Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bestuivingsprobleem Alkmene


normanmichiels

Aanbevolen berichten

Ik heb voor het vierde opeenvolgende jaar nauwelijks vruchten op mijn Alkmene HS die ondertussen al een stam heeft van een 8-tal cm in doorsnede. Er was dit jaar nochtans enorm veel bloesem, en er zijn maar enkele beginnende vruchten te bespeuren.

Op enkel meters staat een Cox o.p. en sinds vorig jaar een James Grieve vlak ernaast, rassen die mij werden aangeraden en bekend staan als bestuivers voor Alkmene. Zowel de Cox als de JG hebben al goed vrucht gegeven maar niet de Alkmene.

De Alkmene is een zeer vroege bloeier, zelfs in dit koud voorjaar stond hij de laatste week van april al volop in bloei. Ik heb de indruk dat hier het probleem zit: geen langdurige gezamenlijke bloei met JG en Cox.

Hoe los ik dit op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

optie zou , zou kunnen zijn een wilde appel in de buurt zetten. Die bloeien vroeg en lang en hebben goed stuifmeel. Mja. Of ze zoo vroeg zijn ? Moet je ff uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor het vierde opeenvolgende jaar nauwelijks vruchten op mijn Alkmene HS die ondertussen al een stam heeft van een 8-tal cm in doorsnede. Er was dit jaar nochtans enorm veel bloesem, en er zijn maar enkele beginnende vruchten te bespeuren.

Op enkel meters staat een Cox o.p. en sinds vorig jaar een James Grieve vlak ernaast, rassen die mij werden aangeraden en bekend staan als bestuivers voor Alkmene. Zowel de Cox als de JG hebben al goed vrucht gegeven maar niet de Alkmene.

De Alkmene is een zeer vroege bloeier, zelfs in dit koud voorjaar stond hij de laatste week van april al volop in bloei. Ik heb de indruk dat hier het probleem zit: geen langdurige gezamenlijke bloei met JG en Cox.

Hoe los ik dit op?

 

Hier met de meeste vroege rassen appelen , peren en perzikken ook weinig fruit.

Probleem was dat er bijna geen bijen vlogen , te koud en te nat.

Uw bevruchters zijn ok. gewoon beetje pech gehad denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4e jaar op rij he ?

 

Akkoord , maar hoe oud is die boom ? halfstam zegt de TS. welke onderstam is er gebruikt ?

reken toch gauw op 4 jaar eer hij bloeit.

Heeft de boom al 4 jaar goed gebloeid zonder of nauwelijks vruchten ?

Er staan hier ook halfstammen bij een collega kweker , die 6 tot 8cm dik zijn , en die zijn nog maar 4 tot 5 jaar oud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

James Grieve en Cox worden aangegeven als goede bestuivers. Als die Alkmene dan ieder jaar een pak vroeger bloeit dan die twee andere bomen, dan zou ik me de vraag stellen of het wel Alkmene is (en geen andere)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het erg vreemd dat de James Grieve hem niet bestuift, aangezien dat een zeer sterke bestuiver is. Staat de alkmene toevallig erg op de wind? Ik heb wel eens meegemaakt dat de bloesem uit een boom waaide voordat hij ook maar bestoven kon worden. Verder kun je het ook proberen met een sierappel, dat zijn over het algemeen ook sterke bestuivers.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zijn de bestuivers van Alkmene:

Benoni, Cox Orange Pippin, Discovery, Elan, Elstar, Fiësta, Gloster, Golden Delicious, James Grieve, Jonathan, Lobo, Lunterse Pippeling.

Cox en James Grieve voldoen prima als bestuiver voor Alkmene. Hier kan het probleem dus niet zitten.

 

Zoals eerder vermeld waren dit jaar de omstandigheden erg slecht voor een gunstige bestuiving. Nachtvorst, veel kou en nattigheid, weinig insecten. Hier ligt de oorzaak van de slechte vruchtzetting denk ik.

 

Op internet vond ik het volgende over de Alkmene:

De vruchtbaarheid is goed, maar de bloemen zijn vorst- en koudegevoelig. Geeft regelmatig een misoogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer want het is een lekkere appel en een mooie boom. Wat ik dit jar gezien heb is dat de Alkmene als eerste in bloei stond, de laatste week van april eigenlijk en dat het merendeel van de bloesems weg was toen de JG in bloei kwam, de tweede week van mei tot nu.

Bovendien heeft mijn Cox last van een beurtjaar en heeft hij geen enkele bloem getoond. Dus eigenlijk bleef er enkel de JG over om te bestuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na nog wat opzoekingswerk vind ik op sommige sites dat de Cox vermeld staat als bestuiver maar tussen haakjes geplaatst.

Alkmene wordt ook vermeld als een vroege bloeier en zowel Cox als JG als een midden-vroege bloeier, dus hoe kunnen die dan goede bestuivers zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jona Gold bleef over als enige bestuiver?

 

Hmm.. Die is juist niet geschikt.

 

Als je erg gehecht bent aan de Alkmene zou ik een Red Sentinel aanschaffen, of proberen een ent te plaatsen van de bestuiver Red Sentinel op de Alkmene dan is de kans vele malen groter dat je wel eens wat appels kunt oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jona Gold bleef over als enige bestuiver?

 

Hmm.. Die is juist niet geschikt.

 

Als je erg gehecht bent aan de Alkmene zou ik een Red Sentinel aanschaffen, of proberen een ent te plaatsen van de bestuiver Red Sentinel op de Alkmene dan is de kans vele malen groter dat je wel eens wat appels kunt oogsten.

Leuk om te zien dat we het eens zijn

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jona Gold bleef over als enige bestuiver?

 

Hmm.. Die is juist niet geschikt.

 

Als je erg gehecht bent aan de Alkmene zou ik een Red Sentinel aanschaffen, of proberen een ent te plaatsen van de bestuiver Red Sentinel op de Alkmene dan is de kans vele malen groter dat je wel eens wat appels kunt oogsten.

 

En het is ook zo'n super leuk mooi sierappeltje , de red sentinel. Mijn vrouw steelt altijd al mijn appeltje s voor bloemstukjes en kerststukjes enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het er helemaal mee eens ( niet dat dat wat uitmaakt natuurlijk ) Mooi wild appeltje ( sierappeltje ) Goed idee, in kuip. Wel een heel gesleep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel dat als je bomen in je boomgaard op bvb 4 meter afstand staan , als je daar een laagstam boompje ergens tussenwringt je geen echte problemen veroorzaakt voor uw boomgaardbomen , welke hier halfstam zijn als ik het goed begrepen heb.

 

Een boomgaard is iets "groots" hé frank , anders is het een tuin.

En anders zou ik er voor kiezen om op een paar plaatsen een ent te plaatsen , om niet met een boom in een pot door de boomgaard te moeten zeulen. Uiteraard is dit 100% de TS zijn keuze.

 

En anders geeft hij toch gewoon een red sentinel boom cadeau aan zijn buur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...