Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

1 klimmer per klimrek in makkelijke moestuin?


Aanbevolen berichten

Voordat ik zaden ga kopen ben ik vast de indeling van mijn makkelijke moestuin aan het maken (9 vakken) en ik kom er niet uit of er tegen het klimrek aan maar 1 klimmende plant kan komen of dat ik in de 3 aan het klimrek gelegen vakken dan ook 3 klimmers kan planten (lijkt me een beetje druk worden maar ik weet het niet zeker). Ik wil in ieder geval graag courgette en eventueel ook komkommer of stokbonen of tomaten, iets te ambitieus natuurlijk.

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een courgette niet tegen een klimrek zetten, want zo hoog wordt die toch niet.

Voor een (stam!)tomaat zou ik kiezen voor een tomatenspiraal.

Mijn keuze zou dus gaan tussen bonen of de komkommer. Ik zou dus sowieso 1 soort maar gebruiken op/in het klimrek.

Misschien kan je voor stambonen gaan? En dan de komkommer tegen het rek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus 3 vakken bij een klimrek?

 

Je kan in 1 vak zetten:

* 2 komkommers

* 1 stamtomaat

* 8 stokbonen

* 8 Lathyrus

* 8 erwten of peulen

* 2 Nieuw-Zeelandse spinazie

* 8 Sugarsnaps/Suikererwten

* 1 pompoen

* 1 meloen

 

Klimcourgettes bestaan ook, dan kan er 1 plant in 2 vakjes staan.

Dus zou je ook nog een ander vak kunnen benutten.

 

De bovenstaande lijst, misschien ben ik wel wat vergeten, zijn de aantallen in die in 1 vakje kunnen. Dus je kan 3 tomaten zetten, of 3 maal 8 stokbonen, of juist verschillende dingen zoals 2 komkommers, 1 stamtomaat en 8 stokbonen.

Je kan dus alle vakken gebruiken, alleen een klimmende courgette heeft meer ruimte nodig. Je laat dan de hoofdrank groeien en verwijdert de zijstengels.

Ik heb pas 2 soorten kunnen vinden van courgettes die klimmen.

 

Mocht je wel graag courgette willen zou je een compacte courgette kunnen nemen en deze in een aparte losse bak/emmer kunnen planten.

Want in de MM neemt een compacte courgette 4 vakjes in en een normale courgette 9 vakken.

Dus als je de courgette zo zou doen(aparte pot) dan kan je dus én je tomaat, én je bonen én je komkommer kwijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties, dat schept veel meer duidelijkheid.

@Rantje dankje voor je heldere uitleg, nu snap ik dat de courgette meer ruimte nodig heeft dan de andere klimmers.

Ik volg jullie tips op en heb nu op de planning staan:

aan de klimwand: 1 vak met 1 komkommer, 1 vak met 1 stamtomaat (daar koop ik een plant van), 1 vak met 8 stokbonen

verder: 2 vakjes met wortelen (16 per vak), 2 vakjes met radijsjes (16 per vak), 1 vak met 1 broccoli en 1 vak met pluksla (16 per vak). Na de radijsjes wil ik dan graag die vakjes nog vullen met minipaksoi (weet nog niet hoe veel per vak, ga ik even opzoeken).

Hoop dat dit voor mij als beginner te doen is, heb inmiddels de 3 bestanddelen in huis dus moet die nu nog eens zien te mengen en zaadjes kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat mengen is nog het meeste werk

 

Je kan 2 komkommers kwijt in 1 vakje. Je laat ze groeien tot bovenaan, zijscheuten haal je weg en als hij helemaal boven is haal je de 'top' eruit.

 

Die mini paksoi weet ik ook niet precies, maar de onderlinge afstand in rij is 'bepalend' .

Van de gewone heb ik er 4 in een vak. Ik heb een aantal mini's. Maar daar zitten ook aardig wat verschillen in hoe groot ze worden. Maar als ze op 10 cm kunnen dan 9 in een vak. Als ze op 15 tot 20 cm moeten dan 4.

Zo kan je alles dus een beetje bepalen.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk heb ik geen klimrek gemaakt maar wel jullie beide adviezen gecombineerd. In een vakje heb ik nu 2 komkommers gezaaid waar ik tzt een klimconstuctie voor zal maken, ik heb stambonen ipv stokbonen en de courgette helemaal geskipt omdat die me toch wat ingewikkeld leek voor en beginner (met bevruchten en dingen afknippen enzo, zal je zien dat ik de verkeerde dingen eraf knip, er is over de simpele dingen die ik nu heb al zoveel te leren dat ik die courgette maar voor later bewaar) en veel ruimte nodig heeft (want ik kon dus niet vinden dat de klimmende courgette 2 vakjes en een heel klimrek nodig heeft) dus eerst maar eens radijsjes en sla tot een goed einde (op m'n bord) zien te brengen!

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Radijs is moeilijker dan courgette

 

Volgens mij heb je een leuke keuze gemaakt hoor, maar mocht je denken, ik had het wel gewild...je kan ze nog tot begin juli zaaien. Courgettes zijn best simpel en de bloemen schitterend!!! De bijtjes zorgen voor het bevruchten, alleen als die er niet zijn kan je een handje helpen.

Verschil mannelijke en vrouwelijke bloem is heeeeeel makkelijk te zien. Je breekt de man eraf en bevrucht de andere bloem... Zelfs ik kan het

 

Ik heb net op je blogje gereageerd, zag er echt geinig uit zo!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...