Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Extreme luis in de fruitbomen


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik heb nu voor het 3de jaar veel luis in de pruimen en appelbomen, net als trouwens de halve buurt met fruitbomen. Naast uiteraard verschillende biologische bestrijdingsmiddelen zoals brandnetelgier, heermoes gier, groene zeep met spiritus heb ik ook al pyrytium en nog een ander fijn chemisch middeltje waarvan mij de naam is ontschoten maar waar ik zo ongeveer een orgaan voor moest verkopen aan prijs geprobeerd.

Heb er nu allemaal knoflook omheen gepoot en lijmbanden geplaatst in het vroege voorjaar, eind Jan, iets waar ze ook een hekel aan zouden moeten hebben. Zijn er nog andere dingen die ik kan doen, afspuiten zijn de bomen gewoon te groot voor.

 

Groetjes, prettig gestoord

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb er dit jaar ook heel erg last van, echt alle fruitbomen en fruitstruiken maar zelfs mijn kruiden en sla gewassen ook, ik heb gisterenavond maar weer alles gesproeit met spiritus/groene zeep...

Zou dit ook door de weersomstandigheden kunnen komen, vorig jaar had ik er nauwelijks last van.

Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen luizen hier. Wel veel meesjes en andere kleine vogeltjes met nestjes, rondvliegende voedselketens; zweefvliegen, wespen enz. Alles vol op de wind dan ook nog eens, en koud en nat. Geen luizenweer.

 

Grote bomen met luis zijn sowieso niet zo'n probleem, groeien ze wel weer overheen en de natuur doet de rest....

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha .. ja , dat is wat anders natuurlijk. Kan wel vervelend zijn ja. Mja. Op dit Moestuinforum denken we meestal vanuit de plant/boom; of die er schade aan ondervindt Dat er mensen zijn die bomen met luizen lastig vinden is dan niet gelijk mijn eerste gedachte. Sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehehehe ja dit grote mens heeft er last van, maar de bomen ook. De vruchtafzetting heeft er onder te lijden, vorig jaar van een 4m boom die enorm vol zat uiteindelijk maar 2 pruimen gehad .... De smaak daarvan was ook nog eens drastisch veranderd. De boom lijkt nu weer vol vruchtafzetting te zitten maar er valt al weer veel af. De appelbomen hebben maar heel beperkt gebloeid zelfs doordat alles compleet bedekt was met luis.

 

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nou dat heb ik dus ook, veel mensen zeggen dat bomen en struiken heel goed tegen luizen kunnen en er geen hinder van ondervinden maar mijn blauwe bes die dus ook helemaal onder zit is dus al een week zijn bladeren aan het laten vallen en nu dus sinds gisteren ook al heel veel bessen, conclusie hij kan dus toch niet zo goed tegen de luizen of tegen de spiritus/groene zeep combi waar ik hem 4 dagen geleden 1 malig mee heb bespoten. wat nu met al mijn ander fruit die ook onder heel veel luizen zitten??

Toch spuiten doorspuiten met die groene zeep/spiritus of toch zo de luizen laten zitten, want ik weet niet waar het aan ligt dat mijn bomen en struiken alles laten vallen ( bladeren en fruitbeginsels) door het spuiten of de luizen??

Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb af en toe een klein beetje luizen op mijn struiken. Ik hoef daar helemaal niet tegen in te grijpen. Luis is héél vaak een gevolg van overbemesting : de plant maakt teveel 'slappe' scheuten aan, ideaal voor bladluizen.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sugar, ik heb niet het idee dat het hier door overbemesting komt. Ik geef enkel in het voor en najaar simpele koemestkorrels en verder niets. Vorig jaar enorm drastisch gesnoeid in de pruimenboom, maar heeft niet zoveel mogen baten helaas. Met name de jonge scheuten worden aangetast, maar ze slaan zeker het meerjarige hout niet over.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ieder keer dat je spuit, spuit je alles dood, ook de predatoren. En laat bladluizen nu vooral in verstoorde omgevingen het goed doen. Ze komen sneller terug dan hun predatoren en vermeerderen zich enorm snel.

Heel mijn tuin zit vol lieveheersbeestjes. Ik zal hier of waar wel eens een luis zien, maar ik weet dat de beestjes dan wel die richting uittrekken. Ik heb vandaag 2-stippige, 4-stippige, 7-stippige (en masse) en roomvleklieveheersbeetsje in de tuin gezien. Als de plaag echt enorm is, ruimen de larven van het lieveheersbeestje alles wel op...

 

En als je toch wilt spuiten, gebruik dan Pirimor (pirimicarb), probleem is wel dat luis daar resistent tegen kan worden, alleen toepassen als het echt warm is (18-20°C minimaal).

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh nou ik ben helemaal niet van trappetjes, ben zelf al een lang end met m'n 1.89 als vrouw dus kom een heel eind, heb een sproeiding met een verlegstuk dus een metertje of 3 haal ik makkelijk. En dan vanaf het balkon zoveel mogelijk de rest sproeien.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou een boom te groot zijn om te bespuiten? Rugspuitje om en die ladder op.

 

En dan een doodsmak maken? Bij ons op het werk is een ladder verboden als werkplek, je mag ze alleen gebruiken om van niveau te veranderen, en daar is een goede reden voor.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Vorige week veel luis in mijn pruimenboompje...net zoals vorig jaar. Had tabak in water staan om dat te gaan spuiten ( deed mijn vader altijd) maar soms ben ik een beetje traag, en had dus nog niet gespoten....kom ik net buiten.....zitten er allemaal van die dikke vette vliegen op het boompje, en vliegen er kleine vogeltjes af en aan....er zit nog wel luis, maar zeker driekwart minder als vorige week....blijkbaar heb ik dus " personeel" die voor mij de luis opruimt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...