Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even voorstellen


scubapat

Aanbevolen berichten

Hallo moestuinders,

 

Mijn naam is Patrick. De nickname scubapat komt uit een andere hobby namelijk duiken.

Wij wonen sinds enkele tijd in Corsica en we zijn vrij recent begonnen met de aanleg van een moestuin.

Aangezien we hier midden in de natuur leven was een eigen moestuin een logische stap.

Als absolute beginnelingen hebben we natuurlijk heel wat vragen, maar de eerste stapjes zijn gezet en, al had ik het niet echt verwacht, dat tuinieren is al haast een echte passie geworden! Er gaat geen dag voorbij zonder dat ik langs de moestuin ga. De zaailingen staan op ons terras en die worden verzorgd als ware het babytjes...

 

Door omstandigheden waren we er dit jaar een beetje laat bij, pas beginnen zaaien vanaf 1 april.

Toch zijn er heel wat dingen die groeien als paddestoelen. Andere dingen gaan dan weer veel trager en van sommige zaken twijfel ik eraan of er überhaupt iets gaat uitkomen...

 

Ondertussen heb ik hier enkel afgedankte ramen met dubbele beglazing op de kop kunnen tikken. Volgend seizoen dus een koude kas, en dan beginnen we al vroeg op het seizoen, februari denk ik.

 

Voor het overige hoop ik hier heel wat tips te kunnen krijgen van de ervaringsdeskundigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op dit forum. Leuk om ook eens ervaringen te lezen van iemand die zo ver weg woont. Er zitten hier een paar mensen die in het buitenland wonen en tuinieren. Dan krijg je goed te zien dat ieder weer een heel ander seizoen beleeft en andere groenten verbouwd. Duik je veel op Corsica (rondom in t water )?

Veel succes met je moestuin en maak vooral veel foto's!

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Patrick!

 

Bijzonder om te horen van een moestuin op Corsica! Je zult een heel ander klimaat hebben dan bv wij aan t andere eind van Frankrijk( bij Luxemburg).

Met enige verbazing las ik dan ook dat je een koude bak wilt..is dat nodig in jullie klimaat? Als bescherming van je zaailingen dan? Of zit je in bergen op hoogte/volle wind? Ik lees op Wikipedia dat de gemiddelde temperatuur op C. in januari 14 graden is...mazzelaar

 

Je zult voor heel ander problemen komen te staan als wij..droogte/hitte/watervoorziening/andere beestjes..maar sommige zaken zoals zaaien, planten en oogtsen blijven overal hetzelfde.

 

Kun je eens vertellen wat je zoals denkt te gaan kweken?

Groetjes, Jet

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst en vooral iedereen bedankt voor de vriendelijke ontvangst hier.

Wat betreft foto's, die zal ik zeker plaatsen, maar alles op z'n tijd.

 

En voor wat het klimaat betreft: wij zitten hier in een dorpje op ongeveer 260m hoog (met zicht op zee). Het klimaat is hier bij ons het gans jaar gemiddeld zo'n 3°C kouder dan aan de kust (slechts 14km).

Corsica is gekend omwille van de vele microklimaten die hier heersen. In de zomer is het natuurlijk bakken en braden...

 

De reden waarom ik hier toch een koude bak wil is om de zaadjes in optimale omstandigheden te laten kiemen en daarna laten uitgroeien tot gezonde sterke plantjes voor ze in volle grond gaan. Gezien het zachte klimaat zou die koude bak ook nog eens een mooie voorsprong moeten geven zodat we hopelijk veel meer en veel langer kunnen oogsten op een seizoen.

 

Voorlopig zaai ik alles en koop geen planten. Dat vind ik namelijk zo plezant, zien hoe zo'n nietig zaadje uitgroeid tot een plant.

 

Wat er nu al staat (of gezaaid maar nog niet echt zichtbaar): sla, eikebladsla, snijsla, radijs, witte ajuin, rode ajuin, courgette, boontjes, boterboontjes, broccoli, bloemkool, prei, tomaat, watermeloen, kerstomaat, rabarber en aardbeien.

 

Van kruiden: basilicum, peterselie, bieslook, thym, thaise peterselie, munt.

 

Wat waarschijnlijk niet gaat lukken: aubergine, pepertjes en paprika. Maar ik wacht nog even af en als het niet lukt kan ik hier nog wel enkele plantjes kopen. Dan probeer ik dat in een later stadium nog wel eens opnieuw te zaaien...

 

Zo, nu weten jullie al iets meer, en alle wijze raad is welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom hier, en ja hier op het forum maak je heel veel vrienden.

Die dan ook allemaal een kijkje willen komen nemen bij jou op Corsica.

Waaro zou je niet nog paprika's e.d. zaaien, lijkt me met de temperatuur daar goed mogelijk.

En het seizoen duurt volgens mij bij jou langer als hier in ons land.

Ik bedoel dat het langer aangenaam warm blijft. En als je een kas bouwt kan dat helemaal,want dat biedt uiteraard bescherming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom !

 

Boeiend en ben benieuwd hoor ! Heb je ook een beetje een 'grondje' waar je wat in kan doen ? Of voornamelijk stenen ? Zeker moet je foto's laten zien , zodat we een beetje kunnen meeleven. Zal wel compleet anders zijn. Zelf heb ik ook een tuin in N-Fr. Dat is al zo anders. Ik ga het allemaal bekijken. En duik ze !

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...