henkg Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Ik wil onkruid gaan wegbranden (meest op betegelde gedeelten van mijn tuin), met zo'n dakleerbrander op propaangas. De enig nette manier om op termijn van mijn akkerpaardenstaart / heermoes / equisetum arvense / kattenstaart af te komen. (Kattenstaart: zo noemen ze dat hier. De allerergste "vuulte", waartegen men hier MCPA gebruikt.) Over het formaat van de gasfles: 5 kg of 11 kg? 5 kg lijkt me handzamer. Of toch de 11 kg versie nemen, zodat ik de fles minder vaak hoef te laten vullen? (Steeds de zware fles verplaatsen: dat lijkt me nogal mee te vallen, met een slang van 5 meter lang. Dan heb je al een aardig bereik. O ja: 5 of 11 kg. Is dat het totale gewicht van een volle fles / van enkel de gasinhoud / van een lege fles. Dat lees ik namelijk nergens. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Swa Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Persoonlijk ben ik voor de grotere gegaan de vulling kost amper meer dan voor de kleine versie en je bent 2x zo lang gerust. Je moet wel weten dat je die dingen wel kan heffen maar niet comfortabel dragen. Best wieltjes (oud karretje of bolderkar) voorzien en een lange slang voor de brander dan moet je die niet heen en weer sleuren. Het gewicht is de hoeveelheid gas dat je koopt. PS: zo'n brander is perfect om de BBQ aan te steken zonder die vieze gels of ander gedoe. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Wij zijn over op een elektrische, zo bij huis kunnen we gewoon een verlengsnoer uitrollen namelijk. Dat is dan dus ook geen vlam, maar meer een soort föhn. Het beantwoord Henkg zijn vraag niet, maar ik post het toch maar Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 17 mei 2021 Auteur Geplaatst: 17 mei 2021 (aangepast) Ik heb ook zo'n ding Jorieke maar hij voldoet niet. Levert te weinig hitte om snel grotere oppervlakten te branden en zo'n verlengsnoer beperkt je in het bereik. @henkg Als je nog een fles moet kopen Henk koop er dan een die je zelf mag laten vullen. Dat zijn de groene stalen exemplaren maar voor de zekerheid even navragen bij aankoop kan geen kwaad. Er zijn merken zoals bijv. Primagaz die door een vulstation niet gevuld mogen worden en daar houdt men zich ook aan. Je kunt ze alleen maar ruilen tegen een gevuld exemplaar en dan is de prijs van zo'n vulling aanmerkelijk hoger. Reken op het dubbele van de prijs van wat je op een gasvulstation betaalt. Ik betaalde de laatste keer bij een gasvulstation (ongeveer 2 maanden geleden) voor een 5 kg vulling 9.90 euro en voor de 11 kg uitvoering 19 euro. Nog een indicatie van het gewicht. Tarra gewichten van flessen kunnen onderling tot een paar ons verschillen. Dat tarra gewicht staat altijd op de fles vermeld. Zojuist even gekeken. Op een fles voor 5kg inhoud staat bij mij een tarra gewicht van 7.3 kg aangegeven en op een grote voor 11 kg gas is dat 10.7 kg. 17 mei 2021 aangepast door Frans Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2021 Geplaatst: 17 mei 2021 Wij vinden hem wel goed bevallen, het gaat niet snel en misschien niet voor grotere stukken nee. Maar voor het aanpakken van wat groen tussen tegels, langs de schuur en in de voegjes tussen de waaltjes in de kruidentuin is het helemaal goed. Plus: ik kan er niet per ongeluk een tijmstruik mee in de hens steken We hebben her en der sowieso stopcontacten rond het huis en de tuin, en met een verlengsnoer overbruggen we de rest. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
marjoleinvdh Geplaatst: 18 mei 2021 Geplaatst: 18 mei 2021 Zou dit ook werken in moestuinbedden vóór daar planten in staan? Ik heb nogal last van heermoes en kweekgras. Maar op mijn paden liggen houtsnippers.. dat is misschien wel riskant, maar als ze nou nat zijn? Quote
henkg Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 Over gasflessen, mijn keuze: Lastig hoor, afwegen wat het best bij mij past. Bericht van Frans was zeer informatief. Het is toch een Primagaz (Easy Blue Plus) geworden. 6 kg inhoud, totaal gewicht vol: 10,5 kg (leeg 4,5 kg) Een gasvulling kost € 25,-. Een gasvulling voor een 5 kg fles € 14,50 (hier, in mijn omgeving, Zld) Daar tegenover staan voordelen: - Statiegeld lege fles kan ik weer terugkrijgen (kan niet bij 5 / 11 kg flessen); en geen gedoe met vervaldatum goedkeuring fles) - Later kan ik dus alsnog overgaan op 5 / 11 kg flessen, zonder extra kosten. - Inwisselen kan op plekken waar ik minstens ééns in de week toch al kom. Vullen van 5 / 11 kg flessen is buiten mijn routes, kost mij ca € 5,- benzine per keer. - Goed te tillen / verplaatsen. Als het goed is, wordt de brander met drukregelaar en onderbreker vandaag bezorgd. Morgen de eerste oefeningen! (Als het een beetje droog is. Ik ga niet eerst liters aanhangend vocht verwarmen en laten verdampen) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 19 mei 2021 Geplaatst: 19 mei 2021 Even rekenen leerde mij dat 6 kg propaan 0,5% van mijn CO2-voetafdruk is. Die is erg laag (zonnepanelen, splinternieuwe CV + hybride warmtepomp). Bij een gemiddeld huishouden zal je CO2-voetafdruk met ongeveer 0,25% stijgen (per 6 kg propaan). Moet hier maar kunnen, vind ik. MCPA (want heermoes!) lijkt mij heel veel malen slechter. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Als je wortelonkruiden zoals heermoes, zevenblad, paardenbloem, Japanse duizendknoop, zuring, distels, gehoornde klaver etc. wilt gaan bestrijden met een brander dan moet je nog eens goed nadenken. De hoop sterft als laatste .... 2 Quote
Day Geplaatst: 23 mei 2021 Geplaatst: 23 mei 2021 Misschien een open deur... vrachtwagens volhoutsnippers kwamen er op mijn tuin als mulch tegen onkruid, maar de beroemde vrienden zevenblad. Heetmoes lelietje van dalen , winde kwamen ondanks alle probeersels weer boven. Ik heb nu een border geprobeerd met de no dig methode ... gewoon karton om alle vaste planten heenen toen compost erop..... het lijkt wel te werken https://charlesdowding.co.uk/ Quote
Swa Geplaatst: 24 mei 2021 Geplaatst: 24 mei 2021 Tja, dat onkruid 'zegt' ook zeer vaak iets nuttig over de bodem en de omgeving waar het staat. Het zijn de eerste planten die ergens (kunnen) groeien en hebben als doel de bodem te verbeteren zodat 'meer nuttige' planten hun ding kunnen doen. Verhard, te droog, te nat, helemaal uitgeput, te veel nitraat, te weinig ditjes of datjes, vervuiling, zware metalen, etc... Als je wilt luisteren naar wat het je zegt zal er nog maar weinig echt onkruid zijn en met wat tijd krijg je dan ook de kans om er heel leuke planten bij te zetten die je wekelijks niet moet afknallen. Eens die bodem hersteld vertrekken die ongewenste planten vanzelf wel. Dat is eingenlijk niet veel verschillend van wat Charles doet, alleen forceert hij het met grote kwantiteiten aan compost en ander organisch materiaal aan te voeren. Vergeet niet dat de natuur ons helemaal niet nodig heeft. Voor die natuur zijn wij niet veel meer dan rondlopend ongecomposteerd wild. Laat ze wat begaan en observeer (ik heb er ook 40+ jaar over gedaan om dat te begrijpen) Quote
henkg Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 En hoe bevalt mijn onkruidbrander (type dakleerbrander, op propaangas), na drie weken? Het onkruid in mijn grotendeels betegelde voortuintje (tegeltjes van 15 x 15 cm, dus veel spleten) stond enkel-hoog tot kuit-hoog. Dat er her en der aarde op de tegels lag hielp ook niet echt. Of juist wel, voor het onkruid dan. Eerst grof geschoffeld, want branden van hoog onkruid is zinloos. Dat gaf op 30 m2 ruim twee GFT kliko's vol. Ja, zo erg was het. Pas daarna gebrand, ging snel en makkelijk. Branden lijkt effectief, maar mijn beoordeling komt pas later. Omdat het sindsdien niet of nauwelijks heeft geregend, waardoor veel minder hergroei dan gemiddeld. Wordt vervolgd ... Ter vergelijking zou ik eigenlijk ook stukjes moeten behandelen met zo'n klein gasbrandertje met gasflesjes ter grootte van een spuitbus, en met een elektrische brander/föhn. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Enigszins on-topic: wij zagen vorige week in het dorp iemand met zo'n grote brander en hij probeerde de buxushaag van de buren uit te trappen want die stond flink te roken Pas op met het droge weer in combinatie met een onkruidbrander! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 Hier heeft iemand zijn schuur in de brand gestoken. Quote
RobO Geplaatst: 15 juni 2021 Geplaatst: 15 juni 2021 de gemeente komt hier langs met een stomer, werkt prima is dat niks voor een particulier? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.