Geplaatst: 7 mei 201213 j Tot en met mei heb ik te weinig tijd om serieus in de tuin te werken. Mijn vader wordt begin juni 80 jaar en daar ben ik een groot feest voor aan het organiseren. Een zaal gehuurd in een middeleeuwse abdij waar we met familie en vrienden samenkomen. Mijn man en ik gaan middeleeuwse dansmuziek spelen. De middeleeuwse kleding heb ik er al voor gemaakt. Het oefenen van alle muziekstukken is erg leuk maar vergt veel tijd en wat meer voorzichtigheid voor je handen. Conclusie: geen tijd genoeg voor de moestuin. De tuinbonen, peultjes en aardappels doen het goed in de volle grond. Binnenshuis heb ik tomaten, andijvie, augurken en spitskool e.d. Die zullen binnen 2 weken echt de tuin in moeten. De rest die ik in de volle grond gezaaid had (worteltjes, radijsjes, snijmoes) verdwijnen door beestjes die hun kans grijpen als ik even niet kijk. Ik zit eraan te denken om vanaf dat grote feest pas met het echte zaaiwerk te beginnen. Denken jullie dat dat nog kan? Ik heb een tuin op het noordoosten, dus in september komt er aanzienlijk minder zon.
Geplaatst: 7 mei 201213 j In juni/juli kan je nog wel e.e.a. zaaien. Suggestie: Zoek eens een zaaikalender, hier of googlen. Een willekeurig voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaaikalender. Succes!
Geplaatst: 7 mei 201213 j Bij van de Wal kan je een mooie zaaikalender bestellen, 1 euro. En als je dan tóch daar zaden bestelt uit hun steeds uitgebreidener assortiment... Stevig papier, mooie kleurvakken, overzichtelijk en uitgebreidt. 7 mei 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 10 mei 201213 j Auteur Het probleem is niet zozeer een zaaikalender, maar meer het feit dat mijn tuin geen najaarstuin is. Als op een zaadzakje staat dat een gewas nog tot half juli gezaaid kan worden, dan hoef ik het na half juni al niet meer te proberen. Op dit moment overwoekert het een beetje. Ik vrees dat ik in juni alleen nog wat herfstdingen neer kan zetten en dan was het dat voor dit seizoen. Je kan niet alles hebben, maar een mooi feest met waardevolle herinneringen is ook veel waard.
Geplaatst: 10 mei 201213 j Ik heb in augustus nog wortelen gezaaid. We hebben dus eind november nog lekkere kleine worteltjes geoogst. Zaten wel wat wormpjes in enkelen maar was makkelijk eruit te snijden. Als je in juni zaait, ben je volgens mij verzekerd van nog een oogst. Courgette wordt toch vaak gezegd dat je die opnieuw moet zaaien in juni? Mijn tuin ligt op het noorden en ik krijg tussen half oktober en half maart maar 1-2 uur zon per dag. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 10 mei 201213 j Auteur Jouw verhaal klinkt hoopvol, Kruidje. Ik ga vanaf 4 juni gewoon aan de slag en ik zie wel hoe het loopt.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.