Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

En dan ook wel zéker met mijn camera. Ik moet hoog nodig eens aan een betere camera. Echte close-ups gaan mij niet goed af ( geen spiegelreflex )

Maar ja. Vakantiegeld is al op

Geplaatst:

Vorige week kon ik een colibrievlinder fotograferen, wel een tiental pogingen gedaan voor het lukte.

Kwam fourageren op de geraniums.

img669951971372352055.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Kijk es aan !

Geplaatst:

Wat gaaf! die heb ik hier nog nooit gezien, zal ook wel nooit gebeuren hier met die kou

Geplaatst:

Ze komen hier ook wel eens..................Maar nu is het hier ook te koud en nat.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

van de week vertelde iemand me ook dat het een extreem slecht vlinderjaar is.

Niet allen om hun schoonheid vind ik dat jammer , maar ook omdat ze ongemerkt zo ongelooflijk nuttig zijn

in de natuur (en voor zwaar verliefde mensen natuurlijk )

Geplaatst:

Ben je daar 'e'en van????

Geplaatst:

hahahaha ja hoor Thea al jaaaaren !!

Geplaatst:

wie weet welke vlinder uit deze rups komt?

dsc0431055471372525082.JPG

dsc0431183431372525095.JPG

dsc0431745051372525122.JPG

hij is denk uit de appelboom gevallen en mijn kleinzoon wil graag weten welke vlinder dit wordt en.....

beppe kon het niet vinden op internet

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

De bloemen in oa de salie en doperwten worden druk bezocht door bijen en hommels img320472281372620775.JPGimg329079851372620806.JPG

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Geplaatst:
  • Auteur

Hee... die was hier ook op bezoek!

img1062m63211372620984.jpg

Geplaatst:

Hè ? Bij mij ook al. Heel héél veel hommels hier.

Waardeloze foto. Maar dat schuif ik af op de slechte camera

dscn487718531372630970.JPG

Geplaatst:

Maar die bloem ... Erg mooi!

Ik heb ze vorig jaar gezaaid en hoop ze nog dit jaar live te zien, maar hij neemt de tijd, en vouwt nog heeeeeeel rustig z'n bladeren uit.

Geplaatst:

Mag ik vragen wát je gezaaid hebt ?

Geplaatst:

Nou, die bloem...

Reuzenscabiosa.

Geplaatst:

Aha ! Mooi. Jawel. De plant is goed te zaaien. Zaait zich ook wel redelijk makkelijk uit als ie eenmaal staat. Zaailingen komen laat op, zie je makkelijk voor onkruid aan. Niet té netjes tuinieren dus.

Eén van mijn Favs wel. En insecten trekker van heb ik jouw daar !!

Geplaatst:

Leuk!

Ik ben heel benieuwd, en met dat niet te netjes gaat het wel goed hier...

Kijk ook graag naar wat er vanzelf opkomt.

Ik las ergens dat ze voor de bloei "enorme bossen" groen maken, en dat is hier niet echt zo.

Het ziet er wel gezond uit, maar niet zo groot, misschien gewoon nog wat geduld hebben.

Geplaatst:

Dat is erg afhankelijk van standplaats en lichtcondities en grondsoort. Bij mij vallen die bossen gelukkig wel mee. Bij een vriend staat ie anders en vormt het hele heuvels van groen, woekert de plant haast, wordt ook nóg gigantischer ( Cephelaria gigantea heet ie niet voor niks ) in bloei. Makkelijke plant die lang en rijk bloeit. Beetje een rare maat in alles, maar vind hem tóch prachtig. Je moet de ruimte er voor hebben, dat wel. En de insecten he ? ( on-topic blijven Bit ! )

Geplaatst:

Ik heb gisteren, Zondag dus, het zeil van het aanstaande groentenvak afgehaald.

Kwam ik toch een mierenkolonie tegen zeg.

sam547339461372636029.JPG

Is er een groentesoort die ik er later veilig naast kan zetten ???

Ik kwam ook deze jongen tegen en later nog meer familieleden van hem.

sam547949761372636263.JPG

Oeps off-topic.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

@Bit

Wel leuk om te weten.

Ik vind dat ook mooi, die wat vreemde verhoudingen, wel wat vergelijkbaar met de verbena bonariensis, ook zo'n insectentrekker.

Geplaatst:

Bij mij is hij 2 mtr hoog ,moet de bos bij elkaar houden.

Geplaatst:

@Thea. De groene bos onderin kan je wel wat uit wegsnijden van de meest breed-weg staande bladeren. Niet te veel natuurlijk, maar wel wát hoor.

2m is ie bij mij ook , staat vol op de wind en geeft geen krimp.

@ Conny. Zo'n klein groepje mieren pakken gewoon hun eieren op en bouwen ergens anders hun nest. Geen probleem. En jawel hoor. : zo'n klein mierennestje is prima voor je grondje en schaadt je teelt echt niet. Die slak wel natuurlijk. Pakken en bij de buren zetten ( als ze niet kijken ). of doorknippen natuurlijk.

Geplaatst:

lekker sociaal hoor Bit! slakken bij de buren dumpen foei !! Als je niet zulke leuke buren hebt soit, ik zou ze ergens neerleggen waar veel vogels komen .

Ik heb weinig last nog van ongedierte in de vorm van slakken en luizen (laatst wel mijn treurwilg , maar die is inmiddels schoon geregend )

Geplaatst:
@ Conny. Zo'n klein groepje mieren pakken gewoon hun eieren op en bouwen ergens anders hun nest. Geen probleem. En jawel hoor. : zo'n klein mierennestje is prima voor je grondje en schaadt je teelt echt niet. Die slak wel natuurlijk. Pakken en bij de buren zetten ( als ze niet kijken ). of doorknippen natuurlijk.

Dat Mierennestje was inderdaad heel snel verdwenen.

sam548114151372677611.JPG

Zo zag het er later uit.

En die slak heb ik gewoon laten gaan.

imag011794501372677711.jpg

Deze jongen moest tenslotte ook eten.

Maar als ze in de weg zitten dan spies ik ze.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:

Ieder jaar in mei/juni komt er een zwerm bijen de straat in vliegen, ze stoppen dan bij ons huis en gaan de tuin in met zijn allen, dan de perenboom in en blijven daar een half uurtje hangen om vervolgens in een gat in de muur te verdwijnen. Hier gaan ze dan wonen ofzo? Vandaag kwamen ze weer, veel te laat voor het jaar, maar ze waren er. Over ons dak kwamen ze aan, toen in de perenboom en hier op de muur: Ik voel mij zeer vereerd dat ze ons uitkiezen elke keer en bovendien: bevruchting van mijn gewassen verzekerd!

02538861372792907.JPG

edit: wat ik ook niet snap: zijn het ieder jaar dezelfde bijen? leven die zo lang? Ik wil bijen houden, als ik daar een kast neer zet gaan ze er vast wel in volgend jaar in mei toch? (hoef ik niet ingewikkeld met volken te doen enzo)

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.