Robert56 Posted June 14, 2024 Share Posted June 14, 2024 Goedemiddag. We gaan onze aardbeien ruimen want ze zijn nu te oud. Maar we willen wel weer nieuwe planten en dat kan alleen op dezelfde plek. Dus de vraag is hoe lang moeten we wachten tot we nieuwe kunnen planten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 14, 2024 Share Posted June 14, 2024 Het beste is dan wel om, indien mogelijk, deze nieuwe planten op een “schoon” stuk land te zetten waar al 3 à 4 jaar geen aardbeien hebben gestaan. Of de grond verversen indien je niet kan roteren. Let op: Aardbeien zijn erg ziektegevoelig. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert56 Posted June 15, 2024 Author Share Posted June 15, 2024 Dan wordt het een paar jaar geen aardbeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted June 15, 2024 Share Posted June 15, 2024 Was er ook niet iets met dat de planten waarvan je volgend jaar wilt oogsten, dit jaar in augustus in de grond moeten staan? Ik ga ook een nieuw aardbeienbedje inrichten, als de kapucijners er straks uit zijn heb ik een mooie nieuwe plek. Dus nu vast stekjes van de oude planten in potten laten wortelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert56 Posted June 15, 2024 Author Share Posted June 15, 2024 Ja in augustus moest ik nieuwe planten maar dat kan dan dus dit jaar niet. Ik heb maar 1 plek in de tuin voor aardbeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 15, 2024 Share Posted June 15, 2024 3 uren geleden, Robert56 zei: Dan wordt het een paar jaar geen aardbeien. Je zou ook aardbeien in bakken kunnen gaan telen. Dat hoeven geen dure speciale bakken te zijn want die goedkope bakken van de Action zijn ook bruikbaar. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 15, 2024 Share Posted June 15, 2024 (edited) 3 uren geleden, Arja zei: iets met dat de planten waarvan je volgend jaar wilt oogsten, dit jaar in augustus in de grond moeten Officieel moeten de stekken voor half augustus wortelvast op de nieuwe plek staan, minimaal 40x40cm plantafstand. Dit is omdat in de herfst de nieuwe bloemaanleg in het rizoom gevormd wordt. Hebben ze de tijd dan krijg je volgend seizoen veel bloemen. Dit jaar hoeft dat geen probleem te zijn, ik heb net de netten van de jonge planten gehaald en die zitten al vol met afleggers. Eerder te veel als te weinig. Het is daar nu een moeras maar als het ietsje droger wordt kan ik de overbodige uitlopers en doorlopers af halen en vier stekken per plant overhouden. De eerste beginnen nu al te wortelen, dus ik kan ze op hun plek zetten als daar de doperwten en tuinbonen weg zijn over een weer of drie. Ik gooi er per stek een goede schep compost/verteerde paardenmest mengsel onder, genoeg voor de twee/drie jaar dat ze er staan. Mocht het er in de zomer niet van komen dan kan je de stekken ook tussen de planten laten staan en ze in maart, voor ze weer verder gaan groeien, verplaatsen. Edited June 15, 2024 by Patrijs 2 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted November 17, 2024 Share Posted November 17, 2024 Nog 1 jaar en dan heb ik ook nieuwe aardbeien nodig. Ik zal de moestuinmix uit de airbak dan in zakken doen en nieuwe moestuinmix in de airbak doen. Dan kan ik in de dezelfde bak nieuwe planten zetten. Ik heb er ook geen andere plek voor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts