Tomazo Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 (aangepast) Dag iedereen, Ik heb deze lente zaadjes opgekweekt genaamd "gele ronde courgette de Nice". Nu is het zo dat (kuch) ik na die maanden vergeten was dat het courgetten waren en ik afgaand op de kleur en het zakje dacht dat het pompoenen waren, waardoor ik ze tot nu toe niet afgedaan heb. Ik zit dus met gele bollen, maar er is wel (harde) zaadvorming van binnen, de schil is vrij hard, ongeveer tien centimeter doorsnee etc. Ik kon deze dus niet netjes schillen zoals een andere courgette. Kan iemand me zeggen of -dit wel degelijk een courgette is (als het een pompoen is heb ik hem allicht te snel afgesneden!) -of deze nog eetbaar is Ik zou namelijk niet willen dat ik mij vergis van groenten, of erger, dat er kruising geweest is (maar dat zou dan acht planten met hetzelfde resultaat betekenen). De harde schil voor een courgette leek me vreemd, vandaar mijn vraag. Alvast bedankt. 20 september 2024 aangepast door Tomazo Quote
svvoorden Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 Dit ziet er gewoon uit als een gele courgette, maar dan heel groot en rijp. Als je een courgette groot laat worden, dan wordt de schil ook steeds harder en stugger en gaat hij afrijpen en zaad maken, net als bij pompoen, maar daar wil je dat juist. Als ze zo heel groot zijn zijn ze nog wel eetbaar, maar niet lekker meer. Zelf gooi ik die hele grote courgettes altijd gewoon op de composthoop, maar eigenlijk komt dat alleen maar voor als ik met vakantie ben en mijn tuinbuurman niet oplet... 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 20 september 2024 Geplaatst: 20 september 2024 (aangepast) Allereerst welkom hier. Jammer dat je deze courgettes vergeten bent. Courgettes pluk/snij je erg jong, het liefst voor de bloem er af valt. Dan zijn ze het lekkerste en zachtst. Iets later kan ook, zoals je ze hier wel in de winkel koopt Ze zijn dan minder kwetsbaar, belangrijk bij verkoop. Ook bewaren ze dan wat makkelijker. Laat je de courgette hangen dan krijgen ze een harde schil, zodat de volgroeide zaden door de winter heen beschermt zijn. Ze zijn nog steeds eetbaar (niet giftig) maar voor de mens eigenlijk ongeschikt voor consumptie. Wij gaven ze aan de varkens, sneden ze in stukken voor de composthoop of leggen ze neer voor de sier. Haal je nu alles er af dan kan de plant misschien nog enkele nieuwe vruchten aanmaken als het nog even warm weer blijft. De plant wil voor nageslacht zorgen en als je elke of om de dag oogst dan blijven ze produceren. Misschien kan je het zaad gebruiken voor komend seizoen. Let wel dat ze makkelijk kruisen dus als er andere soorten of pompoenen in de buurt staan dan zal het zaad gekruist kunnen zijn. Ik koop daarom altijd zaad van courgettes en pompoenen zodat ik zeker weet wat ik krijg aan vruchten. Voor nu, gebruik ze als decoratie, ik vind dat een stuk mooier als kunststof troep. 20 september 2024 aangepast door Patrijs 4 Quote De moestuin van Patrijs
bonnie f Geplaatst: 21 september 2024 Geplaatst: 21 september 2024 Met flink wat kruiden zou je er nog soep van kunnen koken. Ik raad je dan aan om de courgette door midden te snijden, het zaad te verwijderen, olijf olie er over heen te gieten (eventueel specerijen die je lekker vind en een uurtje in een oven op 170° te zetten. Dan in de pan, ui en knoflook erbij, bouillon erbij kwartiertje koken en dan met de staafmixer erdoor heen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.