Geplaatst: 10 juni10 Jun Auteur Ham-ei-muffins Nodig voor 2 personen: 🌱50 gram spinazie 🌱1 lente-uitje 🌱40 gr geraspte kaas 🌱6 kleine plakken gekookte ham 🌱6 eieren 🌱50 gr tuinkers 🌱olijfolie voor de muffins 🌱cayennepeper, paprika en zout Werkwijze: 🍜 Was de spinazie, centrifugeer ze en knip ze wat kleiner. 🍜 Maak het lente-uitje schoon en snijd in dunne ringetjes. 🍜 Meng de spinazie met het lente-uitje, kaas en de kruiden en een halve tl water. 🍜 Verwarm de oven voor op 200 graden, hete luchtoven op 180 graden. 🍜 Vet de muffins licht in met olijfolie. 🍜 Leg in elke muffin 1 plakje ham. 🍜 Vul de muffin met het groentemengsel. 🍜 Leg in elke muffin 1 ei op het groentemengsel. 🍜 Bak de muffins in 15 minuten gaar in het midden van de oven. 🍜 Doe wat tuinkers op de muffins. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 10 juni10 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Koolrabi cremesoep voor 2 personenNodig:🌱800 gr Koolrabi met bladeren of paar blaadjes verse spinazie🌱250 gr aardappelen🌱1 grote ui in stukjes🌱3 tenen knoflook in stukjes🌱2 el olijfolie🌱500 ml groentebouillon zonder gist🌱250 ml kokosmelk🌱Zout en peperWerkwijze:🍜Snijdt het groen van de koolrabi eraf of je gebruikt wat spinazie blaadjes.🍜Bladeren wassen, een paar drogen en wegleggen voor het garneren. De overige bladeren fijn hakken. 🍜Schil de koolrabi, snijdt 100 gr in smalle reepjes, snijdt de rest in 2 cm blokjes.🍜Schil de aardappelen en snijdt deze in stukken van 2 cm.🍜Verwarm de olie in een pan en bak de stukjes koolrabi en aardappel op middelmatige warmte in ongeveer 2 minuten. Voeg de ui en knoflook toe en bak nog een paar minuten.🍜Doe de bouillon erbij en laat het in 20 minuten zacht garen.🍜Voeg de gehakte koolrabibladeren en de kokosmelk erbij en laat het onder regelmatig roeren even meekoken.🍜Maak alles met de staafmixer fijn en voeg peper en zout toe.🍜Dien de soep op de borden of kommen en leg de reepjes koolrabi erop met de koolrabibladeren of wat spinaziebladeren.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden)https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 23 juni23 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Nu waarschijnlijk wel. Er stonden verkeerde fotos op, en dit is de goede. Is inderdaad erg lekker. Ga ik morgen maken, maar dan nog met een gekochte koolrabi. Die van mij zijn niet zo ver. Hier gaat alles langzamer door te weinig zon.
Geplaatst: 24 juni24 Jun Auteur Paksoi met mango uit de wok voor 2 pNodig:🌱1 kleine stronk Paksoi of Tatsoi🌱1 kleine mango in stukjes🌱1 snackkomkommer, in reepjes🌱75 gram taugé🌱2 teentjes knoflook🌱200 gr mienestjes of macaroni🌱250 gr kipfilet🌱sambal naar wens🌱olijfolie🌱1 tl komijnpoeder🌱handje cashewnoten🌱sesamolie🌱Cayennepeper🌱2 eieren 10 min. gekooktWerkwijze: 🍜Kook de mie of macaroni wat je gewend bent.🍜Verwarm wat olie in de wok en fruit in ± 10 minuten de knoflook, sambal, komijnpoeder en kip.🍜Voeg de komkommer en de witte delen van de paksoi toe en bak deze in ± 3 minuten.🍜Voeg de mango, taugé en het groene gedeelte van de paksoi erdoor.🍜Laat het even doorwarmen. Voeg wat sesamolie en de cayennepeper toe.🍜Verdeel de mie of macaroni over de borden. Schep de groente op de mie en leg de eieren erop.Ik heb hier geen kipfilet gebruikt, maar een kipcorn gebakken en erop gelegd.Ook had ik geen mie maar macaroni.
Geplaatst: 29 juni29 Jun Auteur Broccoli met champignons schotel voor 2 personenNodig:🌱550 gr aardappelen geschild en in stukken🌱1 broccoli in roosjes🌱20 gr roomboter🌱1 kleine ui gesnipperd🌱2 tenen knoflook geperst🌱150 gr champignons in kwarten🌱15 gr bloem🌱150 gr groentebouillon🌱40 gr creme fraiche of Philadelphia🌱1 tl mosterd🌱60 gr geraspte kaasWerkwijze: 🍜Kook de aardappelen gaar. In een andere pan kook je de broccoli gaar.🍜Smelt de boter, fruit de uien aan, doe de champignons erbij en bak ze bruin, doe dan de knoflook erbij en bak even mee.🍜Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een ovenschaal in.🍜Voeg de bloem bij de champignons en al roerend bak je dit een minuut door. Voeg dan de bouillon toe en roer het door totdat het een beetje indikt. Voeg dan de crème fraise erbij met de peper en zout.🍜Giet de aardappelen af, maar bewaar het water. Stamp de aardappelen fijn, voeg de mosterd, peper en zout toe. Voeg zo nodig wat kookvocht toe.🍜Verdeel de champignons over de ingevette schaal, daarop de broccoli, als laatste de puree met daarop de kaas.🍜Zet de schaal in de oven en laat 25 minuten verwarmen totdat de kaas tot een lichtbruin korstje is gevormd.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 7 juli7 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 29 juni29 Jun Auteur Clafoutis met aalbessenNodig:🌱4 eieren🌱1 vanillestokje of 11 gr goede vanillesuiker🌱100 gr kristalsuiker🌱100 ml room🌱50 gr amandelmeel🌱50 gr bloem🌱250 gr aalbessen🌱50 gr roomboter🌱2 takjes citroentijm🌱150 ml melk (ik heb sojamelk met vanillesmaak van Alpro genomen)🌱beetje zoutWerkwijze:🍜 Verwarm de oven voor op 185 graden. Smelt de boter. Schraap de vanillezaadjes uit het vanillestokje. Haal de blaadjes van de citroentijm.🍜 Klop de suiker en de vanillezaadjes luchtig door de eieren. 🍜 Meng de citroentijm, de gesmolten boter, de melk, de room, het amandelpoeder, de Bloem en het zout erdoor tot je een glad beslag hebt.🍜 Doe het beslag in een ingevette ovenschaal en verdeel de bessen erover. Bak de Clafoutis 30 minuten in de oven of tot hij gaar is. . Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 5 juli5 Jul Auteur Clafoutis met rabarber en appelNodig:🌱275 gr rabarber🌱1 appel🌱250 ml sojamelk met vanille van Alpro🌱50 gr amandelmeel🌱190 gr suiker🌱12 gr vanillesuiker🌱125 mg slagroom🌱45 gr amandelmeel🌱50 gr bloem🌱4 eierenOvenschaal rond 26 cm.Werkwijze:🍜 Verwarm de oven voor op 180 graden. 🍜 Meng de rabarberstukjes met 50 gr van de suiker.🍜 Klop in een kom de eieren, melk, slagroom en de rest van de suiker door elkaar. Voeg beetje bij beetje het meel erdoor.🍜 Doe het beslag in een ingevette ovenschaal en verdeel de rabarber en appelstukjes erover`.🍜 Bak de Clafoutis in ca. 30 minuten gaar in de oven.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep. Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 6 juli6 Jul Auteur Quinoa - ei – saladeNodig voor 2 personen:🌱75 Quinoa🌱3 eieren🌱75 ml groentebouillon🌱1 avocado (had ik vandaag niet)🌱paar druppels citroensap🌱125 gr mais🌱1 el balsamicoazijn🌱1 tl mosterd🌱1 tl honing🌱Peper en zout🌱25 gr tuinkers of waterkers🌱diverse slablaadjes. Ik heb gebruikt: Trival, rode crispy en BataviaWerkwijze:🍜 Kook de quinoa in bouillon in 10 minuten gaar.🍜 Kook de eieren hard en laat ze koud afschrikken. Snijd ze in acht stukjes.🍜 Was de sla, centrifugeer ze droog en snijd of knip ze klein.🍜 Maak de avocado schoon en snijd ze in plakjes en besprenkel ze met een beetje citroensap.🍜 Giet de mais af.🍜 Was de tuinkers of waterkers.🍜 Maak dressing van olie, azijn, mosterd, honing, peper en zout. Roer deze door de slablaadjes, samen met de tuinkers.🍜 Dien de Quinoa op borden op. Leg daarop de sla, dan de mais en de avocado en het ei.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 7 juli7 Jul Op 29-6-2025 om 22:20, Petrasmoestuin zei:Broccoli met champignons schotel voor 2 personenEn hoeveel feta dan?Op 29-6-2025 om 22:20, Petrasmoestuin zei:Klop de eieren los met de kwark en de kruiden. Prak de feta in stukjes en roer het door de eiermix.Ik snap deze niet.Welke eieren, hoeveel dan?En met kwark bedoel je de creme fraiche?Hoeveel feta dan?
Geplaatst: 9 juli9 Jul Auteur Andijvie rijstsaladeNodig voor 2 personen:Voor de salade:🌱1 kopje (zilvervlies) rijst gekookt🌱2 eieren hard gekookt🌱1 sjalotje in stukjes gesneden🌱2 takjes peterselie fijn geknipt🌱200 - 250 gr andijvie fijn gesneden🌱1 potje of blikje tonijn ± 170 grVoor de dressing:🌱2 el slasaus🌱1 el mayonaise🌱peper en zoutWerkwijze: 🍜 Laat de rijst goed afkoelen en zet het eventueel even in de koelkast.🍜 Snijd het ei in achten.🍜 Laat het blikje of potje tonijn en mais uitlekken en snijd de tonijn klein.🍜 Mix alle ingrediënten behalve het ei door elkaar.🍜 Dien de rijst met groente op het bord.🍜 Verdeel de stukjes ei erover en doe op elk stukje ei nog een beetje mayonaise.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 9 juli9 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Zondag om 11:304 d Auteur Meiraapjes in wijnsausVoor 2 personen:🌱2 Meiraapjes🌱2 Middelgrote wortels🌱1 Ui🌱3 Knoflooktenen🌱1 tl verse tijm🌱Zout en peper🌱1 el olijfolie🌱125 ml witte wijn🌱125 ml bouillon🌱1 tl maizena (eventueel)🌱50 ml slagroom🌱PeterselieWerkwijze:🍜De meiraapjes en de wortel eerst in plakken en dan in smalle reepjes snijden. 🍜Uien in stukjes snijden.🍜De olie in een pan of wok doen, verhitten en daarin de uit glazig bakken.🍜De gesneden wortel en meiraapjes toevoegen en goed roeren.🍜Laat het zo’n 2 - 3 minuten bakken bij regelmatig roeren.🍜De geperste knoflook erbij met de tijm, wijn en bouillon.🍜Laat het nu zonder deksel zo’n 8 - 10 minuten stoven. Of langer als je het echt zacht wilt hebben.🍜De slagroom met maïzena in een kommetje doorroeren.🍜Haal de pan van het vuur en roer de slagroom door de groente.🍜Eventueel warm je het nog even op.🍜Voeg wat peper en zout toe.Lekker bij aardappelen, puree of rijst met vis.Je kunt i.p.v. de meiraapjes ook zachte koolrabi nemen.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra Zondag om 11:314 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Maandag om 19:413 d Auteur Spitskool met cashewnotenVoor 2 personen:🌱1 Spitskool (ongeveer 400 gr)🌱1 ui of een paar sjalotjes🌱60 gr cashewnoten ongezouten🌱1,5 el kokos🌱1 el olijfolie🌱3/4 el kerrie🌱2 tenen knoflook🌱 (eventueel) 2 takjes koriander of 0,5 tl poeder🍜De spitskool schoonmaken, wassen, stronk verwijderen en de kool in fijne repen snijden.🍜Uien snipperen. Knoflook in stukjes snijden of persen. Cashewnoten grof hakken.🍜In wok kokos en cashewnoten licht bruin laten verkleuren. Haal het dan uit de wok.🍜Doe wat olie in de wok en fruit de uien, en op het laatst de knoflook erbij. Haal deze ook uit de wok en voeg het bij de kokos en cashewnoten.🍜Doe nog een beetje olie in de pan en roerbak de spitskool met de kerrie in ongeveer 5 - 7 minuten. Eventueel wat water toevoegen.🍜Voeg op het laatst de kokos, cashew, uien en knoflook erbij.🍜Voeg wat zout en koriander toe.Lekker met stukjes pittig gehakt of ander vlees en couscous of rijst. Maar ook aardappelrondjes met kaassoufflés smaken er goed bij.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra Maandag om 19:433 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Maandag om 20:283 d Auteur Pasta broccoli champignons voor 2 pNodig:🌱 100 gram broccoli 🌱 100 gram kastanje champignons🌱 2 tenen knoflook🌱 1 sjalot🌱 1 th kerrie🌱 ½ pepertje🌱 100 ml sojaroom🌱 60 gram volkoren pasta🌱 1 eetlepel pijnboompitten🌱 peper naar smaak🌱 olijfolieWerkwijze:🍜Kook de macaroni wat je gewend bent. De laatste 5 minuten kook je de broccoli mee.🍜Snijd de champignons in plakjes en snijd de ui en de knoflook fijn.🍜Rooster de pijnboompitten en bewaar ze in een bord.🍜Bak de ui in een grote pan of wok even aan en voeg de knoflook erbij, bak die even mee. 🍜Voeg de champignons toe met wat peper. Als de champignons bruin en gaar zijn, zet dan het vuur laag.🍜Voeg nu de room toe bij de groente. Roer goed door en laat dit ± 3 minuten zachtjes pruttelen. 🍜Doe de pasta op de borden en meng de roomsaus erdoor.🍜Garneer met de pijnboompitten.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Ha @Petrasmoestuin , ik antwoord je even in jouw eigen receptentopic m.b.t. de hasselback. Onderstaande foto’s maken denk ik helemaal duidelijk wat de pollepeltruc is. @Gitta had het perfect uitgelegd. Wat ik zelf lekkerder vind is om de lamellen nog smaller te maken dan een halve cm, zeker bij aardappel. Door het bakken in de oven gaan ze nog verder open staan trouwens. Ik had het recept gelezen dat je had bijgevoegd en ik denk dat de overige groenten veel te veel en te grof zijn om tussen de lamellen te proppen. En ja, hasselback is arbeidsintensief, maar wel lekker 😃. (Bronvermelding foto’s: 1e foto is afkomstig van bbqproof.nl, 2e foto van thisgirlcancook.nl)
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Auteur Ja nu snap ik het. Ik dacht aan pollepels aan de andere kanten, maar dat heeft geen zin. Helaas heb ik deze pollepels niet meer. Wel een plastic, maar niet 2 gelijke. Ik koop gewoon 2 goedkope houten lepels als het moet.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.