piety Posted June 28, 2024 Share Posted June 28, 2024 Ik heb in mijn tuin een oude seringenboom staan. Vorig jaar nog mooie bloemtrossen. Dit jaar kleine trosjes. Daarna ging het blad er lelijk uitzien. Nu lijkt de boom dood. Wat kan er aan de hand zijn? URL foto lukt niet. mvg Piety Piket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted June 29, 2024 Share Posted June 29, 2024 (edited) Deze aantasting staat bekend als Lilac Bacterial Blight (LBB). Treedt vooral op als we een nat voorjaar hebben. In de loop van het voorjaar/voorzomer krijgt het blad een ongezonde geelgroene kleur, wordt het gebobbeld en krijgt bruine plekken. Later valt een deel van het aangetaste blad van de struik/boom. Bij een ernstige aantasting ontstaan er necrotische, kankerachtige plekken op de takken. Vaak blijft de ziekte in de sering zitten, bij een lichte aantasting kan de plant erover heen groeien. Te beoordelen na de beschrijving lijkt jouw sering het flink te pakken te hebben en kan de struik al geinfecteerd zijn in 2023. Het feit dat de bloemtrossen dit jaar klein waren wijst daar ook op (bloemen voor dit jaar werden immers vorig jaar al embryonaal aangemaakt). Je kunt kijken of de sering volgend jaar weer opnieuw uitloopt. Al het blad wat van de struik valt goed opruimen want daarop zit de bacterie die LBB veroorzaakt. Takken met necrotische plekken nu wegsnoeien. Er bestaat voor de consument geen chemisch middel om deze aantasting effectief te bestrijden. Mocht de struik doodgaan dan niet opnieuw een sering op die plek zetten. Aangezien de bacterie in jouw tuin aanwezig is, is kans op infectie van de nieuwe sering een reëele mogelijkheid. Edited June 29, 2024 by Brabantse Tuinprins Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piety Posted June 29, 2024 Author Share Posted June 29, 2024 Bedankt voor uw bericht. Ik denk dat de boom al heel ver heen is. De bladeren zijn bruinig en gekruld. De stam en takken zitten vol met mos. Ze vallen niet op de grond. Ik denk dat de boom weg moet. Maar met wortel en al weghalen kan eigenlijk niet. Omdat dan mijn terras en een deel van de tuin eraan gaat. En dat vind ik zonde. Ik denk eraan de boom om te zagen. In het najaar of later. Op de plek wil ik dan maar een grote pot neerzetten met een mooie struik. Misschien een idee... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted June 29, 2024 Share Posted June 29, 2024 Ha @piety, mocht je toch iets in de volle grond terug willen op de plaats van de oude sering dan is misschien het (laten) verwijderen van stronk en wortels d.m.v. een stobbenfrees een idee. Wij hebben dat door een hovenier laten doen met de stronken van twee bomen die in het terras (en door de vorige bewoner afgezaagd waren) stonden. Het terras/tuin er omheen blijft dan in tact. En je kunt daarna de volle grond dus weer gebruiken. Je kunt die apparaten overigens ook zelf huren bij Boels bijvoorbeeld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piety Posted June 29, 2024 Author Share Posted June 29, 2024 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piety Posted June 29, 2024 Author Share Posted June 29, 2024 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piety Posted June 29, 2024 Author Share Posted June 29, 2024 nog een foto van de bast van de boom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted June 30, 2024 Share Posted June 30, 2024 Standplaats is verre van optimaal. Veel seringen kunnen er niet tegen om in de verharding te staan, wat bij bovenstaand exemplaar het geval is. Verharding heeft tot gevolg dat er onvoldoende zuurstof bij de wortels kan komen. Als je deze sering bij de grond afzaagt dan moet je er rekening mee houden dat er wilde scheuten opkomen. De meeste boerenseringen / Syringa vulgaris cultivars worden geënt op een 'wilde' onderstam. Zaag je de cultuurvorm af dan gaat in 9 van de 10 gevallen de onderstam uitlopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piety Posted June 30, 2024 Author Share Posted June 30, 2024 nog een foto van de bast van de boom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piety Posted June 30, 2024 Author Share Posted June 30, 2024 het pad is in het voorjaar door een hovenier op deze manier gelegd. hij had dus moeten weten dat de sering daar niet goed op zal reageren. Tegels weghalen zal nu geen zin meer hebben, denk ik. afzagen zou kunnen, rekening houdende met nieuwe scheuten. wanneer ik er een grote pot/bak wil plaatsen, kan ik die scheuten toch steeds weghalen. wat is de beste optie nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts