Geplaatst: 14 oktober14 Okt Auteur Herfstraapjes met zalm en kaas voor 2 pIk heb dit als bijgerecht gemaakt, wil je het als hoofdgerecht eten, neem dan de dubbele hoeveelheid.Nodig:🌱 50 gr pasta (macaroni of andere)🌱 100 gr herfst - of meiraapjes🌱 1 kleine rode ui🌱 100 gr gerookte zalm🌱 2 knoflook tenen🌱 1 el boter🌱 50 ml room of haver crème🌱 30 gr pittige kaas (b.v. Grana Padano)🌱 peper (geen zout vanwege de zalm)🌱 1 of 2 el peterselie gehakt of gekniptWerkwijze: 🍜Kook de macaroni of andere pasta al dente zoals dat aangegeven is op de verpakking. Zet opzij.🍜Schil en maak de raapjes schoon en snijd ze in smalle reepjes. Snijd de rode ui in kleine stukjes.🍜Bak de raapjes in de boter voor 1 minuut, voeg de rode ui toe en bak nog 1 minuut mee.🍜Voeg de room toe, wat heet water en wat peper. Laat deze 8 minuten stoven met een deksel op de pan. Zorg ervoor dat de raapjes niet droog komen te staan en voeg eventueel nog wat water toe.🍜Meng de zalm bij de raapjes, voeg dan de pasta toe, roer goed en als laatste voeg je de kaas en knoflook toe. Roer even door tot het wam is.🍜 Dien de pasta op en garneer met veel peterselie.Lekker met een groene salade, tomaat, komkommer, ui en pijnboompitjes en een lekkere dressing.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 15 oktober15 Okt Auteur Aardappelsalade met gerookte zalm en spinazieNodig voor 2 personen:Voor de salade:🌱4 of 5 aardappels🌱Verse spinazie 100 – 150 gr🌱1 ui🌱8 kappertjes🌱3 augurken🌱150 gr gerookte zalm🌱2 el zure room🌱1 el mayonaise🌱wat takjes peterselie🌱wat verse peper🌱1 el olijfolieWerkwijze: 🍜 Was de aardappelen, schil ze, snijd ze in kleinere stukjes en kook ze 15 minuten.🍜 Maak de spinazie schoon. Hak de kappertjes klein en snijd de augurken in kleine stukjes en snijd de zalm in reepjes. Snijd de ui in stukjes.🍜 Fruit de ui in de olie voor 2 minuten. Voeg de spinazie toe en fruit deze 1 - 2 minuten mee en voeg de knoflook toe en bak heel even mee.🍜 Roer de zure room en mayonaise door elkaar. Voeg wat verse peper toe.🍜 Doe alle ingrediënten in een kom en roer deze door. Als laatste voeg de peterselie toe en dien de salade op de borden. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 20 oktober20 Okt Auteur Kruidige peren in de ovenNodig:🌱 4 Peren🌱 2 dl rode dessertwijn, port of sangria🌱 24 kruidnagels🌱 2 kaneelstokjes🌱 stuk citroenschil zonder wit🌱 3 of 4 el suiker🌱 1 el pimentkorrels **🌱 een of 2 diepe schalenEigenlijk was dit een recept voor kweeperen, maar ik heb het gebruikt voor gewone peren en uiteindelijk de hoeveelheden iets aangepastWerkwijze:🍜Verwarm de oven voor op 160 graden.🍜Neem 1 grote schaal en beboter die.🍜Schil en snijd de peren door de helft. Haal de klokhuizen eruit en leg ze met de gesneden kant in de schaal.🍜Druk in elke peerhelft 3 kruidnagels en leg er een stukje boter op.🍜Breng de wijn, citroenschil, de kaneelstokjes en de kruiden aan de kook met 400 ml water. Los de suiker hierin op.🍜Giet het sap over de peren.🍜Kook de peren 2 uur midden in de oven. Zorg ervoor dat het niet droog staat, anders giet je er af en toe wat water over. Of wijn, zoals ik heb gedaan.🍜Na 2 uur is de sap ingedikt als saus. De peren met saus kun je serveren over vla, vanille ijs, dikke yoghurt, kwark of mascarpone. Zowel warm, lauw en koud heerlijk om te eten. ** Als je geen pimentkorrels hebt, kun je er ook nog wat muskaatpoeder en/of koekkruiden toevoegen. De eerste keer had ik de peren - in kwarten gesneden en lagen de peren meer onder het sap- had ik p.o. de kruidnagels in het sap gelegd, i.p.v. in de peren. - 1 lepel meer suiker gebruikt (dus 4 el per 4 peren). - 50 ml minder water gebruikt (350 i.p.v. 400).- Nog een laagje stukjes boter erop nadat ik het sap had toegevoegd, omdat de peren meer onder het sap lagen en dus stropiger werden. Zo kun je het ook doen, maar dan smaakt het stukken zoeter en kruidiger en was de siroop ook meer ingedikt. Misschien vind jij dat lekkerder.Ik vond het de tweede keer dus lekkerder, minder zoet en de peren waren iets steviger, omdat ze met de rug net boven het sap lagen.Ik had ook sangria genomen, omdat ik die nog had staan, maar dat maakte het misschien ook zoeter.En doordat ik gelijk wat meer water erin had gedaan, hoef je niet veel meer aan te vullen en steeds de ovendeur open te doen. Belangrijk is dat je diepe schalen gebruikt, want de eerste keer is het sap gaan spetteren en was mijn oven vies geworden en de schalen.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 23 oktober23 Okt Auteur Pompoensoep met miso Nodig:🌱 1 kg Hokkaido-pompoen in stukjes 🌱 1 grote ui in stukjes🌱 800 ml Groentebouillon🌱 400 ml Kokosmelk🌱 3 knoflook gesneden of geperst🌱 2 el miso pasta 🌱 3 cm gember klein gemaakt🌱 1 chili - of cayennepeper gehakt🌱 2 EL Olijvenolie🌱 zout en peperWerkwijze:🍜 Uien even fruiten, voeg de knoflook en stukjes peper toe en fruit mee. Voeg de pompoen en de gember erbij en roer even door.🍜 Blust de groente af met de bouillon en laat het 25 – 30 minuten zachtjes koken.🍜 verroer een beetje bouillon met de miso en voeg het bij de soep.🍜 Pureer de soep met een blender, roer de kokosmelk erdoor. Maak op smaak met peper en zout.TIP: je kunt er ook een wortel aan toevoegen als je niet genoeg pompoen heeft. Ik had een pompoen van een kleine 900 gram en ik heb er een winterwortel van 150 gram aan toegevoegd en samen met de pompoen meegebakken.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden)https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 23 oktober23 Okt Auteur Aardappel pompoen goulash voor 4 personenNodig:🌱 500 gr aardappel🌱 500 gr muskaatpompoen🌱 200 gr rode puntpaprika’s🌱 1 ui🌱 2 tenen knoflook🌱 4 el olijfolie🌱 1 flinke tl kerrie🌱 450 ml groentebouillon🌱 200 ml tomatenstukjes🌱 zout en peper uit de molen🌱 1 flinke tl komijnpoeder🌱 1 cayenne pepertje of ½ tl poeder🌱 peterselieWerkwijze:🍜 Schil de aardappelen, snijd ze in gelijke stukken. Schil de pompoen schoon, verwijder de pitten en snijd het vruchtvlees in gelijke stukken, even groot als de aardappelstukjes. Maak de paprika schoon en snijd hem eveneens in gelijke stukken.🍜 Maak de ui en de knoflook schoon, snijd ze in stukjes of pers de knoflook uit.🍜 Bak de ui, het pepertje en de knoflook in de olijfolie in een wok of grote koekenpan een paar minuten.🍜 Voeg de aardappel, de pompoen en de paprika toe en bak een paar minuten mee.🍜 Roer de kerrie, de tomatenstukjes, de bouillon en wat peper en zout toe. Laat de groente een half uur zachtjes koken tot alles gaar is.🍜 Maak op smaak met de komijnpoeder en eventueel cayennepeper poeder en zout. 🍜 Serveer de goulash met peterselie. TIP: je kunt er eventueel ook vlees of vegetarische stukjes eraan toevoegen.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 24 oktober24 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Auteur Pompoentaart met fetaNodig:1 of 2 flessen pompoen (circa 800 gram)🌱 1 rode ui🌱 1 rode puntpaprika🌱 4 eieren🌱 2 el haver crème of andere room🌱 2 eetlepels roomkaas b.v. Philadelphia🌱 2 -3 tenen knoflook🌱 paar takjes bieslook🌱 1 Espelette peper in stukjes🌱 5 plakjes bladerdeeg of 1 bladerdeeglap🌱 150 gr Feta stukjes🌱 2 el Grana Padano🌱Springvorm 24 cmBereidingswijze:🍜 Verwarm je oven voor op 190 graden hete luchtoven. Snijd de pompoen en de paprika in blokjes en de ui in ringen. 🍜 Kook de pompoenblokjes circa 5 minuten.🍜 Bak de ui en de paprika in 2 minuten. Voeg de pompoen en de knoflook toe. Laat dit een paar minuten bakken en zet de pan even apart.🍜 Meng de roomkaas met de eieren en de haver crème of andere soort room. Voeg de peper in stukjes en verse bieslook toe.🍜 Vet een springvorm in en verdeel de bladerdeegvelletjes of lap over de springvorm. 🍜 Schep de pompoen in de springvorm.🍜 Voeg de stukjes feta erover, dan de eieren met de room en vervolgens de Grana Padano.🍜 Laat de taart in 25 – 30 minuten bakken.Lekker met wat groene salade. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 26 oktober26 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Heerlijk lijkt me dit. Op de feta na alles al in huis. Dit weekend lukt het niet ivm verjaardag van onze oudste. Maar ergens komende week ga ik hem maken. Bedankt voor het delen.
Geplaatst: 24 oktober24 Okt Auteur Je kunt ook andere kaas gebruiken als je dat wel in huis hebt. Ik had Feta over dus dat heb ik er dan in gedaan en super lekker. Ik gebruik eerlijk gezegd niet de echte feta, maar hier heet het Hirtenkäse. Dat is van koemelk gemaakt en Feta van schaap of geit. De Hirtenkäse is wat zachter van smaak, maar wat ik belangrijker is dat het in een potje zit en ik eruit kan halen wat ik nodig heb. Feta zit in een pakje en dat moet je later vochtig houden in een bakje met water. Want je gebruikt nooit alles tegelijk. Tenminste ik niet.
Geplaatst: 25 oktober25 Okt Auteur @Gitta ik ben nog wat vergeten erbij te zetten. De knoflook en springvorm. Doe ik later op de computer.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Auteur Kornoeljekersen kruimeltaart met kwarkNodig voor taart 8 personen: Voor de vruchtenmix:🌱 200 gr kornoeljekersen🌱 200 ml amaretto🌱 200 ml appelsap🌱 2 el suiker🌱 1 pakje vanillesuiker🌱 2 el vanillepuddingpoederVoor het deeg:🌱 300 gr bloem🌱 200 gr roomboter + extra🌱 150 gr suiker🌱 1 eigeel🌱 1 pakje vanillesuiker🌱 1 pakje bakpoederVoor de vulling:🌱 300 gr roomkwark🌱 1 el vanillepudding poeder🌱 40 gr suiker🌱 1 eiwit🌱 springvorm 24 cmWerkwijze: Voor de vruchtenmix:🍜 De dag ervoor: week de kersen met de amaretto en de appelsap in een pan. Roer de suiker en vanillesuiker erdoor.🍜 De volgende dag: zeef het sap en verwijder de pitten. Dit is even een klusje.🍜 Het sap ± 5 minuten koken. Los de puddingpoeder op in wat water en voeg het bij de vruchtenmix. Roer even goed door en laat het afkoelen.Voor het deeg:🍜 Roer de boter, suiker en eigeel schuimig. Zeef de bloem erover. Voeg bakpoeder en de vanillesuiker toe en kneed het tot een stevig deeg.🍜 Klem een stuk bakpapier op de bodem van de springvorm en vet de vorm in met wat roomboter. Voeg de helft van het deeg in de vorm en strijk het glad.Voor de vulling:🍜 Vermeng de kwark, suiker en puddingpoeder. Sla het eiwit stijf in een hoge kom en spatel het door het kwarkmengsel.🍜 Verdeel het kwarkmengsel over de deegbodem. Voeg daarop het vruchtenmengsel en sluit het af met de andere helft van het deeg dat je over het vruchtenmengsel verkruimelt.🍜 Bak de taart in ± 35 minuten in de oven op 200 graden boven- en onder warmte. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 26 oktober26 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Auteur Ik moest het even opzoeken, kornelkersen wordt ook wel gezegd, maar meer voor de gele vruchten. En het komt misschien door de Duitse naam Kornelkirsch, dat ik het zo vertaald heb. Maar dank je Arja, ik zal het aanpassen.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Auteur Zoete pompoentaart met pecannotenNodig voor taart 8 personen: Totale ingrediënten die nodig zijn:🌱1 flessenpompoen van ± 550 gram, schoongemaakt houd je ± 400 gr over in stukjes🌱150 gr volkoren speltmeel🌱160 gr tarwebloem🌱225 gr licht bruine suiker🌱100 gr donker bruine suiker🌱4 eieren🌱220 ml zonnebloem- of olijfolie🌱125 ml slagroom🌱250 gr mascarpone🌱75 gr poedersuiker🌱75 gr roomboter🌱2½ el koekkruiden🌱75 gr pecannoten🌱1 tl zout🌱1 tl bakpoeder🌱1 tl baking soda🌱 springvorm 26 cmWerkwijze: Voorbereiding beslag pompoenstukjes:🍜 Verwarm de oven voor op 200 graden boven- en onder warmte. Verdeel de pompoen op een bakplaat bekleed met ovenpapier. Rooster ze 20 minuten en zet ze opzij.Nodig voor de kruimellaag:🌱 75 gr roomboter🌱 75 gr pecannoten🌱 75 gr lichtbruine basterdsuiker🌱 60 gr bloem🌱 ½ el speculaaskruiden🌱 ½ tl zout🍜Smelt de roomboter. Maal de pecannoten fijn. Meng de roomboter met de noten, lichtbruine basterdsuiker, bloem, de speculaaskruiden en het zout.🍜Verdeel deze in kruimels op een bakplaat bekleed met bakpapier en bak 9 - 10 min. In de oven op 200 graden. Na elke 3 minuten even omscheppen. Als de kruimels te donker worden, zet dan de oven uit. Laat het afkoelen.Nodig voor het beslag:🌱 100 gr bloem🌱 150 gr speltmeel🌱 1 tl bakpoeder🌱 1 tl baking soda🌱 2 el speculaaskruiden🌱 ½ tl zout🌱 150 gr lichtbruine basterdsuiker🌱 100 gr donkerbruine basterdsuiker🌱 4 eieren🌱 220 ml olie🍜Zeef de bloem, de speltmeel, bakpoeder en de baking soda in een kom. Roer de speculaaskruiden, het zout en beide suikers erdoor met een garde.🍜Neem een maatbeker en vul het met de pompoenstukjes, de olie en de eieren en pureer het met een staafmixer fijn. Spatel deze pompoenmengsel door de bloemmengsel.🍜Klem een stuk bakpapier op de bodem van de springvorm, vet het wat in met roomboter.Vul de springvorm met het beslag en laat het 45 minuten bakken in de oven op 175 graden. Laat het daarna goed afkoelen, minstens 45 minuten.Nodig voor de topping: 🌱 125 ml slagroom🌱 250 gr mascarpone🌱 75 gr poedersuiker🍜 Klop de mascarpone wat los met een vork in een kom. Klop de slagroom lobbig in een maatbeker. Meng de mascarpone, de slagroom en poedersuiker door elkaar met een pannenlikker.🍜Smeer de topping op de taart en bedek het met de pecannoten kruimels.🍜Laat de topping minstens 2 uur opstijven.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Auteur PompoencakeNodig:🌱 360 g pompoen🌱 4 Eieren🌱 150 gr bloem 🌱 150 gr volkoren meel🌱 200 ml koolzaad- of olijfolie🌱 160 g suiker🌱 1 tl kaneel🌱 ½ tl nootmuskaat🌱 150 g gemalen amandelen🌱 1 pakje bakpoeder🌱 1 mespunt zoutWerkwijze:🍜 Was de pompoen en schil hem. Bij een Hokkaido pompoen kun je de schil laten zitten. Ikzelf schil altijd alle pompoenen.🍜Rasp de pompoen fijn.🍜Doe de eieren met de suiker, olie, zout, kaneel en nootmuskaat in een kom. Sla ze schuimig met een mixer.🍜Vermeng de bloem, meel en de amandelen in een andere kom. Vermeng deze dan bij de droge ingrediënten. Voeg dan de geraspte pompoen toe en roer alles goed door elkaar.🍜Vet een broodvorm in en bestuif het met bloem. Vul het met het deeg.🍜Bak het brood op 160 graden hete lucht in 45 minuten. Test eerst of het brood droog is met de staafjesproef.🍜Laat het brood eerst wat afkoelen en stort het dan op een rooster. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 30 oktober30 Okt Auteur Pompoensaus voor 4 personenNodig:🌱 1 pompoen schoon ± 275 gram, bruto ± 375 gram🌱 175 gram winterwortel🌱 1 grote ui🌱 2 of 3 grote tenen knoflook🌱 500 ml bouillon 🌱 olijfolie of roomboter🌱 40 gram Grana Padano🌱 75 gr Feta🌱 1 lp curry madras🌱 eventueel 1 pepertje🌱 verse zwarte peperWerkwijze:🍜Nadat je de wortel en pompoen schoongemaakt hebt, snijd je ze in kleine stukken. Snijd de ui en knoflook fijn (of pers het). Snijd het pepertje in stukjes.🍜Fruit de ui, knoflook en het pepertje een paar minuten in boter of olie. Voeg dan de pompoen, de wortel en de kerrie toe en bak het ± 5 minuten. Roer regelmatig om.🍜Voeg de bouillon toe en zet het vuur lager en laat het 20 minuten stoven. Schep het af en toe om totdat beide groente zacht zijn. Voeg wat water toe als de saus te dik is.🍜Maak het glad met een staafmixer.🍜Voeg de kaas toe en laat ze smelten. Voeg naar smaak wat zwarte peper toe. Deze saus smaakt lekker over rijst of pasta met groente.Hier had ik het met bloemkool gereserveerd. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 30 oktober30 Okt aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 7 november7 Nov Auteur Stamppot spruitjes met pompoen en herderskaasNodig 🌱 1 pompoen van ± 500 gram🌱 ± 1 kg aardappelen🌱 400 g spruiten🌱 200 g herderskaas blokjes🌱 50 g Roomboter🌱 35 g Pijnboompitten🌱 8 worstjes🌱 1 ui (rood b.v.)🌱 2 tenen knoflook🌱 vers gemalen peperWerkwijze: 🍜Verwarm de oven voor tot 200 graden. Maak de pompoen schoon en snijd ze in blokjes. Je houdt ± 400 gram netto over. Maak de spruitjes schoon en snijd ze doormidden. Schil de aardappelen en snijd ze in stukken. Snijd de herderskaas wat kleiner. Snijd de ui in ringen of stukjes.🍜Bekleed een bakplaat met bakpapier en verspreid de pompoenblokjes erover. Voeg wat stukjes boter over de pompoen (± 25 gr roomboter). Bak ze in 20 minuten gaar.🍜Kook intussen de aardappelen in 20 minuten gaar. Na 10 minuten voeg je de spruitjes toe.🍜Rooster in een koekenpan de pijnboompitten. 🍜Verhit in een koekenpan 15 gram roomboter en bak de ui een paar minuten, voeg de knoflook toe en bak heel even mee. Haal beide uit de pan en doe ze in een bord. Verwarm opnieuw de pan en voeg 10 gram roomboter toe en bak de worstjes.🍜Giet de aardappelen met de spruitjes af en vang wat kookvocht op. Stamp de aardappelen en de spruitjes en voeg zoveel kookvocht toe totdat de pompoen lekker smeuïg is.🍜Schep de pompoenblokjes en de herderskaas door de stamppot. Breng op smaak met versgemalen peper.🍜Verdeel de stamppot over 4 borden, voeg de ui en knoflook toe, bestrooi ze met pijnboompitten en als laatste de worstjes.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen gevenop de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: 14 november14 Nov Auteur Pompoen pannenkoekjes voor 2 personenNodig: Voor ± 10 pannenkoekjes:🌱 1 (baby) pompoen van 370 gram voor 200 gram pompoenblokjes🌱 200 ml (haver) melk🌱 2 eieren🌱 150 g havermout🌱 100 g gemalen Goudse kaas🌱 1 tl gemalen komijn🌱 1 tl knoflookpoeder🌱 peper en zout🌱 Olijf of koolzaadolieVoor de salade:🌱Veldsla🌱2 bosuitjes🌱2 (Egyptische) uitjes🌱2 el Philadelphia🌱2 el geroosterde uitjes🌱peper, zout, peterselie, bieslookWerkwijze:🍜 Maak de pompoen schoon en snijdt ze in kleine stukjes. 🍜 Kook de stukjes gaar in 10 minuten. Giet het vocht af en pureer de pompoen.🍜 Klop de melk met de eieren los en voeg de havermout erdoor.🍜 Roer de pompoen en de kruiden door het mengsel. Roer dan de kaas erdoor.🍜 Verwarm de olie en bak in 1 of 2 pannen er kleine pannenkoekjes van op middelhoog vuur. Niet al te hoog, want ze worden anders snel bruin, maar nog niet goed gaar.🍜 Maak de veldsla en de uitjes schoon, snijdt ze in ringetjes. Snijdt of knipt de kruiden klein.🍜 Meng de veldsla, uitjes, de Philadelphia en de kruiden door elkaar.🍜 Verdeel de salade over de borden en doe er 1 el geroosterde uitjes op. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra 14 november14 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 19 november19 Nov Auteur Zoete aardappelpizzaNodig:Voor het deeg🌱 250 g bloem🌱 1 zoete aardappel ± 200 g🌱 1 tl zout🌱 1 tl suiker🌱 7 g droge gist 🌱 2 el olijfolie🌱 100 ml lauwwarm waterVoor de saus🌱 100 ml Philadelphia kaas🌱 2 teentjes knoflook geperst🌱 ½ tl Italiaanse kruiden🌱 peper en zout🌱 1 el Grana Padano gerasptVoor het beleg🌱 120 gr snijbiet of spinazie, 2 min. geblancheerd🌱 ½ rode ui in dunne ringen🌱 200 gr herderskaas of feta, de helft met olijven🌱 2 el pijnboompitjes🌱 geraspte Goudse kaasWerkwijze:🍜 Kook de zoete aardappels in 5 minuten. Ze moeten bijna zacht zijn, maar nog stevig aanvoelen. Giet ze af en pureer ze.🍜Meng de gist, suiker en het lauwwarm water. Laat 5 - 10 minuten staan, het komt wat omhoog en gaat wat borrelen.🍜Voeg de bloem, olijfolie, zout en de puree toe en kneed, of laat het kneden via een machine, zo’n 8 minuten lang tot een soepel deeg.🍜 Dek het af met een theedoek en laat het 1 uur rijzen.🍜 Verwarm de oven op 220 graden of 200 graden hete lucht oven.🍜 Meng de Philadelphia met knoflook, kruiden, zout en Grana Padano.🍜 Verdeel het deeg in twee delen en rol ze uit tot 2 pizzabodems met wat bloem en leg ze op bakpapier op de bakplaat.🍜 Verdeel de saus over de 2 bodems.🍜 Pureer de geblancheerde snijbiet of spinazie met de feta of herderskaas en verdeel dit over de saus.🍜 Beleg de pizza met de rode ui, vervolgens met de pijnboompitjes en als laatste met de Goudse kaas.🍜 Bak ze ± 12 minuten tot ze pizza’s er goudbruin uitzien. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra Zondag om 12:053 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Zaterdag om 18:193 d Auteur PosteleinsoepNodig voor 2 personen: 🌱 200 gram postelein met stelen🌱 3 tenen knoflook, geperst of in kleine stukjes🌱 Een kleine rode ui, gepeld en in kleine stukjes🌱 1 tl gedroogde oregano🌱 1 eetlepel zoete mosterd🌱 500 ml water en bouillonpoeder🌱 100 gr Goudse kaas🌱 3 el pijnboompitjes🌱 Cayenne peper🌱 OlijfolieWerkwijze: 🍜Fruit de ui in wat olijfolie in een pan met dikke bodem. Na 2 minuten voeg je de knoflook erbij en fruit even mee.🍜Voeg de postelein toe en roerbak het een paar minuten totdat de postelein wat geslonken is.🍜Voeg de oregano erbij en de mosterd.🍜Laat het nog 2 minuten zachtjes bakken.🍜Voeg het water met de bouillon toe en kook het 10 minuten op laag vuur..🍜Rooster de pijnboompitjes.🍜Pureer de posteleinsoep.🍜Roer de kaas erdoor en breng op smaak met wat cayennepeper. 🍜Dien de soep op en voeg de pijnboompitjes toe.Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden). https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra
Geplaatst: Zondag om 16:112 d Auteur Rucolasoep Nodig voor 2 personen: 🌱1 grote aardappel🌱1 grote ui of 2 kleintjes (of sjalotjes)🌱2 tenen knoflook🌱300 ml water🌱4 gr groentebouillon poeder🌱½ tl komijnpoeder🌱250 gr Rucola🌱200 ml crème fraiche🌱olijfolie🌱bacon, stukjes spek of vegetarischWerkwijze: 🍜Schil de aardappelen en snijd ze in kleine blokjes. Maak de uien en de knoflook schoon en snijd ze beiden in kleine stukjes. 🍜Fruit de ui een paar minuten aan in wat olijfolie, voeg dan de aardappelen, de knoflook en het komijnpoeder toe en bak alles 1 of 2 minuten al roerend mee.🍜Breng het water in een waterkoker aan de kook en schenk dat in de pan erbij en laat het 15 minuten op laag vuur koken. 🍜Bak wat bacon lapjes of stukjes spek uit of bak wat vegetarische balletjes.🍜Was de rucola en hak of knip het grof. Roer de rucola door de soep en warm het even door. 🍜Pureer de soep met de staafmixer of in een keukenmachine. Voeg de crème fraiche toe en warm de soep nog even op, maar laat het niet meer koken. Voeg naar smaak wat cayennepeper en zout toe.🍜Schep de soep in kommen. En serveer de soep met de bacon of vegetarische balletjes.
Geplaatst: Zondag om 22:522 d Auteur Aardappel en knolselderij ovenschotelNodig voor 2 - 3 personen:🌱 500 gr aardappelen🌱 knolselderij ± 500 gr vuil🌱 300 ml haver- of sojaroom🌱 3 knoflook teentjes🌱 7 zwarte peperkorrels🌱 2 sjalotjes🌱 paar takjes tijm naar smaak🌱 olijfolie🌱 cayennepeper, nootmuskaat, zout🌱 paar bosuitjes🌱100 gram geraspte kaasWerkwijze: 🍜 Maak de sjalotjes schoon en snijd ze in kleine stukjes. Fruit ze even aan in een kleine koekenpan met wat olie. Snijd de bosuitjes in uiterst smalle ringetjes en zet weg.🍜 Maak de knoflook schoon en snijd ze in kleine stukjes. Doe deze in een pan. Voeg de peperkorrels toe met de room, de sjalot, de stukjes sjalot en de takjes tijm. Breng deze aan de kook, haal van het vuur en laat de kruiden ± 2 uur trekken. Dat hoeft niet, maar het geeft dan wel meer smaak aan de room.🍜 Schil de aardappelen en snijd ze in uiterst dunne schijfjes. Ikzelf doe dat in een keukenmachine, het nadeel daarvan is, dat ik ongelijke stukken krijg. Of je doet het met een mandoline, maar ik vind dat je het laatste stuk dan ook niet kunt snijden.Doe datzelfde ook met de knolselderij, maar houdt ze apart.🍜 Haal de takjes tijm en de peperkorrels uit de pan.🍜 Vet de ovenschaal in met wat olie of roomboter. Mix de kruiden cayennepeper, nootmuskaat en zout in een schaaltje.🍜 Vul de schaal met de plakjes aardappel die je daksgewijs over elkaar legt. Daarover leg je een laag knolselderijplakjes. Verdeel wat kruiden uit het schaaltje over de plakjes.Herhaal dit, totdat alle schijfjes gebruikt zijn. Druk de aardappel en knolselderij wat aan met een vork of lepel.🍜 Verwarm de oven op 175 graden boven- en onder warmte.🍜 Verdeel de room over de aardappel en knolselderijschaal. Dek deze af met de geraspte kaas.🍜 Zet de schaal minstens 1 uur in de oven totdat de schijfjes zacht zijn.🍜 Dien de stukken op een bord en garneer met wat bosuitjes. Vond je dit een lekker recept, dan zou ik het leuk vinden als je een reactie zou willen geven op de Facebook groep.Voor meer zelfverzonnen recepten ga dan naar deze groep (even lid worden).https://www.facebook.com/groups/lekkerengezondkokenmetpetra Zondag om 22:532 d aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: Maandag om 13:142 d Lekker @Petrasmoestuin ! Dit is eigenlijk gewoon een gratin dauphinois-variant. Dauphinois met toevoeging van knolselder maak ik ook vaak in de winter. Meestal laat ik de knolselderplakjes even kort opkoken in de room overigens voordat het de ovenschaal ingaat met de aardappel. En dan met pittige gorgonzola ertussen i.p.v. kaas erover. Ook lekker. Genoeg varianten op een klassieker 😃.
Geplaatst: Maandag om 13:432 d Auteur Ik heb nog een lekkerder recept en dan met zoete aardappelen, die ga ik binnenkort weer maken.Dat voorkoken is wel handig, ik had ze nu heel dun gesneden en had dus heel veel ongelukkige plakjes. Een beetje dikker snijden en even koken, lijkt mij de volgende keer beter. Dat voorkoken kan dan ook in een beetje water, maar dan worden ze weer te waterig. Misschien de hele knol even voorkoken, maar dan gaat het snijden misschien minder gemakkelijk in de machine. Dan hoef ik niet met mijn handen in de room te komen of ze met een lepel eruit te vissen.Ik houd zelf niet van blauwe kaas helaas.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.