Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Wat een leuk forum.

Ik zal me even voorstellen. Ik hoor ondertussen bij de oudere tuiniers en ik heb al zo ongeveer mijn hele volwassen leven een tuin(tje). Met moestuinieren in bakken ben ik ca. 12 jaar geleden begonnen.

ik hou van natuurlijk tuinieren, het liefst zou ik een volledig circulair huishouden hebben: voedsel verbouwen-> opeten-> composteren of fermenteren-> en zo door.

Dat lukt niet helemaal, maar ik doe mijn best.

Ik hou van olla’s voor de watervoorziening, Bokashi, alles wat met fermenteren te maken heeft, koken en kruiden.

Ook ik zoek een forum waar ik meer op kwijt kan dan alleen MM en ik hoop dat jullie niet door ons overdonderd worden.

Als kind had ik een poppenhuis met kabouters en een opa en moeder die veel verhalen vertelden. Jodokus was daarin de kabouter die tuinman was.

IMG_2371.jpeg

64709380247__3B7E44BF-FA03-4490-B6F7-9A59751FF1EC.jpeg

IMG_1288.jpeg

IMG_0900.jpeg

IMG_0747.jpeg

Geplaatst:

Wat gezellig dat jij hier nu ook bent!

En je heet eigenlijk Carla of Catootje?

Jodokus de tuinman, wat grappig.

Ik ga ook eens kijken naar die olla's, maar ik vind ze nog even iets te duur.

Ik zou wel van die ceramische prikkers willen hebben, waar ik een fles op kan zetten, maar ik weet niet of dat zou werken...🤔

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, iets met een C, maar ik ben gehecht aan mijn alias, dus dat laat ik even zo. Mijn alter ego😉.

Wat betreft de olla’s: ik heb maar weinig vakken, dus dat scheelt in prijs. Ik heb op mijn warme, winderige dakterras de ‘dure’ olla’s staan. Dat scheelt me trappen lopen, sjouwen met water (geen buitenkraan, wel een tuinslang) en zielige plantjes. Ik heb daar (foto 2) ook flessen met stekers. In de tuin heb ik bloempotten zonder gat ingegraven. De olla’s werken het beste, het meest gelijkmatig, geven de grootste vochtige oppervlakte en trekken geen slakken aan.

de andere systemen werken ook, die vind ik kostenbesparend en leuk voor erbij, maar niet ‘the real thing’.

ik vind ook 2 potten op elkaar met gaten op de juiste plek fijn, maar dan moet ik waarschijnlijk naar een ander onderwerp. Ik zal daar vast nog wat over olla’s schrijven, maar ik ben er net.

Geplaatst:

Je hebt gelijk hoor, ik zet ook mijn naam niet op een forum.

Geplaatst:

Ha Ha @CJodokus niet nu al of topic gaan hè je bent er net!!🤣🤣🤣

Ik heb hier ook al ergens het verkeerde topic gekozen…😬 dus is wel ff wennen idd… Wel handig dat je nu in een keer veel over hetzelfde onderwerp kunt lezen vind ik..👍😊

Mooie foto’s van jouw plek!!😍

Geplaatst:
  • Auteur

Ja @Vrouwholle, dat is inderdaad wel wennen. Ik moet nog even zien hoe alles gaat. Alles bij elkaar ís héél handig.

En ik merk dat ik meteen al weer veel zin krijg. We zijn natuurlijk wel aan het einde van het seizoen voor veel tuiniers, maar ik ben heel benieuwd naar jouw winterse en lente avonturen.

Geplaatst:

Nog een SFGardener🙂..welkom CJodokus. Veel plezier hier op ons mooie forum.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je @appelvrouw, ben je ook SFG-er? 

Geplaatst:
2 hours ago, Rookie said:

Ik ga ook eens kijken naar die olla's, maar ik vind ze nog even iets te duur.

Olla's kun je ook zelf maken: twee ongeglazuurde terracotta bloempotten op elkaar lijmen of kitten, en in de gaten een op maat gesneden kurk. 

Geplaatst:

Wat een goed idee, van die kurk, dankjewel!

Ik zocht al naar terracotta potten zonder gat, die schijnen te bestaan, maar ik kan ze nergens vinden.

Maar gewoon een kurk er in, zal best ook goed werken.

Weer een knutselidee voor de winter.😊

Geplaatst:

Het werkt prima, al heb ik ze afgelopen seizoen niet bepaald nodig gehad. We hebben er onlangs een paar uitgegraven omdat er planten uit gingen, maar vaak laat ik ze ook de hele winter in de grond zitten. 

PXL_20240914_135000896.thumb.jpg.ec59b0e0f0aa1ac314e1dd10e2810271.jpg

Geplaatst:

Ik vind dat super handig!

Ik denk, dat ik daar maar eens aan ga beginnen deze winter.

Dan ben ik in elk geval bij een aantal tomaten van het gestress van te weinig, of te veel ,of net genoeg water af.

aangepast door Rookie

Geplaatst:
  • Auteur

Er er is meer over te lezen onder DHZ-olla’s .

Geplaatst:

Welkom @CJodokus. Zo verzamelen er zich steeds meer mensen die sfg/mm doen.

Ik ga ook eens dat topic zoeken van de Olla's. Op het andere forum durfde ik daar eigenlijk niet goed naar te informeren. 

Geplaatst:

Hey @Rookie, ik heb begin van het seizoen bij de lidl die keramische prikkers en olla's gekocht. De olla's waren toen 7,- en de prikkers 4 stuks voor 9,-. Dat was dus een stuk goedkoper dan andere zaken. Ik ga het weer in de gaten houden, want ik zou er nog wel wat willen.

aangepast door Moestuinpassie

Geplaatst:

@Arja ik vind gewone olla's toch beter werken. Maar zelf maken kan inderdaad ook. Ik heb er ook een hele zooi gemaakt. Ik was ze allemaal uit de grond aan het halen voor de winter. Maar ik kan ze dus gewoon laten zitten begrijp ik nu? hehe :)

Geplaatst:
2 minuten geleden, Moestuinpassie zei:

Hey @Rookie, ik heb begin van het seizoen bij de lidl die keramische prikkers en olla's gekocht. De olla's waren toen 7,- en de prikkers 4 stuks voor 9,-. Dat was dus een stuk goedkoper dan andere zaken. Ik ga het weer in de gaten houden, want ik zou er nog wel wat willen.

Werken die prikkers goed @Moestuinpassie?

Passen daar inderdaad 1,5 literflessen op, zonder dat ze lekken?

Dan zou ik er wel over denken om die aan te schaffen.

Geplaatst:

Die prikkers werken ook prima @Rookie, ik heb ze enkel met wijnflessen geprobeerd. Dat gaat prima, als krijgen de flessen wel aanslag van binnen. 

Ik kan eens proberen of het met een 1,5 liter petfles werkt. Ik laat het je weten :) 

Geplaatst:

Heel graag, ik heb geen wijnflessen, maar wel van die plastic flessen.

Geplaatst:
  • Auteur

Hé, we zitten off-topic, guys 😅. We horen bij het lijntje over olla’s te zitten. Dan kan iedereen het lezen die wat over olla’s zoekt.

Maar oké, for old friends sake. Heel fijn, jullie allemaal hier.

@RookieIk zag speciale stekers voor petflessen en andere voor wijnflessen. Ik weet niet of dat bij elke Olla zo is, maar misschien iets om op te letten.

@Moestuinpassie Hoeveel stekers gebruik jij (per vak)? Geef je dan nog water bij?

Geplaatst:

@CJodokus ik vind dat topic over olla’s niet via het zoekbalkje 😬

En hoe je hier een link moet plaatsen🤷‍♀️

weet jij dat🤔

Geplaatst:
  • Auteur

Nee @Vrouwholle, daar had ik ook moeite mee. We gingen wel even verder op DHZ/ olla’s van Arla. Ik zal een nieuwe maken over olla’s in SFG.

Geplaatst:

Sorry @CJodokus, het lijkt of we heel veel te bespreken hebben...

Geplaatst:
  • Auteur

@Gitta Op het andere forum stond een hele lange post waar we van alles over olla’s uitprobeerden. Waarschijnlijk onder net niet MM, maar misschien niet voor iedereen te lezen begrijp ik nu???

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic