Ga naar inhoud

Het favoriete tomaten topic

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nu de tomaten beginnen te rijpen en in het tomaten topic van 2024 al goede en mindere tomaten worden genoemd, wil ik dit topic openen enkel als advies en soort naslagwerk voor jezelf en andere wat je favoriete tomaten zijn. In de jaarlijkse topics is dit net wat lastig terug te vinden. Of dat nu qua smaak, opbrengst, uiterlijk, ziekte resistentie, doel voor gebruik of wat dan ook is, dat maakt niet uit, desnoods splits je het op. Zie dit topic als een overzicht om redelijk makkelijk te lezen welke tomaten je in de toekomst wil kweken. Vertel hier jaarlijks je favoriete van dat jaar of altijd of voortschrijdend inzicht.

Gebruik dit topic niet voor discussie of advies qua teelt, daar zijn de andere jaarlijkse topics voor.

• Like 3
Geplaatst:

Voor mij twee toppers dolly f1 en modus f1. Heerlijk van smaak en niet te zoek,. Sweet aperitief ook lekker, maar klein.

Verder soorten die tegenvallen qua smaak: romania pink en baloe f1

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Mijn favoriet van het jaar: RAINBOW JAZZ 😀

Op de 2de plek: Orange Jazz Op de 3de plek"King of Siberia

aangepast door Gallox
  • Like 6
  • 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Ik vind Dattolime F1 echt een lekkere tomaat. Het is een echte snacktomaat, lekker zoetige smaak. Heerlijk om zo uit de hand op te eten, maar ook lekker in een gemengde salade. Ik heb hem laatst ook in een traybake gebruikt, ook daar smaakte hij heerlijk in. 

De planten maken flinke trossen met tomaatjes aan. Ik heb maar de halve plant op de foto gezet, omdat de onderkant al leeggeoogst is. Dan zie je de trossen die de plant maakt goed.

20240829_191126.jpg

aangepast door Gitta
  • Like 7
Geplaatst:

Beste @Gitta, als je de dattolime lekker vindt dan zul je de Dolly f1 heerlijk vinden. Meer smaak dan de dattolime. Heb ze dit jaar allebei, volgend jaar enkel de Dolly f1. Natuurlijk ook een kwestie van smaak.

• Like 1
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

2 van mijn favoriete dit jaar zijn Barry's Crazy Cherry en Brads Atomic Grape. BCC geeft gewoon zoveel oogst, het is een multiflora soort met gele cherry tomaten. Van de 100 bloemen worden denk ik 80 vrucht. Beetje afhankelijk van moment, ze doen het nu minder dan eerst, waarschijnlijk was de vruchtzetting die nu rijpt tijdens de hitte. Het is gewoon heerlijk die overvloed te delen. Met 3 planten kun je er alleen al niet tegenop eten.

BAG is gewoon een hele mooie tomaat en smaakt ook goed. Wel lastig om te zien of ze nu echt rijp zijn of niet.

De Ivory Tears valt dit jaar wat tegen, vorig jaar was die heel zoet, zo zoet als druiven (smaak dan, brix geen idee). Maar misschien komt dat nog, hoe later in het seizoen hoe zoeter ze werden. Misschien dat de koude nachten helpen. Dus ik hoop nog dat ze lekker zoet worden, nadeel is dat ze snel scheuren.

• Like 1
Geplaatst:

Dit jaar kwam er bij een aantal planten dit patroon eruit( patroon komt van wilde tomaat). De smaak is niet lekker, maar dat kan in een aantal kruisingen worden opgelost. De lijnen op de vruchten vind ik erg leuk om te zien en ik hoop het stabiel te houden en dat de smaak ook lekkerder wordt in de toekomst.

IMG20240916142951.jpg

• Like 6
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb gisteren een azoychka tomaat gegeten en ik was weer enorm verrast door de smaak. Het is een gele vleestomaat en als je hem te ver laat doorrijden, dan wordt hij abrikooskleurig. Zelfs zacht en te rijp een lekkere tomaat die dan er compleet anders uit ziet en smaakt!

Het is de gele knoeperd in het midden van het bord. Geen foto alleen blijkbaar.

de55bf8ab852ee651f0bab168a7156e2.jpg

Het is jammer dat je niet ziet hoe mooi de gele zaden zijn op de foto. Het is een enorm zonnig kleurtje. Gele tomaten zijn vaak melig, maar daar heeft deze ook totaal geen last van. Volgend jaar weer! Kijken of ze de slakken overleefd…!

02b92af4848f48dfbec394a0056683a1.jpg

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik voeg nog toe adelaide festival aan mijn favorieten. Azoychka en Adelaide festival rijpen nog heel lekker na en smaken dan nog steeds lekker. Mijn andere nagerijpte tomaten vind ik minder van smaak. Deze smaken nog steeds zomers en zonnig. Dat heb ik ook met een bruinige tomaat waarvan ik steeds de naam moet opzoeken. Dat volgt nog.

• Like 4
Geplaatst:

Ik ben aan het googelen welke tomaten ik had gezaaid en foto’s ervan te bekijken. Die onleesbare etiketten kan ik echt grrrr. Levert je extra werk op.

Blue beauty erg smakelijke tomaat en prachtige kleur. Begint groen, wordt blauwpaars en hoe verder het rijpt, hoe minder blauwpaars te zien is. Het blauwpaarse aan de onderkant blijft. Het is een vrij stevige tomaat en rijpt ook smakelijk af.
Mary Robinson absolute aanrader. Zongeel en oranje tekening binnenin is zo mooi. Echt genieten van uiterlijk en smaak. Rijpt binnen ook goed af.
Tasmanian chocolate goede smaak blijft stevig deze blijf ik eten. Rijpt binnen goed af.
Rebel Starfighter prime mooie paarse strepen heel mooi om te zien en lekkere smaak.

Prima bella & Azoychka eerder genoemd. Prima bella rijpt binnen minder lekker af, maar is mega productief en heel lekker buiten. Behoorlijk pytho resistent. Stond buiten en bleef net zo lang goed als de planten binnen.

Deze tomaten wil ik volgend jaar weer zaaien en dan weer een paar nieuwe erbij. Hopelijk een beter jaar dan dit prutjaar.

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...