Geplaatst: 20 augustus 201213 j Auteur Dan toch wel onder een afdakje...? Gezien dat het toch nu wat druppelt uit de hemel.....??Dat was net zo plaatselijk als die aardbeving Hoeveel uur constante zon hebben die tomaatjes zo ongeveer (onder heldere hemel) nodig om tot een droogstadium te komen? 2 hele zomerdagen van 8.00 u (1e dag) tot 21.00 u (2e dag) liefst boven de 35 gr.C. Heb ooit iets in de oven geprobeerd maar dat was niet echt succesvol... veel tomateninbreng.. weinig opbrengst. En veels te zout vanwege wat in het recept stond..... Kunt ze ook zonder zout drogen...vorig jaar gedaan....die dingen blijven jaaaaaaaren goed.... en naderhand laten wellen in beetje water en de opbrengst is weer nagenoeg dezelfde als de inbreng ps. quote: ."kunnen erna in olie bewaard."Sorry, mijn naam is Erna en ik wordt niet graag in olie bewaardt... Ik ben geen Jimmy... Jij hebt duidelijk last van de warmte...je heet toch erny en geen erna
Geplaatst: 20 augustus 201213 j Zaterdag heb ik geprobeerd tomaten te drogen in zo'n standaard vensterbankkasje, zoals eerder in deze draad werd gesuggereerd. Dat was geen succes . In no-time zat de binnenkant vol condens, ook met de "luchtschuifjes" open en het deksel op een kier. Zondag, op basis van dit idee, een minidrogertje gemaakt van een petfles. Voor kruiden werkte het als een tierelier ; in één middag perfect droog. OK, ik weet het, het was ruim 30 graden maar toch. En als je grote hoeveelheden kruiden hebt is dit niet handig, maar om af en toe een bosje kruiden te drogen voldoet dit voor mij. Nu heb ik er een tomaat in gedaan, kijken of dat ook wil. De onderkant is van plastic, met een heleboel gaatjes. Een stukje vitrage oid zou handiger zijn geweest, maar dat had ik niet in huis. 20 augustus 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 20 augustus 201213 j RvO, wat handig, die satéprikkers Maar als je m groter wilt maken vraag ik me af waar je zo'n grote plastic container vandaan kunt halen. Ik ken ze niet hier in Nederland. Dat zijn echt Amerikaanse formaten. Misschien zo'n enorme oliefles? Of even kijken bij de Turkse supermarkt/winkel voor grotere flessen? Good things come in small packages
Geplaatst: 20 augustus 201213 j @HellyMisschien kun je bij een (horeca-)groothandel ook iets vinden. Of een oud aquarium? Als je serieus gaat knutselen, dan zou je een efficiënter type kunnen kiezen. Google maar eens op zonnedroger / solar dryer / solar dehydrator.
Geplaatst: 20 augustus 201213 j Auteur Zaterdag heb ik geprobeerd tomaten te drogen in zo'n standaard vensterbankkasje, zoals eerder in deze draad werd gesuggereerd. Ik denk dat dát ergens anders staat..... of ik kijk niet goed Ik heb wel zo mijn bedenkingen over het gebruik van die flessen of aquarium om tomaten te drogen........ Tomaten bevatten veel meer vocht dan kruiden en ik vrees dat ze eerder "gaar" dan droog gaan worden.....dat drogen duurt gewoon 2 dagen ...die tijd moet je ervoor nemen....(ook met bijvoorbeeld een droogmachine zul je zien dat het lang duurt) .....het is niet zo dat het drogen sneller gaat als je de temperatuur opvoert........maar ik kan me vergissen en ben benieuwd naar de uitkomst van jouw flessentest....
Geplaatst: 21 augustus 201213 j ........maar ik kan me vergissen en ben benieuwd naar de uitkomst van jouw flessentest....Helaas experiment mislukt. Gistermiddag was het bewolkt, vandaag ook. Zongedroogde tomaat zonder zon, dat lukt natuurlijk niet . Nu is het wachten op twee opeenvolgende zonnige dagen voor een tweede poging .........
Geplaatst: 9 juni 201411 j Auteur Zo...... de kruiden die nog niet helemaal droog zijn, gaan op een stuk keukenrol achter in de kofferbak van de auto die vandaag ongebruikt voor de deur in de zon staat.....Ook een gratis droog oventje (in de zomer hang ik de lavendel daar altijd in....lekker geurtje en binnen 3 dagen kurkdroog) Even een reminder....ik heb al een hele portie sinaasappeltijm, kamille, lavas en rozemarijn gedroogd in de auto....raampje op n kier....kruiden uit de zon (kofferbak bijv.) en binnen 1 dag zijn ze krakend droog. Wel vóór de nacht eruit halen anders zijn ze weer vochtig. Gaat perfect..... de oregano en salie liggen er nu in en gaan straks al in hun potjes
Geplaatst: 9 juni 201510 j Auteur De Lavas schiet in bloei nu.....dus afsnijden en drogen maar! De rozemarijn kon ook een snoeibeurt verdragen en die takjes liggen mooi in de kofferbak in de zon te drogen; ze drogen daar heel mooi groenblijvend op.
Geplaatst: 23 juni 201510 j zijn nog groen...wel nog even snel kijken of er geen schimmel in de aardappels komt http://www.alphi.nl/ geeft al 7 infectiekansen sinds 1 mei
Geplaatst: 23 juni 201510 j Auteur zijn nog groen... Welk merk kersen heb jij daar dan? Hier zijn de Regina's al mooi rood...en hier en daar gebarsten
Geplaatst: 24 juni 201510 j wij hebben een hedelfinger, bestoven door een morelletjezelfs de vruchten van die morel zijn nog groen (ik krijg de indruk dat we hier een lokaal ikwilnietgroeienrecord aan het halen zijn, werkelijk alles staat voortdurend te bibberen, de bonen staan al twee weken groeiloos met een paar blaadjes per plant net even teruggezocht: vorig jaar waren de kersen ook pas rijp rond eind juni) die website: je moet eerst even gratis registreren en dan kun je naar de voorspelling toe: soort aardappel invoeren, bespuiting of niet plantdatum en datum van bladbovendegrond en lokatie, dan rekent ie voor je uit wanneer het schimmelweer was
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.