Valentijn Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Hallo, Ben mijn tuin aan het inrichten. Er staat aan het einde van mijn terras een met bakstenen gemetselde plantenbak van 420cm x 52cm (buitenmaten).Hoogte is 45cm. Ik ga hier een pergola in zetten en wil hier 2 druivenplanten tegenaan zetten.De planten heb ik al, Muscat Blue. Ik lees overal dat de plant 30cm van de muur moet komen (of 10cm van de paal).Officieel zou mijn plantenbak dus minstens 60cm binnenmaat breed moeten zijn.Is dit erg? Wat ook nog meespeelt is dat de plantenbak op een soort fundament staat van cement/beton.Ik zit er aan te denken om dit (gedeeltelijk) weg te halen, om zodoende het gesloten karakter van de bodem in de plantenbak te doorbreken. Ideen, tips, waarschuwingen? Graag! Hartelijk dank op deze regenachtige dag, Groet, Valentijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilma Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Hallo, ik heb ook druif gehad die tegen een muur stond op 30cm afstand, ook zoals bij jou op een cement ondergrond Daar hebben we met een moker gaten in geslagen voor water afvoer e d. Puin vinden druiven wel prettig onder de voet dus dat hebben we niet allemaal verwijderd. Alleen gezorgd dat er voldoende afvoer mogelijk was. Druif heeft meer dan 20 jaar veel opgebracht. Hebben hem pas verwijderd voor reparaties aan de muur.GroetjesWilma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentijn Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Bedankt voor je antwoord wilma.Ik lees ook dat het slim is om de plant schuin in de grond te zetten. Zodoende kan je de wortels wat verder van de paal/muur zetten en daar het stuk boven de grond gewoon recht naar boven/langs de paal leiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubo Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Gaten in de betonnen vloer is zeer belangrijk, hoe groter hoe beter. Puin in de grond is geen probleem voor druiven, integendeel zelfs.De reden om 30 cm uit een stenen muur te planten (geldt voor iedere plant) is dat de muur als een spons het vocht uit de grond trekt. Dus zal je wat vaker water moeten geven. Verder geen probleem. Quote met vriendelijke groet, Rubo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 De druif is gemaakt om te overleven in vaak keiharde en slechte grond . Wel eens gezien onder welke 'miserabele' omstandigheden druiven in franse wijngaarden moeten groeien ? Plantafstanden tot een muur en/of de aanwezigheid van ondergrondse 'obstakels' lijken me daarom niet belangrijk. Als jouw plantenbak een gesloten betonnen bodem heeft is dat natuurlijk wat anders Valentijn en zou ik die breken en gedeeltelijk weghalen om de plant een vrije weg naar de ondergrond te geven. Druiven doen het vaak uitstekend onder schijnbaar slechte omstandigheden. Deze staat bijvoorbeeld op het miserabelste stukje dat er bij mijn huis te vinden is in zanderige en magere grond onder klinkers direkt tegen mijn huisgevel aan. Hij kreeg dan wel zo'n twintig jaar geleden als stekje wat goede grond aan zijn voeten mee maar dat speelt al lang geen rol meer. Aan de oppervlakte wordt de vrije ruimte rond zijn voeten door de straatklinkers beperkt tot een oppervlakte van maar drie klinkers. En al lijken de omstandigheden miserabel , hij heeft het prima naar zijn zin getuige de opbrengst die hij ieder jaar weer geeft. Gisteren heb ik hem gesnoeid door overbodige uitlopers weg te halen en de over blijvende uitlopers te toppen tot maar één bloemtrosje. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Menph Posted May 15, 2012 Share Posted May 15, 2012 Goede entree Frans! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentijn Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 De druif is gemaakt om te overleven in vaak keiharde en slechte grond . Wel eens gezien onder welke 'miserabele' omstandigheden druiven in franse wijngaarden moeten groeien ? Bedankt frans. Ik moest daar zelf ook aan denken, hoe dicht die planten in de franse (of italiaanse) wijngaarden staan. Mijn eerste stap is de palen van de te maken pergola vastmaken aan de muurtjes, daarna kunnen de druivenplanten erin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valentijn Posted May 20, 2012 Author Share Posted May 20, 2012 Ze staan er in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted May 21, 2012 Share Posted May 21, 2012 Dat ziet er leuk uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JimyKoning Posted June 11, 2022 Share Posted June 11, 2022 Hallo Valentijn, Weet niet of je nog hier actief bent maar ben benieuwd naar jou druiven. sta zelf ook op het punt om druiven in de tuin te planten. gr Jimy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts