Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Ojee... die hebben echt een feestje gebouwd...

Qua vorm lijkt ie wel op een bonenkevertje... maar er zijn dus honderden soorten van die dingen las ik al.

Geplaatst:

Gister met tegels aan het sjouwen: zit er een kant-en-klare meikever onder, mooi in een holletje te wachten op betere tijden...

DSCF516277801461916672.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik zag vandaag een lieveheersbeestje met een beschadigd schild, een stukje afgebroken en de rest van het schild wat bruin verkleurd. Ik schoot lichtelijk in de stress en vroeg me af of ik dit zelf op mijn geweten had door op luizen te spuiten met mijn knoflookbrouwsel. Tweede gedachte was uit het lijden verlossen, maar ik wist niet zeker of hij/zij nog zou kunnen vliegen, ik stond op het punt om de deur uit te gaan met de honden, dus ik heb het neergezet op een paardenbloem die stijf stond van de luis (ja dat gaat lekker hier), en ik besloot eerst met die honden uit te gaan en dan te gaan googlen.

Toen ik thuis kwam was het lieveheersbeestje nergens meer te vinden, dus of opgevroten door iets of toch weg gevlogen, en ik moet Google nog raadplegen, maar wellicht weten jullie me zo te vertellen of die knoflook/koffie/uien/weetikveel-brouwsels nadelige effecten kunnen hebben op lieveheersbeestjes en dat soort misvormingen kunnen veroorzaken? Want dan ben ik daar wel klaar mee, dan ga ik die pokkeluizen wel stuk voor stuk met de hand vermoorden.

Geplaatst:

Iemand enig idee wat dit is? Eerste gedachte was een bij of wespensoort. Ik heb niks kunnen vinden van deze grootte. Was toch zeker 3.5-4cm

2016050617542949281462552849.jpg2016050617531759141462552919.jpg

Geplaatst:

Het formaat doet denken aan een hoornaar, maar waarom ze zo wit is? De koninginnen zijn net uit de winterslaap, misschien heeft deze een ongelukje gehad?

Geplaatst:

Inderdaad een Hoornaar. Dat witte zou een schimmel kunnen zijn. Opgelopen tijdens het overwinteren. Maar misschien wel stof/viezigheid van de overwinteringsplek?

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

Ik denk dat jullie gelijk hebben. Hij/ze was echt enorm dus zou het een koningin kunnen zijn? Of leven ze niet in groepen? Ik kwam hem in huis tegen dus waarschijnlijk heeft hij/ze in de spouwmuur overnacht. Moet ik me zorgen maken. Dat er meer in mijn spouw zitten?

Geplaatst:

Het is inderdaad de koningin. Alleen zij overleefd in principe de winter. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er meer in de spouw zitten. Als ze gezond is(zo ziet het er niet uit) zal ze dadelijk eitjes leggen en een nieuwe kolonie vormen.

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:

... dus zet maar weer gauw buiten

Hoornaars zijn veel minder hinderlijk dan wespen. Ze zitten hier ook wel, maar ze komen niet op je eten en drinken af.

Ze jagen op insecten. Dus zolang er geen nest zit op een onhandige plek hoef je je geen zorgen te maken.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Hier staat met deze temperaturen de hele dag de buitendeur open, mede om de vleesetende planten van voer te voorzien

Maar nu heeft dit bijtje besloten om het gat van de dievenklauw als kraamkamer in te richten.

Misschien heel weekhartig, maar ik vind het maar rottig; kan moeilijk de deur een paar weken open laten staan

Realiseer me nu dat ik niet alleen weekhartig ben maar ook dubbelhartig, want ik voer wél zonder scrupules vliegen aan de carnivoren

Maar ja, die zijn niet zo aaibaar

2016-05-07-471811462636354.JPG

Geplaatst:

Ow wat triest!

Ik zou het gat steeds als de deur openstaat even afplakken met een stukje tape ofzo, zodat ze er ook echt niet in kan. Misschien is het nog vroeg genoegd dat ze elders eitjes kan gaan leggen. En een bijenhotelletje in de buurt hangen?

Geplaatst:

Afplakken: goed idee Pippi. Er hangen meerdere bijenhotels in de buurt, maar deze woont liever op zichzelf denk ik

Jorieke: foto?

Geplaatst:

146271627711594891462716323.jpg

Iemand enig idee welk insect dit is en of t kwaad kan. Ik heb er al een aantal gevonden. Zitten op munt en mijn logbestanden

Groetjes tim

Geplaatst:

Munthaantje

Geplaatst:

Mijn nieuwe insectenhotelletje (van de Lidl) werd vandaag opeens druk bezocht. Bijtjes vlogen af en aan. Sommige waren echt nog aan het zoeken, gingen in elk bamboestokje even kijken, andere vlogen doelgericht met een buik vol stuifmeel hun kamertje in en gingen er ook af en toe achterstevoren in (om eitjes te leggen?) Ik denk dat ik er een stoel bij ga zetten, het was zo leuk om te zien!

bijen08051634771462741866.jpg

Geplaatst:

2016051309144837731463125002.jpg

Is dit een groene stinkwants? Er zitten er 2 op mijn artisjok en ik was even benieuwd wat dit was.

Geplaatst:
  • Auteur

Die lijkt er inderdaad nog meer op... Geen Wants dus maar eerder familie van het Bladhaantje een paar foto's hierboven. Het is wel een mooi beestje ook...

Geplaatst:

Ik vond het een beetje dinosaurussen Er zitten er 2 op de buitenste bladeren van mijn artisjok. Ze maken er wel wat gaten in, maar zolang de plant er niet onderdoor gaat vermaken ze zich maar even.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, enorm prehistorisch uiterlijk. Hoe heten die beesten ook al weer...

Edit: zoiets als de Degenkrab... Mesolimunus

https://nl.wikipedia.org/wiki/Mesolimulus

Geplaatst:

Ja. Dat is er ook zo een!

Geplaatst:

Die gaat goed Henk! Nu een jaar geduld hebben op de kroost.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.