wilde ik eigenlijk opnieuw beginnen en wel door ze voor te weken met een gematigde temeratuur. Dus ongeveer 20 C. In een bakje met wat keukenpapier laten weken. Ook de Erwten wilde ik dat zo doen. Maar... Kan dat?

Zo kan ik de plantjes laten groeien tot een respectabele grootte en dan uitplanten in mn tuin...

Misschien überhaupt beter voor een volgend jaar?

Kan iemand me een advies geven?

Alvast bedankt!

gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Posted

Ja, dat kan.

Maar groter dan 7 tot 10 cm zou ik ze zeker niet laten worden.

Er loopt een topic op dit moment onder de noemer Doe Het Zelf oven een prima vogelwering, kijk daar ook even.

met vriendelijke groet, Rubo

Posted

Ja. Dat. Bij mij op de tuin hebben ze allemaal last van vooral fazantenvraat. Alles wordt afgedekt, van de gekke gewoon.

Mijn buurman doet dat dus ook, maar zijn bijna al zijn peulen-zaaisels dus opgegeten door muizen ! haha ( ja lach maar )

Wat ik aan peulen en peul-achtigen heb , laat ik kort opgroeien in kleine potjes, Met 10 cm staan ze inderdaad dan wel op de tuin.

Posted

Voordat ik de bonen en erwten voorzaai in potjes leg ik ze eerst 24 uur in het water om te weken.

Overigens, bij knolletjes van Anemonen voor in de siertuin is dit ook handig.

met vriendelijke groet, Rubo

Posted

Ik heb de wijsheid niet in pacht maar mijn advies is: Er is nog tijd voor het opnieuw te zaaien in een piepschuimbak of in potjes binnen een week moet dit opkomen zoniet dan is het zaad te oud. Wanneer je besluit dit ter plaatse in de grond te doen haal ze even door de slaolie in een bakje. Dit voorkomt dat bij evt. veel regen dat de zaden gaan rotten, door de oliefilm wordt deze rot tegen gegaan ook toe te passen bij bonen. Succes ermee.

Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal

( www.hetboeskoolhofke.nl)

Posted

Hallo,

Het zaad is niet te oud. Ik heb het dit jaar nog gekocht...

Heb ze nu op wat keuken-papier laten weken. Maar wat moet ik nu verder doen?

Ze zijn gekiemd en hebben al een paar sprietige worteltjes. Ik wil ze eigenlijk kweken op een hoogte van 7 cm, zodat als ik ze in de tuin zet, ik geen last meer heb van vogelvraat...

Moet ik ze over zetten in een bak met potgrond?

Hoor graag van julllie...

gr

Posted

Dit jaar gekocht zegt niet altijd iets over het jaar wanneer het zaad geoogst is Je plant de gekiemde erwten nu in inderdaad naar potjes met nieuwe potgrond. Ongeveer 2/3 per potje.

Posted

Wat is oud zaad dan? 1 jaar 2 jaar? Het staat niet op het zakje, ik heb het gekocht bij vd Wal in Hoogeveen...

Ok dan ga ik straks lekker in de potgrond rommelen.

Bedankt voor de geweldige tip's!!!

gr Anton

Posted

Peulen en doperwten doe ik ook voor zaaien .zo: in zeer nat geel zand ,dan kiemen ze zeer goed en dan met een lepel in een potje met aarde (4/5 in een potje)

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Posted

Ok, ik heb mn Erwten en Peulen voorgeweekt en in potjes gezet. Gaat prima!

Maar nu heb ik het volgende: ze staan bij mij in de schuur, en dat lijkt me nie ideaal, want ze worden nu erg sprietig...

Ik heb 2 foto's. Wat moet ik doen? Kan ik ze even een week of twee in de koude bak zetten?

Als ik ze nu in de volle grond zet gaan de vogels er weer mee aan de haal... Ze zijn zo'n 5 tot 7 cm groot nu.

dsc0072469501337101259.JPG

dsc0072569841337101383.JPG

Hoor graag van u

Posted

Ik zou ze in ieder geval veel lichter zetten, want ze zijn inderdaad wat ielig. Is je schuur verwarmd? Zoniet, dan zijn ze wel gewend aan de temperaturen en zou ik ze (beschermd tegen vogels ) gewoon buiten zetten. Is de schuur wel verwarmd zou ik ze eerst wat afharden.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Posted

Zo te zien 10 cm ,zodra ze bij mij zo zijn 10 cm dan doe ik ze naar buiten .Heb dan geen vreterij aan .en vlagtjes aan het gaas.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Posted

Mooi werk aan de winkel!

Morgen staan ze in de koude bak om af te harden. Of ik organiseer een net ofzo om ze eronder te zetten....

Kijk mn update!!!

Tnx all

Posted

Ik had ze ook in de koude bak gezet, ging perfect, volgens mij kan je op mijn blog zien wat er van geworden is[intussen weer groter en er hangen al peulen en doperwten aan. zal nog wel een foto maken,van de week.succes