Geplaatst: 15 september 20241 j Wie weet is er al eerder over geschreven, maar ik kan het niet vinden. Ik ben heel blij met mijn olla’s. Ik heb maar weinig vakken, dus dat scheelt in prijs. Ik heb op mijn warme, winderige dakterras de ‘dure’ olla’s staan. Dat scheelt me trappen lopen, sjouwen met water (geen buitenkraan, wel een tuinslang) en zielige plantjes. Ik heb daar (foto 2) ook flessen met stekers. In de tuin heb ik bloempotten zonder gat ingegraven. De olla’s werken het beste, het meest gelijkmatig, geven de grootste vochtige oppervlakte en trekken geen slakken aan. de andere systemen werken ook, die vind ik kostenbesparend en leuk voor erbij, maar niet ‘the real thing’. Kijk ook bij DHZ/olla’s zelf maken Olla potten Door Arja 19 april 2022 in Doe het zelf 20 september 20241 j aangepast door CJodokus
Geplaatst: 15 september 20241 j Met "andere systemen" bedoel je alles wat niet met van die keramische dingen werkt? Of alles wat niet "des olla's" is?
Geplaatst: 15 september 20241 j Auteur Daarmee bedoel ik de stekers met flessen en mijn ingegraven bloempotten zonder gat onderin en met deksel van terracotta schoteltje er op. Werkt allemaal best, maar de echte Olla vind ik persoonlijk het beste werken. De stekers vind ik moeilijker bij te vullen en ik heb het idee dat ze wat minder bereik hebben, een kleinere vochtcirkel. De bloempotten zijn slakkenlokkers. Tenzij ik ze natuurlijk echt goed af zou sluiten. De zelfgemaakte heb ik niet uitgeprobeerd.
Geplaatst: 15 september 20241 j Ik zag bij Binnestebuiten op tv dat Tuinvrouw Anne Wiegers het bloempotgat afdichte met potscherf die ze vast lijmde met een kit spuit. De stekers heb ik ook maar precies wat jij ook zegt CJodocus weinig bereik en water in petflsd kan kokend heet worden in groene wijn fles is dat minder heet… afhankelijk natuurlijk ook van de plek waar die staat. Mijn tafelbakken in mijn voortuin waar Platanen voor staan hebben bijna geen extra water nodig gehad terwijl op mijn daktteras ( zuid/west) ik bij zonnig weer iedere dag moet water geven. zelf heb ik dus bloempotten zonder gat afgedekt met passende maat terracotta plant schotel bijin de zakken met tomaten. In mijn bakken vind ik ze best veel ruimte innemen omdat ik op de kruispunten knoflook of Afrikaantjes of kruiden zet. ik heb ook geen buiten kranen maar mijn vader heeft paar jaar gelegen tuinslang langs het huis naar de voortuin gelegd en een in de dakgoot en dan naar boven naar dakterras. Een los stuk tuinslang koppel ik er dan aan en aan de binnenkraan beneden en met een driepoot koppelstuk kan ik met knopje de stand naar boven naar voortuin of het sproeistuk op de losse aan de kraan gekoppelde stuk de patio water geven. zal morgen foto maken….😊
Geplaatst: 16 september 20241 j Het lijkt mij vooral heel handig tijdens vakanties. Dan hoeft de buurman of mijn moeder niet iedere dag te gieten. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 8 januari 20251 j Ik wil zoiets als op onderstaande foto kopen. Is dit de goede maat en hoeveel heb ik er dan nodig in bijvoorbeeld een 120x60 bak? @CJodokusheb jij ook deze of iets vergelijkbaars? Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 20 januari 20251 j Bovenste gat afsluiten is altijd een goed idee, er zal anders ook aarde invallen en insecten en misschien zelfs kleine beestjes. Wij gebruiken kurken. Die van champagne of cava zijn het fijnst, lekker breed aan de bovenkant. Met een scherp mes op maat snijden. EN ALTIJD VAN JE AF SNIJDEN.
Geplaatst: 20 januari 20251 j Het is een uitspraak uit 'Creatief met kurk', een befaamd jaren negentig televisieprogramma. Arjan Ederveen deed later ook nog iets met moestuintjes. Maar dat terzijde. Je kunt het ook bij een cafe of restaurant vragen. Oud en nieuw is helaas net geweest, dan vind je ze gewoon op straat of voorzien je buren je van kurken, als je het even vraagt. Ik vind die knikkers van jou ook wel briljant. Zitten die vastgekit?
Geplaatst: 20 januari 20251 j 8 uren geleden, Arja zei: EN ALTIJD VAN JE AF SNIJDEN. kreatief, hoor 😂😂😂 (oh, je had hem al verteld, lees ik dan weer daarna) 20 januari 20251 j aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 januari 20251 j Op 20-1-2025 om 15:25, Tanja65 zei: terracotta bloempotten Deze lijken me behoorlijk wat ruimte in te nemen in de moestuinbakken. Of valt dat mee. Ik wil nog wel genoeg groente kunnen zaaien in de vakken. Anders heeft het geen zin. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 21 januari 20251 j Daar zat ik dus ook mee. Ik ben dus maar van het hele vakken-idee afgestapt, ik vind het veel te beperkend.
Geplaatst: 21 januari 20251 j @Tanja65ik ben erg benieuwd. Dan stel ik het nog een jaartje uit. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 3 februari 20251 j Bedankt voor de alle informatie. Deze milieu vriendelijke lijm heb ik op internet gevonden. moet em nog wel uit proberen. 3 februari 20251 j aangepast door anne
Geplaatst: 4 februari 20251 j Ik ga toch eerst proberen met pure bijenwas. Als dat niks is probeer ik de lijm.
Geplaatst: 8 maart 20251 j Auteur O leuk, jullie zijn al een heel stuk verder met de olla’s. Ik was de winter afwezig en heb héél veel terug te lezen. Ik had ook al eens gelezen over bijenwas, daar was ik heel benieuwd naar, heb je het al geprobeerd @anne? En ik ben natuurlijk benieuwd naar de zelfgemaakte olla’s van @Tanja65. Zien er goed uit, en leuk met die knikker. Ik zag ook weleens knikkers bovenop als afsluiting. Of een houten knikker op een stokje. Nog ingenieuzer: * kurk ín de olla, die drijft op het water * stokje erop vastgemaakt, die gaat door het gat uit de olla * daarop houten knikker of zo. Tada! Je hebt een indicator voor de waterstand: hoog water: kurk en bolletje hoog, laag water: kurk en bolletje laag. NB: slakken. Nu zijn mijn ingegraven, slecht afgesloten bloempotten zonder gat een fijne slakkenvanger. Je schijnt met olla’s een oppervlakte te bewateren die zo groot is als een rondje van diezelfde olla’s eromheen. Dus: olla diameter 10cm bewatert oppervlak van 10 cm er omheen. Totale diameter inclusief olla dus 30 cm. Ik vind inderdaad dat het heel erg meevalt wat voor ruimte ze innemen, een beetje creatief zaaien. Maar ik heb het er ook voor over.
Geplaatst: 8 maart 20251 j Auteur @Gitta Ja, ik heb die stekers ook. Als je op mijn eerste foto kijkt in het midden, dan zie je er één met een groene wijnfles. ik vind alleen dat ze wat minder goed werken. Ze lopen wel leeg, maar ik zie er minder effect van. Misschien omdat ze eigenlijk dieper de grond in moeten. Als ik er in een hete zomer volledig op zou moeten vertrouwen dan zou ik er meer dan 1 per 30 cm diameter gebruiken. Ik weet wel dat een “oude bekende” op het MM forum dat wel met een gerust hart doet met de stekers voor petflessen.
Geplaatst: 8 maart 20251 j Auteur @Tanja65 Ja, ik snap hoe jij het gemaakt hebt. En knikker bovenop is inderdaad voor ander model olla. Is voor dit model zeker niet handig. Die waterstand indicator met kurk in de olla is lastig uit te leggen. Misschien helpt een tekening. Natuurlijk is de werking van de olla afhankelijk van veel factoren. De grond, de zon, de wind enz. En wil je er volledig op kunnen vertrouwen of gebruik je het alleen bij de waterminners. Dat soort dingen. Ik wil er op mijn zonnige, winderige dakterras volledig op kunnen bouwen. Dus ga ik er dit jaar nog wat bijplaatsen. In de tuin is minder zon en wind en daar kom ik vaker. Daar zijn per 1.20x60 cm. twee hoge bloempotten zonder gat genoeg. Meer als soort buffer. Daar kan ik dan in de vakantie wat stekers met wijnflessen bijzetten. ik ben heel erg benieuwd naar jouw ervaringen!
Geplaatst: 8 maart 20251 j Auteur Ja, en misschien verdienen de olla’s hún plek straks omdat er minder plantjes dood gaan?
Geplaatst: 22 april 202522 Apr Ik zit naar wat video's te kijken over het gebruik van ollas, maar ik zag een filmpje waarin werd gezegd dat ollas niet goed zouden werken bij kweekzakken van stof. Heeft iemand daar ervaring mee?
Geplaatst: 22 april 202522 Apr Geen ervaring met kweekzakken, maar bij stof kan ik me voorstellen dat de aarde sneller uitdroogt omdat stof poreus is en je veel zijkant hebt waar wind en zon zorgen voor verdamping en dus uitdroging? Wat niet wil zeggen dat je geen olla kunt gebruiken, je zult hem vaker moeten vullen.
Geplaatst: 23 april 202523 Apr Auteur Dat wat @Arja zegt denk ik ook. Ik had een ‘originele’ olla (zo’n fles) bij een sier salie in een kweekzak (MM mini). Salie zag er relaxed uit, ik weet er geen andere omschrijving voor ;). Maar als ik stekers met wijnflessen gebruik dan is één zo’n fles te weinig vond ik. Ik heb er nu twee geprobeerd bij de aardappels.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.