Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaat in volle grond?


Guus D

Aanbevolen berichten

Zoals vele weten heb ik een grote tunnel ter beschikking, nu wil ik mijn tomaten gaan planten, kan ik dat het beste in een pot doen of in de volle grond? Ik heb genoeg ruimte dus de tomaten kunnen elk jaar op een andere plek staan. Het gaat over Cour De Bouf

Omdat het kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen ervaren moestuinier, maar ik denk dat "alle" (met een slag om de arm) groenten het beter doen in volle grond...

Ze kunnen dieper en breder wortelen dan in pot... Wel opletten met water gift natuurlijk!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met dezelfde vraag

Het gaat hier om zeer klein blijvende tomatenplantjes die ik in de koudebak wil zetten in de zomermaanden. Worden max. 20cm hoog en geven kleine tomaatjes dus. Ik kan niet aan wisselteelt doen, dus is het denk handiger om ze in pot te houden (ook i.v.m. grond samenstelling).. Maar dan kan je toch ook simpel die pot ingraven? Dan word de grond er om heen toch sowieso ook niet besmet met mogelijke ziektes enz?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Guus : Tuurlijk kan dat , maar je moet wel opletten met de grondsamenstelling. Niet alleen uit kostenoverweging ( geen potgrond hoeven kopen ) die beslissing nemen denk ik.

 

@ Dennis. Ja dat kan. Ingraven , staan ze lekker stevig. En van infecties in de grond heb je dan geen last lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard kunne ze in de volle grond en per jaar op een andere plaats in de kas.

Het is ook het goedkoopste en je kan de verzorging eens een dagje overslaan als dat zo uitkomt omdat de planten dieper en breder gaan wortelen.

Bij de teelt in potten heb je meer controle over de hoeveelheid vocht (als je de emmer met gaten op een plantschotel hebt staan) en over de grondsamenstelling en de voedingstoestand. Dit vergt wel een regelmatigere aandacht.

Dit is een keuze die je zelf zal moeten maken. Je kan het ook eens uitproberen door half om half te doen en zo te kijken naar de verschillen in opbrengst, ziekte en verzorging.

 

Potten of emmers ingraven zou ik niet doen omdat je dan de weer controle kwijt bent. Zet ze op een plantschotel. Dan kan je de vochthoeveelheid in de gaten houden die onder uit de emmer komt.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe altijd beide en ben het meest tevreden over tomaten in de volle grond. In de volle grond heb ik een grotere opbrengst en de tomaten hebben minder verzorging nodig (water geven). En dan is de kwaliteit van mijn grond is nog niet eens zo geweldig (zandgrond).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...