Geplaatst: 29 september 20241 j Interessant onderwerp dit! Ik gebruik zelf al jaren bamboe-snijplanken. Ze gaan ook jaren mee. 1 voor vlees en een andere voor groenten, tofoe en brood enzo. Bamboe is net als hout antibacterieel heb ik begrepen. Extra reinigen af en toe doe ik ook met citroen en zout. Daarna afspoelen, aan de lucht laten drogen en daarna insmeren met zonnebloemolie. Alleen voor vis gebruik ik een plastic plank. Rauwe kip snijd ik altijd op een bord dat direct daarna de vaatwasser in gaat. Ik weet dat dat laatste funest is voor je messen, maar ik heb een heel handzaam messenslijpertje. Die gebruik ik regelmatig. Sowieso lekker om je messen af en toe te slijpen. In zijn geheel gebraden kip uit de oven verdeel ik met een wildschaar, ook zo’n ideaal ding 😃. edit: omdat messen slijpen eigenlijk inherent is aan snijplanken gebruiken: deze slijper heb ik. Echt geweldig ding. Nog geen 2 tientjes. Het is bijna Sinterklaas…. 29 september 20241 j aangepast door Dahli toevoeging
Geplaatst: Maandag om 14:252 d Wie van jullie heeft ervaring met Titanium planken? Ik heb er 3 gekocht en zijn vandaag binnengekomen.
Geplaatst: Maandag om 15:482 d 1 uur terug, Arja zei:Ik ben bang dat je messen daarop heel snel heel bot gaan worden.Dat vermoed ik ook. Het lastige bij dit soort dingen vind ik altijd dat de verkopers in jubelstemming zijn. Titanium zou je van het zijn. Maar als je naar onafhankelijke websites kijkt, dan denken ze er weer heel anders over. Hout/bamboe is stukken beter voor je messen. Titanium is killing voor je messen. Titanium zou weer hygiënischer zijn dan hout/bamboe, etc. Mijn voorkeur gaat uit naar bamboe. Het spaart je messen en als je weet hoe je ze goed schoonmaakt, zijn ze hygiënisch. Blijft dat je groenten en kip bijvoorbeeld een eigen plank geeft. Ik wel tenminste.
Geplaatst: Maandag om 15:562 d Auteur Kip wordt bij mij geknipt met een gevogelteschaar en ook een speciale keukenschaar. Dat is handig voor kipfilets en ook voor varkensreepjes trouwens. Dit gebeurd idd op een bord. Maar ik moet er niet aan denken om te snijden op dat bord alleen bij het idee krijg ik koude rillingen. Kipdijvlees snij ik zelden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Maandag om 16:032 d Wat ik verder lees is dat, omdat de titaniumplanken keihard zijn, het snijden minder controle geeft. De druk die je bij het snijden uitoefent, wordt teruggekaatst in plaats van dat demping plaatsvindt zoals bij hout. Dat zou belastend zijn voor de polsen. Wel wordt de hygiëne en duurzaamheid als groot voordeel genoemd, maar door het gebrek aan demping zouden ze minder geschikt zijn voor gecontroleerd snijden t.o.v. houten planken.
Geplaatst: Maandag om 16:052 d 7 minuten geleden, appelvrouw zei:Kip wordt bij mij geknipt met een gevogelteschaarWat een eyeopener 😃. Ik gebruik mijn gevogelteschaar alleen voor hele vogels, maar filet kan natuurlijk ook!
Geplaatst: Maandag om 18:262 d 3 uren geleden, Arja zei:messen daarop heel snel heel bot gaan wordenIk heb een hele goede messenslijper. Een mes zit in zo'n messenslijper vast. Maar wij zullen het zien.
Geplaatst: Maandag om 19:172 d 47 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Ik heb een hele goede messenslijper.Dan komt het ongetwijfeld goed 👍!
Geplaatst: Maandag om 19:382 d Auteur 3 uren geleden, Dahli zei:maar filet kan natuurlijk ook!Ik was niet duidelijk denk ik..filet knip ik dan weer met een grote stevige gewone schaar die ik speciaal daarvoor heb. Dat worden mooie repen. Mijn gevogelte schaar zou daar te bot voor zijn, die gebruik ik vooral om de kip in stukken te krijgen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: Maandag om 20:532 d 1 uur terug, appelvrouw zei:stevige gewone schaarIk knip heel veel. Als ik een groot stuk kalkoen koop om delen in te vriezen, dan doe ik het met een schaar, gaat beter dan met een mes.Abrikozen, pepertjes, vis, heel veel wat ik knip.
Geplaatst: Gisteren om 02:251 d Tip voor wie nog scharen zoekt: Ikea heeft echt geweldige ik-kan-alles-knippen scharen. Grijs, groot maar toch handzaam, met zowel een gladde kant als een kartelkant, een beetje zoals sommige messen uit couverts hebben. Sinds wij die scharen hebben ontdekt, willen we niet anders meer, want ze knippen werkelijk alles. Ik had nog niet bedacht er kip mee te knippen, maar ik weet zeker dat ze dat kunnen. Ik ga er eentje markeren en speciaal voor dat doel houden! Hoe maken jullie je houten en bamboe snijplanken schoon? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: Gisteren om 12:091 d 9 uren geleden, Tanja65 zei:Hoe maken jullie je houten en bamboe snijplanken schoon?Op 29-9-2024 om 16:50, Dahli zei:Extra reinigen af en toe doe ik ook met citroen en zout. Daarna afspoelen, aan de lucht laten drogen en daarna insmeren met zonnebloemolie.Zoals hierboven beschreven doe ik het al jaren. Werkt prima!
Geplaatst: Gisteren om 13:341 d Tnx @Dahli . Daar had ik overheen gelezen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.