Geplaatst: 6 mei 201213 j Is er ergens een lijst of iets dergelijks waarin staat hoeveel producten een plant gemiddeld geeft per seizoen? Ter verduidelijking hoeveel kilo tomaten er per seizoen aan een tomaten plant groeien, hoeveel kilo appels per seizoen per boom geoogst kan worden, hoeveel kilo druiven je kunt krijgen per plant etc. “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
Geplaatst: 6 mei 201213 j Zulke dingen zijn sterk verschillend per klimaat, snoeimethode, bemesting en ras. Dus een goed lijstje bestaat (niet voor fruit tenminste, en het lijkt me logisch dat het ook niet voor groente bestaat) Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 6 mei 201213 j Auteur Dat is al snel antwoord! Het lijkt mij inderdaad ook lastig in verband met de punten die jij benoemd. Alleen er staat inmiddels al zo veel op internet, dus ik dacht misschien staat er dan ook wel zo'n lijstje op “Observe Nature thoroughly rather than labour thoughtlessly” - Masanoby Fukuoka "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Gandhi
Geplaatst: 6 mei 201213 j Mocht je op internet zo'n lijst tegenkomen zal dat geen enkele waarde voor je hebben omdat de situaties ongetwijfeld zullen verschillen.In de beroepstuinbouw en landbouw zijn er wel normen bekend per ha maar daar heb je niks aan. met vriendelijke groet, Rubo
Geplaatst: 6 mei 201213 j Klopt, die normen zijn natuurlijk afgestemd op bijhorende bemestingsplannen en snoeiplannen. Die ga je thuis nooit nabootsen. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 6 mei 201213 j Sterker nog, die cijfers komen uit een berekening van een totaalopbrengst gedeeld door het aantal ha of m2. Zo krijg je een gemiddelde achteraf om te zien of je het beter of slechter hebt gedaan dan de jaren ervoor en het landelijk gemiddelde. Het verschil wordt vaak toegewezen aan het weer (te nat, te droog, enz.) En daar sta je dan als hobbyist met je ene appelboom of 5 m2 preiplanten met vriendelijke groet, Rubo
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.