jootje Posted June 21, 2024 Share Posted June 21, 2024 Mijn kweepeer had vorig seizoen last van vlekken op het blad. Bladvlekkenziekte kwam ik,toen op uit met google. Gevallen blad zo goed mogelijk verwijderd. Mooie oogst gehad. Nu geen oogst en heeel veel van dit blad zoals op de foto. Wat te doen, behalve gevallen blad verwijderen?ik wilde de boom in het najaar een flink stuk korter maken, hij word nu gewoon te groot. Zou ik dat nu kunnen doen? Dan ben ik al veel aangetast blad kwijt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted June 22, 2024 Share Posted June 22, 2024 (edited) Die bladvlekken bij kweeperen ontstaan doordat het blad lang nat blijft. Deze vorm van bladvlekken, veroorzaakt door de onzichtbare schimmel Diplocarpon maculatum, komt geloof ik alleen voor bij kweeperen en kan dus niet overslaan naar andere bomen. Aangezien het weer de 'boosdoener' is, is er weinig wat je kunt doen om het te voorkomen. Als je wilt snoeien dan is het nu de beste tijd om dit te doen (het liefst op een droge en zonnige dag). In de zomermaanden grendelen de snoeiwonden zich snel af en wordt er vlot callus gevormd. Nadeel van nu snoeien is dat je niet altijd een goed overzicht van de takstructuur hebt. Dus 2x kijken alvorens je een tak verwijdert. Het feit dat er nu geen kweeperen aan de boom hangen komt hoogstwaarschijnlijk doordat het tijdens de bloei matig weer was en er weinig bestuivende insecten rondvlogen. Heeft de boom wel gebloeid? Edited June 22, 2024 by Brabantse Tuinprins 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted June 25, 2024 Share Posted June 25, 2024 Hier hetzelfde met onze grote kwee. Die geeft al jaren een spectaculaire oogst en heeft een gezond bladerdek maar dit jaar is het één en al stippen op de bladeren en moet je de vruchten echt gaan zoeken. Volgend jaar hopelijk beter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts