Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

De geleipalm is een redelijk winterharde palmboom (in NL -10C in vollegrond!) uit Zuid-Amerika en geeft daar echt eetbare vruchten. 

In Nederlandse tuinen zie je steeds meer palmbomen (bv chinese waaier) die ook echt tot vruchtrijping komen (maar niet eetbaar). 

Leuke van de geleipalm is dus dat de vruchten lekker zouden zijn! Maar heeft iemand toevallig deze palmboom in bezit? Ervaring met de vruchten en rijping in NL? Winterhardheid?

Ik heb vorig jaar zaden besteld bij vreeken maar niets is opgekomen. Nu overweeg ik misschien een volwassen plant te kopen, maar ben benieuwd of hier ervaringen zijn!

aangepast door EdelSpint

Geplaatst:

De palm kan goed tegen koude, maar combi koude en vocht is funest. De palm moet in onze winters beschermd worden. Dat is te doen maar er komt techniek bij kijken. De luchtvochtigheid mag niet oplopen in een bescherming. Een warmtekabel is ook een must om er zeker van te zijn dat je palm tot wasdom en bloei komt. Ik weet dat enkele  Butias in Nederland in bloei zijn gekomen inmiddels.

Geplaatst:

Ik weet niet precies of dit voor alle bomen geldt. Maar ik heb gezien dat ze bij het arboretum in Kalmthout, rond bomen gaas zetten en dat vol gooien met bladeren en zo al jaren bomen de winter door helpen. Als deze boom winterhard is tot -10 °C, zou dat wel moeten kunnen lijkt me? Of zijn ze groenblijvend en moeten dan wel licht hebben om fotosynthese te maken? 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kan een plantje van 4 jaar oud aanschaffen. Wellicht dat tegen de tijd ie wil bloeien, het klimaat nog wat meer opgewarmd is (pun intended).

Voor de geïnteresseerde, had ik dit een tijdje terug in mijn notities opgeschreven:

Vooral (artificial) cross- en open pollination (46,5% vruchtzetting). Spontane self-pollination gebeurt niet, maar bij artificial self-pollination weinig vruchten. Pollen bewaart 30 dagen, in koelkast (4gr) tot 180 dagen. 5+ of 8-10j voor fruit. It wont fruit until it has some trunk. Groeit zeer langzaam in kouder klimaat. Eerst als kamerplant houden.

Geplaatst:

Het klimaat zal nog wel meer opwarmen, maar kans op een strenge winter zal blijven. Al zal de kans minder groot zijn, het zal vroeg of laat gebeuren. Wat dat betreft zitten we in een net niet klimaat, het kan vaak net te koud zijn en voor sommige soorten zijn de zomers weer net te koud.

aangepast door MH95

Geplaatst:

Die methode in Kalmthout doen ze met bananen, Musa basjoo. Butia heeft juist frisse lucht nodig. Onze winters zijn echt geen enkel probleem, mits je er een bescherming omheen bouwt. En een warmtekabel voor het geval het ook overdag blijft vriezen of als het echt even erg koud wordt. Niet eerst als kamerplant houden. Gewoon meteen in de tuin zetten, maar dus goed beschermen, zeker als ze jong zijn. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic