Jump to content

Eerste nachtvorst datum?

Rookie

Recommended Posts

Om uit te rekenen of ik bepaalde gewassen nog kan zaaien, kijk ik hoe lang de tijd is van zaaien tot oogst.

Dan reken ik terug vanaf de eerste nachtvorst datum, en ik tel er twee extra weken bij op om de kortere daglicht en lagere temperaturen te compenseren.

Maar als ik googel op "gemiddelde eerste nachtvorst in Nederland" krijg ik erg uiteenlopende data.

Wat houden jullie aan en waar baseer je dat op?

Als ik kijk naar al die verschillende uiteenlopende antwoorden en daar het gemiddelde van aanhoud, kom ik ongeveer uit op half oktober.

Ja, dat hangt uiteraard heel erg af van waar je woont.

Hier midden Zuid-Holland in de afgelopen 6 jaar op z'n vroegst in de nacht van 31 oktober op 1 november, maar normaal in november of december.

Maar bij erg lage temperaturen groeien de planten niet tot nauwelijks, afhankelijk van de plantensoort.

• Like 2

Ik hou er geen rekening mee. Ik kan me nachtvorsten herinneren van begin oktober, maar ook verderop half november pas.

En dan hangt het er nog vanaf waar je woont, waar je planten staan en of het een plant/groente is waar je nog folie of fleece overheen kunt doen.

Ik ga deze week nog een keer stamboontjes leggen. 

• Like 3

• 1 month later...