Petrasmoestuin Geplaatst: 15 april Auteur Geplaatst: 15 april Gegrilde wortel met salade Nodig voor een maaltijdsalade voor 2 personen 🌱1 avocado 🌱250 gr wortels 🌱50 gr sla en/of rucola 🌱1 kleine ui 🌱verse peper Voor de dresssing 🌱1 tl komijnpoeder 🌱3/4 tl paprikapoeder 🌱3/4 tl gemberpoeder 🌱1 teen knoflook 🌱2 el extra vergine olijfolie 🌱1 citroen 🌱1 sinaasappel 🌱Extra olie voor het invetten van de ovenschaal Werkwijze: 🍜 Verwarm de oven voor op 200 graden, bij hete lucht oven op 180 graden. 🍜 Maak de wortelen schoon en snij ze in de lengte door vieren of als het dikke wortelen zijn in zessen. 🍜 Doe flink wat olijfolie in een ovenschaal en verdeel het met een kwastje. Is belangrijk, want anders verbrandt de wortel. 🍜Hak, snij of pers de knoflook fijn en meng ze in een schaaltje met de kruiden en olijfolie. 🍜 Was de sinaasappel en citroen grondig en snij ze in plakjes. 🍜 Bewaar wat citroen uiteindes en pers een beetje boven de dressing uit. 🍜 Leg de schijfjes citroen en sinaasappel op de wortelen en voeg de dressing toe, mix de dressing goed door de wortelen en het fruit. 🍜 Gril de wortelen 30 minuten in de oven, halverwege roer je alles nog even om. 🍜 Intussen maak je de sla klein (knippen) en verdeel ze op de borden. 🍜 Snij de ui in kleine stukjes of reepjes. 🍜 Maak de avocado schoon en snij ze in plakken. Sprenkel er wat citroen over. 🍜 Verdeel de wortelen en plakjes avocado op de sla, strooi er wat ui over. Heb je nog wat dressing in de schaal, verdeel dat over de borden en dan als slot wat verse peper erover. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 april Auteur Geplaatst: 20 april (aangepast) Broodje gepocheerd ei met zalm en spinazie Nodig voor 2 personen: 🌱2 (hamburger) broodjes 🌱100 gr spinazie 🌱50 gr gerookte zalm 🌱20 gr roomboter 🌱2 eieren 🌱1 el citroensap 🌱30 gr mayonaise 🌱½ tl mosterd 🌱½ tl azijn 🌱peper en zout Werkwijze: 🍜 Vul een hoge pan met water (ongeveer ¾) en breng aan de kook. Als het kookt, zet het vuur dan wat later, voeg dan de azijn toe. 🍜 Breek het ei voorzichtig in een kopje of schaaltje, de eidooier moet heel blijven. Laat het dan voorzichtig in de pan glijden. Doe dat ook met het 2e ei. Pocheer de eieren 3 minuten tegen de kook aan. Haal ze dan met een schuimspaan eruit en laat ze uitlekken op keukenpapier. 🍜 Meng in een klein pannetje de citroen, mosterd, mayonaise en 1 el water. Verwarm deze even en voeg eventueel wat peper en zout toe. 🍜 Rooster de helft van de broodjes in een koekenpan. 🍜 Snijd de zalm in kleinere stukjes 🍜 Roerbak de spinazie in de roomboter, totdat hij zacht is en snijdt het op een bord wat fijner. 🍜 Vul de broodjes met de spinazie en zalm, leg er een gepocheerd ei op met de verwarmde saus. 🍜 Op de andere helft kun je wat anders smeren, ik heb hier selderie salade genomen en wat radijsjes erbij gelegd. Maar je kunt natuurlijk ook van alles de dubbele hoeveelheid nemen. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 20 april aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Dahli Geplaatst: 20 april Geplaatst: 20 april Ahhh, Eggs Florentines met zalm 😋 mmmmm! Echt een Paasgerecht vind ik altijd, ziet er lekker uit hoor! Toevallig heb ik ook nog wat spinazie staan 😉. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 4 mei Auteur Geplaatst: 4 mei (aangepast) Raapstelen stamppot met pittige kip voor 2 personen Nodig: 🌱 600 gr aardappelen 🌱 300 gr raapstelen in repen geknipt 🌱 30 gr roomboter 🌱 2 tenen knoflook in kleine stukjes 🌱 2 el zure room 🌱 1 ui in kleine stukjes 🌱 1 el mosterd 🌱 1 groentebouillonblokje zonder gist 🌱 1 el kerrie Werkwijze: 🍜 Kook de aardappelen gaar in 20 - 25 minuten samen met het bouillonblokje. Zorg dat de aardappelen net onder staan, dus niet te veel water in de pan. 🍜 Giet de aardappelen af, maar bewaar het vocht. Stamp de aardappelen fijn en voeg de zure room en de mosterd toe. Als de puree te droog is, voeg dan wat bouillon toe en eventueel wat peper en zout. Je kunt ook wat bouillon later aan het vlees toevoegen. 🍜 Smelt intussen de boter in een wok of grote koekenpan en bak de ui even aan, voeg de knoflook toe en bak even mee. 🍜 Voeg dan de raapstelen toe en roerbak kort mee. 🍜 Voeg de raapstelen toe aan de puree en roer ze door. 🍜 Bak in een andere koekenpan de kip of vegetarische kip even aan met de kerrie. 🍜 Doe de puree op de borden en voeg de kip of vegetarisch toe. TIP: als je te weinig raapstelen hebt, kun je ook meiraapblad toevoegen, zoals ik gedaan heb. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 4 mei aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 8 mei Auteur Geplaatst: 8 mei (aangepast) Stamppot postelein tomaat en kaas voor 2 personen Nodig: 🌱 350 gr aardappelen 🌱 400 g Tomaten (4 stuks) 🌱 110 g postelein 🌱 8 zachte geitenkaasjes 🌱 ½ bakje creme fraiche of room met geraspte kaas (Cheddar flakes b.v.) 🌱 4 el pijnboompitten Dressing: 🌱 ½ el witte balsamico azijn 🌱 1 el olijfolie 🌱 2 teentjes knoflook 🌱 peper en zout Olijfolie voor de ovenschaal om in te smeren 🍜 Verwarm de oven voor op 220 graden bij hetelucht oven op 200 graden. 🍜 Maak de dressing van de olijfolie, de geperste knoflook, peper, zout en de balsamico-azijn. 🍜 Halveer de tomaten, leg ze met de open kant naar boven in een ovenschaal en besprenkel met het oliemengsel. Bak de tomaten in 20-25 minuten. 🍜 Schil de aardappels en kook de aardappelen gaar in 20-25 minuten. 🍜 Was de postelein en maak ze droog met de slacentrifuge. Knip ze wat kleiner. 🍜 Rooster de pijnboompitjes in een droge koekenpan. 🍜 Haal de tomaten uit de oven en leg op elk tomaatje een plakje geitenkaas. Zet terug in de oven laat de kaas smelten. Je kunt het ook nog even onder de gril zetten. 🍜 Stamp de aardappels fijn met de creme fraiche, peper en zout (of room met geraspte kaas) Roer dan de postelein erdoorheen en leg de geroosterde tomaten erop. 🍜 Strooi de pijnboompitten erop. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 8 mei aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Rookie Geplaatst: 9 mei Geplaatst: 9 mei Dit zijn lekkere recepten Petra. Die ga ik een keer maken. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 13 mei Auteur Geplaatst: 13 mei (aangepast) Mosterdeieren met groene salade Nodig voor 2 porties: 🌱 350 gr aardappelen 🌱 4 eieren 🌱 75 gr room 🌱 Sla naar behoefte 🌱 10 stelen bieslook 🌱 1 ui 🌱 Zout en peper 🌱 1 el koolzaad- of olijfolie 🌱 2 tl bloem 🌱 250 ml groentebouillon 🌱 2 el mosterd Werkwijze: 🍜 Aardappel schoonmaken en in stukjes snijden. De ui schoonmaken en in kleine stukjes snijden. 🍜 Aardappel in 10 minuten gaar koken. 🍜 Eieren in 9 minuten gaar koken. 🍜 Bak de ui even aan en voeg de bloem toe. Voeg dan de room en de bouillon toe en laat even doorkoken. 🍜 Voeg de aardappel, mosterd, peper en zout toe. 🍜 Was de sla en snijd het in repen of knip het in stukjes. 🍜 Pel de eieren en snijdt ze in helften. 🍜 Knip de bieslook in kleine stukjes. 🍜 Dien de aardappel op met de sla, leg de eieren erop en als laatste de bieslook. Ik heb nog wat wintersla salade gemaakt met avocado en tomaat met een lekkere dressing van honing, mosterd, notenolie en balsamico azijn en een gebakken vis erbij. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 14 mei aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 16 mei Auteur Geplaatst: 16 mei Spinaziesalade met geitenkaas Nodig: 🌱75 gr of meer spinazieblaadjes 🌱 1 kleine rode ui 🌱 1 el roomboter 🌱 2 el pijnboompitten 🌱 2 el slasaus 🌱 1 el Skyr 🌱 1 tl mosterd 🌱 2 Gele en 2 rode radijsjes gesneden 🌱 75 gr zachte geitenkaasjes 🌱 4 dadels in stukjes Werkwijze: 🍜Was de spinazieblaadjes en droog ze in de slacentrifuge. 🍜Snijdt de ui in ringen. 🍜Fruit de ui in de roomboter en voeg even later de pijnboompitjes toe. 🍜Snijdt de geitenkaasjes en dadels in stukjes. 🍜Doe de slasaus en de Skyr in een schaal, voeg peper en zout en de mosterd toe. 🍜Voeg de spinazieblaadjes, ui, kaas, radijsjes, dadels en de pijnboompitten toe. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 17 mei Auteur Geplaatst: 17 mei (aangepast) Postelein in eiersaus Nodig voor 2 personen: 🌱 75 - 100 gr postelein 🌱 1 kleine ui of sjalot 🌱 1 ei hard gekookt 🌱 1 tl mosterd 🌱 1 tl mosterdaus of mayonaise 🌱 1 tl rodewijn azijn 🌱 1 el olijfolie 🌱 Peper Werkwijze: 🍜Was de postelein, laat hem uitlekken en doe hem in een kom. 🍜Pel de ui en snijd hem in dunne ringen. 🍜Pel het ei en snijdt het doormidden. Snijdt de eiwitten fijn en doe de eidooiers in een ander kommetje en prak de ei fijn. Voeg azijn, olie, mosterdsaus (of mayonaise) en mosterd toe aan de eidooier. 🍜Meng alles tot een gladde saus via een kleine garde en voeg wat peper toe. Voeg de saus over de salade en meng het goed. 🍜Garneer met de uienringen en eiwitblokjes. 17 mei aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 20 mei Auteur Geplaatst: 20 mei (aangepast) Kip asperges en peultjes curry voor 2 p Nodig: 🌱100 gr Macaroni of Tagliatelle 🌱150 gr asperges 🌱75 gr peultjes 🌱3 tenen knoflook 🌱200 ml kokosmelk 🌱1 el curry Madras 🌱1 el olijfolie 🌱1 el sesamolie 🌱1 kipfilet of kalkoen 🌱2 lente-uitjes 🌱Koriander poeder of vers 🌱200 ml bouillon 🌱Peper en zout Werkwijze: 🍜 Kook de macaroni of Tagliatelle gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. 🍜 Pel en snipper de knoflook. Snij de kipfilets of kalkoen in stukjes. Snij de harde stukken van de groene asperges. Maak de peultjes schoon. Maak de lente-uitjesschoon en snijdt ze in ringetjes. 🍜 Verwarm de sesamolie en de olijfolie in een pan. Voeg de kip of kalkoen en de curry toe. 🍜 Bak de kip of kalkoen 2 minuten aan. Voeg de peultjes en de groene asperges toe. 🍜 Bak ze 2 minuten en voeg de bouillon en de kokosmelk toe. Laat de curry 15 minuten sudderen totdat de asperge en peulen gaar zijn. 🍜 Voeg wat peper en zout toe en als je koriander kruid gebruikt, voeg ook dat toe. 🍜 Doe de macaroni of Tagliatelle op de borden. Voeg de groente toe en garneer met de lente-ui en de verse koriander, als je geen kruiden gebruikt. 20 mei aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 mei Auteur Geplaatst: 22 mei (aangepast) Citroenkip met asperges Nodig: voor 4 p 🌱4 kipfilets of visfilets 🌱1 el olijfolie 🌱1 thl zout 🌱1 thl peper 🌱4 knoflookteentjes gehakt 🌱1 rode paprika schoongemaakt en in dobbelsteentjes 🌱500 gr asperges in stukjes gesneden 🌱1 thl citroenrasp 🌱½ kopje (kippen) bouillon 🌱2 kopjes gekookte zilvervliesrijst of volkoren couscous Werkwijze: Je kunt er eventueel ook een uitje bij snijden of i.p.v. rode paprika groen en geel gebruiken, zoals je bij mij op de foto ziet. 🍜Dep de stukken kipfilet of visfilet droog met keukenpapier. 🍜Kruid de kip of vis met peper en zout. 🍜Verhit in een wok de olie op middelmatig vuur. 🍜Voeg de kip of vis erbij en bak hetkip ongeveer 5 min totdat ze goudbruin zijn. 🍜Voeg de knoflook, citroen en de paprika toe. 🍜Voeg de asperges toe en bak 1 – 2 minuten. 🍜Voeg de bouillon of water erbij en draai het vuur laag. 🍜Doe een deksel op de pan en bak 3 - 5 min. Of langer als je het niet al dente wilt eten. Bedien het direct op met hete rijst of couscous. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 22 mei aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 22 mei Auteur Geplaatst: 22 mei (aangepast) Zoetzure radijs voor 2 personen Nodig: 🌱½ dl witte (wijn) azijn 🌱1 lp suiker 🌱1/4 th gemberpoeder 🌱1/4 th koenjit of kurkuma 🌱Zout, peper 🌱1 of 2 bosuitjes 🌱1/3 kleine spaanse peper 🌱175 gr radijs (rood of geel) 🌱1/4 bakje Alfalfa of tuinkers Werkwijze: 🍜Breng in een steelpan azijn, suiker, gemberpoeder en koenjit aan de kook. 🍜Los de suiker al roerend op. Laat het dan afkoelen en voeg wat peper en zout toe. 🍜Maak de bosuitjes schoon en snijdt ze in dunne ringetjes. 🍜Halveer de peper, verwijder de zaadjes en knip het in hele dunne reepjes. 🍜Meng de bosui en de peper door het azijnmengsel. 🍜Maak nu de radijsjes schoon, was ze en snijdt ze in dunne plakjes. 🍜Schep ze door het azijnmengsel. 🍜Op een bordje of kommetje spreid je wat Alfalfa of tuinkers uit, verdeel de radijs erover. Maar ook zonder Alfalfa of tuinkers is het lekker. Of je legt er wat sla of Rucola eronder. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 22 mei aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 23 mei Auteur Geplaatst: 23 mei (aangepast) Aardappel taco met dressing Nodig voor 2 porties: 🌱 400 gr grote aardappelen 🌱 150 gr geraspte kaas 🌱 ½ Sla Romain (of andere) 🌱 1 bosuitje 🌱 2 kleine tomaten 🌱 100 gr Schmand (of zure room) 🌱 Zout en peper 🌱 1 el koolzaad- of olijfolie 🌱 1 el appelazijn 🌱 1 mespunt suiker of wat honing 🌱 1 of 2 teentjes knoflook Werkwijze: 🍜 Verwarm de oven voor op 200 graden hete luchtoven. 🍜 Schil de aardappel en snijdt ze in hele dunne plakjes en leg ze overlappend en kruislings op een ingevette bakplaat. Of je legt er eerst bakpapier op en dat vet je dan in. Eerst een rij aardappelplakjes naast elkaar en de andere er schuin erboven op. Je kunt het in 18 cm rond per stuk maken als je er een envelop wilt maken of gewoon een rechte lap, zoals ik gedaan heb. 🍜 Strooi er wat zout en peper op. 🍜 Verdeel de geraspte kaas erover en bak ze in 17 - 20 minuten op de onderste richel. 🍜 Was en droog de sla en snijdt het in kleine stukjes. 🍜 Was de tomaten en snijdt ze in kleinere plakjes. 🍜 Maak het bosuitje schoon en snijdt ze in ringetjes. Maak de knoflook schoon en snijdt ze heel klein of pers het uit. 🍜 Roer de Schmand, olie, azijn, knoflook, zout en peper door elkaar. 🍜 Laat de aardappel 2 minuten wat afkoelen. Vouw ze dan dubbel als een zakje of snijdt de plak in de helft zoals ik heb gedaan. En dan weer door de helft. Vul een helft met alle ingrediënten en doe de andere helft erop. De fotos die je zie van de sla, die heb ik genomen na het knippen. Het is wintersla en Crispy T&E van een zaad bij een Duitse firma. Het is een Salanova en de MM zegt dat je die alleen bij hen kunt kopen, maar ik heb ze dus ook gevonden elders. Hij lijkt heel veel op de Batavia Groene Pluksla. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 23 mei aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 25 mei Auteur Geplaatst: 25 mei Kruiden-broodsalade met pepers Nodig voor een maaltijdsalade voor 2 personen: 🌱½ stokbrood 🌱1 pakje 8-kruiden-mix of de volgende verse kruiden: Peterselie Basilicum Kervel Tuinkers Bieslook Zuring Dille Pimpernel 🌱60 gr gedroogde tomaatjes in olie 🌱200 gr pepers en/of paprika 🌱150 gr kerstomaatjes geel en rood 🌱2 teentjes knoflook 🌱80 ml olijfolie 🌱1 el azijn 🌱2 el koolzaadolie 🌱zout en peper 🌱1 flinke tl komijnzaad gemalen Werkwijze: 🍜 Snijd het stokbrood in blokjes. Maak de knoflook schoon en hak ze klein of pers ze. Pureer de knoflook met de 8 kruiden en de olie. Als je verse kruiden gebruikt, (en dat is veel lekkerder natuurlijk) knip die dan eerst klein voordat je ze gaat pureren. 🍜 Meng de helft van de kruidenolie met het brood en gril ze goud bruin 5 minuten in de oven of in een pan. 🍜 Hak de gedroogde tomaten met de rest van de kruidenolie en de azijn. Was de pepers en de cherrytomaten en halveer ze. Braad de pepers goed heet aan en voeg peper en zout toe. 🍜 Meng de cherrytomaten met het brood in een schaal. Voeg dan de pepers en de kerstomaten en kruidenolie toe. 🍜 Voeg nog wat peper, zout en komijnzaad toe. Ik had van te voren kerstomaatjes in de oven geroosterd. Zie elders mijn recept. Daarvan heb ik dus 60 gram van genomen. Vers is alles veel lekkerder dan uit een potje. Pepers (de zachte) daarvan had ik nog eentje in de vriezer liggen en die heb ik aangevuld met een stuk gele en groene paprika. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 mei Auteur Geplaatst: 27 mei (aangepast) Aspergesalade met kaas, ham en fruit Nodig voor 2 personen: 🌱 Verse kaas naar keuze (Buratta of Feta) 🌱 6 aardbeien in partjes 🌱 handje frambozen 🌱 handje blauwe bessen 🌱 handje geroosterde en gehakte pistache noten 🌱 300 gr asperges in schuine stukjes gesneden en gebakken 🌱 8 plakken Parmaham 🌱 Slamix in stukjes (ik had wintersla, Crispy T&E, Eikenbladsla, postelein) 🌱 een paar basilicumblaadjes geknipt 🌱 1 of 2 el geraspte Parmezaan of Grana Padano 🌱 Balsamico stroop of schenkstroop 🌱 Peper en zout Dressing 🌱 1 tl witte balsamico azijn 🌱 2 el (noten) olie 🌱 peper en zout 🌱 ½ tl vanillebourbon of wat vanillesuiker Werkwijze: 🍜 Maak eerst de dressing. 🍜 Mix alles door elkaar, behalve het fruit, de ham, de kaas en de stroop. 🍜 Doe de salades op een bord en maak het af met het fruit, de ham en de kaas. 🍜 Schenk de dressing erover en wat stroop over de kaas. Je kunt er ook voor kiezen om de dressing direct door de ingrediënten te roeren. TIP: Je kunt ook kant en klaar een mix van diepvries fruit nemen. TIP: Neem er een vers gebakken broodje bij. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 27 mei aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: woensdag om 13:33 Auteur Geplaatst: woensdag om 13:33 Rabarbercrumble Nodig voor 6 personen: 🌱 100 g bloem 🌱 40 g havervlokken 🌱 100 g koude boter 🌱 1 tl bakpoeder 🌱 8 el suiker 🌱 1 zakje vanillesuiker 🌱 8 stelen rabarber, gewassen en in stukjes van 1 cm gesneden 🌱 2 el geschaafde amandelen 🌱 Vanille ijs of slagroom Werkwijze: 🍜 Vermeng voor het deeg (kruimel laag) de bloem, havervlokken, de boter en het bakpoeder. (eventueel doe je ook gelijk 5 el suiker en de vanillesuiker erdoor) 🍜 Wrijf er met je vingers een kruimelig deeg van, maak het niet te fijn. 🍜 Roer vijf eetlepels suiker en het zakje vanillesuiker erdoor (als je dat nog niet gedaan had). Zet het mengsel in de koelkast. 🍜 Verwarm de oven voor op 200 graden. Bij hete lucht oven op 180 graden. 🍜 Doe de stukjes rabarber in een ovenschaal en strooi er de resterende drie eetlepels suiker over. 🍜 Haal het kruimeldeeg uit de koelkast en verdeel het over de rabarber. 🍜 Bak de crumble in ongeveer 35 minuten gaar. In de laatste 5 minuten strooi je het amandelschaafsel erop. Doe je dat gelijk, dan verbranden de amandelen. Lekker met slagroom of wat vanille ijs. IJs is vooral lekker als het gebak net gebakken is en nog warm is. TIP: voeg wat appel aan de rabarber toe of vervang de hele rabarber door appel. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: zondag om 20:18 Auteur Geplaatst: zondag om 20:18 (aangepast) Witlofsalade met krab en zalm Nodig voor een lunch of maaltijdsalade voor 2 personen: 🌱175 gr groene asperges 🌱2 struikjes witlof 🌱1 avocado 🌱60 gr gerookte zalm 🌱± 20 kerstomaatjes 🌱1 teentje knoflook 🌱60 gr krab uit blikje of vers 🌱1 citroen 🌱tuinkers Dressing: 🌱½ el mosterd 🌱1 eierdooier (gekookt) 🌱½ el citroensap 🌱½ el witte wijnazijn 🌱3 el olijfolie of notenolie 🌱zout en peper Werkwijze: 🍜 Snijd een stukje van de onderkanten van de asperges af. Kook ze 3 minuten in water en zout. Giet ze af, zet ze in koud water en laat uitlekken. 🍜 Haal de harde stronkjes uit de witlof en snijd ze in dunne reepjes. 🍜 Halveer de avocado, haal de pit eruit en snijd ze in blokjes. Doe er wat citroensap op tegen verkleuren. 🍜 Halveer de kerstomaatjes of als ze groot zijn in vieren. 🍜 Snijd de zalm in reepjes. 🍜 Meng de ingrediënten van de dressing. 🍜 Halveer de asperges in de lengte. 🍜 Meng de witlof, avocado, tomaten, krab en zalm door elkaar. 🍜 Maak 2 borden op met de salade. Doe de tuinkers erom heen. 🍜 Sprenkel de dressing erover en leg de asperges erom heen. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra zondag om 20:18 aangepast door Petrasmoestuin Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 uren geleden Auteur Geplaatst: 15 uren geleden (aangepast) Salade gerookte zalm en krabrolletjes Nodig voor 2 personen: 🌱75 g krabvlees vers of uit blik 🌱1 tl mierikswortel (of mosterd en gemberpoeder) 🌱beetje verse peper 🌱1 el dikke yoghurt 🌱½ el gehakte peterselie 🌱½ el gehakte bieslook 🌱beetje cayennepeper 🌱beetje nootmuskaat 🌱4 plakjes gerookte (wilde) zalm Voor de salade: 🌱 75 gr gemengde sla 🌱 Verse kruiden naar wens, b.v. basilicum, tijm, peterselie, bieslook, dille 🌱 ½ el witte wijnazijn 🌱 1½ el (noten)olie 🌱 Peper en zout Werkwijze: 🍜Meng het krabvlees met alle andere ingrediënten, behalve de zalm. 🍜Leg de gerookte zalmplakjes op een vel plasticfolie en spreid 1/4 deel van het krabvlees er over uit. Rol de plakjes zo strak mogelijk op. 🍜Leg de rolletjes in plastic minstens vier uur in de koelkast om op te stijven. 🍜Verdeel de sla en de dressing over 2 borden. Snij de rolletjes eventueel in plakjes of leg ze er geheel over de sla. Ik had iets te veel yoghurt genomen en vandaar dat ik wat vulling overhield. Dat heb ik in het midden op de salade gelegd. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 15 uren geleden aangepast door Petrasmoestuin Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.