Jump to content

Nieuwe aardbeien planten

Robert56

Recommended Posts

Was er ook niet iets met dat de planten waarvan je volgend jaar wilt oogsten, dit jaar in augustus in de grond moeten staan? 

Ik ga ook een nieuw aardbeienbedje inrichten, als de kapucijners er straks uit zijn heb ik een mooie nieuwe plek. Dus nu vast stekjes van de oude planten in potten laten wortelen. 

3 uren geleden, Robert56 zei:

Dan wordt het een paar jaar geen aardbeien.

Je zou ook aardbeien in bakken kunnen gaan telen. Dat hoeven geen dure speciale  bakken te zijn want  die goedkope bakken van de Action zijn ook bruikbaar.

aardbei484821561142603.jpg.023ff00009668da145e6f73e990de2f7.jpg

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

3 uren geleden, Arja zei:

iets met dat de planten waarvan je volgend jaar wilt oogsten, dit jaar in augustus in de grond moeten

Officieel moeten de stekken voor half augustus wortelvast op de nieuwe plek staan, minimaal 40x40cm plantafstand.

Dit is omdat in de herfst de nieuwe bloemaanleg in het rizoom gevormd wordt. 

Hebben ze de tijd dan krijg je volgend seizoen veel bloemen.

Dit jaar hoeft dat geen probleem te zijn, ik heb net de netten van de jonge planten gehaald en die zitten al  vol met afleggers.

Eerder te veel als te weinig.

Het is daar nu een moeras maar als het ietsje droger wordt kan ik de overbodige uitlopers en doorlopers af halen en vier stekken per plant overhouden.

De eerste beginnen nu al te wortelen, dus ik kan ze op hun plek zetten als daar de doperwten en tuinbonen weg zijn over een weer of drie.

Ik gooi er per stek een goede schep compost/verteerde paardenmest mengsel onder, genoeg voor de twee/drie jaar dat ze er staan.

Mocht het er in de zomer niet van komen dan kan je de stekken ook tussen de planten laten staan en ze in maart, voor ze weer verder gaan groeien, verplaatsen.

Edited by Patrijs
  • Like 2
  • Thanks 1

• 5 months later...

Nog 1 jaar en dan heb ik ook nieuwe aardbeien nodig. 

Ik zal de moestuinmix uit de airbak dan in zakken doen en nieuwe moestuinmix in de airbak doen. Dan kan ik in de dezelfde bak nieuwe planten zetten. Ik heb er ook geen andere plek voor.