Nasuada Geplaatst: 8 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2024 Wat leuk om te lezen hoe enthousiast iedereen is. het is aanstekelijk en verslavend. ik moet eerst alle broden uit de vriezer op maken maar morgen haal ik de starter weer uit de koelkast om dit weekend weer te bakken. leuke foto’s allemaal😍 3 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Rookie Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Dankjewel @Nasuada, dat is lief! Helaas, oost Groningen is overal wel een heel eind uit de buurt. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Dat zware Duitse spul eet ik ook niet graag. Maar een luchtig versgebakken desembrood wat niet zo mega zuur smaakt vind ik heerlijk! Ik ben ook nog aan het leren hoe ik het luchtig krijg, heb de slag nog niet helemaal te pakken. Mijn broden zijn altijd mooi luchtig en dat komt denk ik doordat ik me niet houd aan alle hoeken 1 x omhoog trekken en terug vouwen. Er staat altijd dat je elke hoek 1 x omhoog trekt. Ik ga wel 2 x rond. Ik zie de lucht in het deeg gaan, dus ik gok met vrij grote stelligheid dat het daardoor komt. Vooral de dochter is dol op luchtige broden met een knapperige korst. Brood bakken is met haar een intense smaaktest met een mega streng jurylid… beetje intimiderend, maar gelukkig slaag ik vaker wel dan niet 7 Quote
Mellie Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Als je in de buurt van Markelo, Enschede of Amsterdam sloterdijk bent kan je wat van mij krijgen.Als je in de buurt van Amsterdam Sloterdijk bent, wil ik je ook wel weer eens zien! Kom je een hapje eten? @vrouwholle je brood ziet er prachtig uit! Ik vind ziurdesembrood de dag erop bijna niet te eten… dus ik hoop dat het je meeviel! Je moet het dan eigenlijk roosteren of iets van opwarmen. Wordt snel hard. Ik heb van levine van doorn ook regelmatig een gewone bloem met griesmeel brood gebakken. Ook met kurkuma bv. Als je dat zurige van zuurdesem niet zo lekker vind, is dat nog wel een aanrader. Kan thuis wel een foto van het recept opzoeken als je wil. 5 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 O ja die foto’s van dat tarwe&semolina brood staan hier nog wel op het brood topic Mellie denk ik, even zoeken. Ik heb het ook gebakken ook met kurkuma, jouw broden zagen er prachtig uit..het is een goede reminder want erg lekker brood. Volgens mij nam ik toen ook gewoon spelt ik ga eens wat zoeken. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Vrouwholle Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Leuk dat jij ook reageert Mellie, ik lees wel dat jij/ jullie erg veel ervaring hebben…😊 Mijn brood bewaard in dunne katoenen zak in houten brood trommel was vandaag nog echt niet hard hoor…🤔😊 De korst iets minder knapperig dan net gebakken en het kruim nu precies zoals ik het graag heb. Helaas geen kritische mee proevers hier… Ik heb paar jaar terug bij een club AGA bezitters gezeten en dan kookte we eens in de zoveel tijd bij een lid thuis… super leuk omdat je dan ook net ff meer kunt delen en samen ook opeten. Ik snijd mijn brood doormidden en dan sneden vanaf de hoogste kant. Zo kan ik de helften met keuken touw samen binden en mijn brood ff “oppiepen” door het op een rooster een paar minuten in mijn altijd hete oven te schuiven…voor weer die knapperige net gebakken korst 😋 Ik rooster zowiezo de wat oudere sneetjes brood ..gaan die geroosterd niet op dan gaan in mijn molentje voor kruim….gaat dat niet op dan gaat dat naar mijn kippen dame’s…😊 Altijd leuk om met verschillende recepten en manieren te expirimenteren dus ik zal bij gelegenheid het brood topic eens verder uitpluizen👍😊 3 Quote
Mellie Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ik zit te zoeken in het andere broodtopic waar ik alle desembroden postte. Zag dit bv. Kan zo snel niet een recept vinden maar zal het toch echt een x gehad hebben. https://www.moestuinforum.nl/topic/2171-zelf-brood-bakken-moeilijk/?do=findComment&comment=419235Ik zat de hele tijd weer te denken aan het brood met kurkuma dus dat ga ik nu mooi weer eens doen. @appelvrouw ik herinner me nog wel dat je toen met spelt was begonnen! Misschien ga ik vrijdag weer een brood bakken. Krijg weer zin om te bakken zo! 5 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Deze? https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2018/10/desembrood-met-kurkuma-en-nigella.html?m=1 Oh wacht, het ging om het brood met semolina? https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2020/01/wit-desembrood-met-semolina.html?m=1 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 9 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2024 Op 5-10-2024 om 11:53, Rookie zei: Dag 1: een paar mooie grote bluppen. Nu weet ik het even niet meer. Ik meen me te herinneren van vorige pogingen, dat ik moet roeren. Maar als ik het goed begrijp van @Vrouwhollemoet ik helemaal niets doen. Wat is wijsheid? Ik heb sterke roerneigingen. als ik mijn starter voed dan is de verhouding 1-1-1. de starter en water roer ik volop zodat er lekker veel zuurstof bijkomt als dat goed gemengd is roer ik laatste deel meel erdoor. 4 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Rookie Geplaatst: 9 oktober 2024 Geplaatst: 9 oktober 2024 Ik had vandaag het deeg voor het brood moeten maken, maar ik wacht nog een dagje. Er was niet veel activiteit meer. Ik heb het doorgeroerd en ik zal morgen weer kijken. 4 Quote
Nasuada Geplaatst: 10 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2024 Welk meel gebruik je voor je starter? Je kan je starter een boost geven door een deel meel te vervangen door Roggemeel. Je zal zien dan gaat hij weer als een malle. Als hij weer actief (actiever) is kan je hem weer voeden met je oorspronkelijke meel. 2 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Rookie Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 (aangepast) Ik heb volkorenmeel gebruikt. Tot nu toe ging het prima, maar ik zie nu minder activiteit. Ik ga er wat karwijzaad doorheen roeren, ik heb geen roggemeel. 10 oktober 2024 aangepast door Rookie 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Ik wil het niet ingewikkeld maken Rookie maar mijn desem was lang niet zo actief als die van jou . en toch is mijn brood goed gelukt. Tis lastig om het zo van afstand te beoordelen mischien nog een foto sturen van jouw deeg op dit moment?🤔 Quote
Rookie Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Ik heb nog geen deeg @Vrouwholle, ik zit nog in het starter stadium. Ik heb er nu wat karweizaad bij gedaan, ik zal even foto's maken van voor en na. Dan zal ik die later plaatsen. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Deze? https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2018/10/desembrood-met-kurkuma-en-nigella.html?m=1 Oh wacht, het ging om het brood met semolina? https://uitdekeukenvanarden.blogspot.com/2020/01/wit-desembrood-met-semolina.html?m=1 Dank Jorieke! Ik had nog niet gegoogeld en alleen in mijn boek van haar gekeken. Staan weer veel lekkere dingen in die ik weer was vergeten. Ik maak nu een broodrecept wat ik inmiddels uit mijn hoofd ken en zonder recept maak. Ook heel handig. Mijn starter gevoed. Wil weer brood bakken. Zin in! 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 oktober 2024 Geplaatst: 10 oktober 2024 Waar deze foto staat op deze pagina bakken we brood met kurkuma en nigella.. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nasuada Geplaatst: 10 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2024 Uit de koelkast en nu 2x gevoed met 2/3 rogge 1/3 tarwe. 5 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Rookie Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Ik geloof niet dat ik in de wieg gelegd ben om zuurdesembrood te maken... Vanochtend nog geen blubje te zien. Ik heb besloten om gewoon verder te gaan met het maken van het deeg, maar dat kostte heel wat meer dan die 230 gram bloem en nog is het erg plakkerig. Nu heb ik wel vaker plakkerig brooddeeg en dat komt ook prima voor elkaar, dus misschien dat dit wel meevalt. Ik heb de bal deeg in een glazen kom gedaan, die ik eerst met warm water heb verwarmd en nu staat het te rijzen in de magnetron, althans, dat is de bedoeling... 4 Quote
Nasuada Geplaatst: 12 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2024 Roggebierbrood in de maak😍 8 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Prachtig! Ik zal dadelijk hier neerzetten, hoe het bij mij afgelopen is, als we klaar zijn met het uitpulken van mijn "deeg", dat overal aan de achterkant van mijn oven is gelopen... 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 12 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2024 Ooooh Rookie, echt zo frustrerend. Als ik je een tip mag geven. Kies een recept en gebruik alleen dat recept. En maak een maand lang elke dag 1 brood. En verander er niet te veel aan of max een ding tegelijk. nadat je twee ( was het toeval of geluk) 3 goed gelukte broodjes hebt. Dan ben je erdoor en kan je langzaam gaan varieren. het ging bij mij net zo als bij jou en werd er helemaal saggie van. Zo van….ik laat mij niet kisten door een stuk deeeeeg! En met desem is het net als imkeren iedereen heeft zijn eigen manier. Niks is fout maar je moet echt eerst de basis hebben. mijn bijbel is het boek van verrot lekker desembrood van Christian Weij. zonder poespas en te doen als je fulltime werkt. 5 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Gitta Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Ohh Rookie. Wat ontzettend vervelend! De volgende keer gaat het vast beter. Quote
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 (aangepast) Okee, de bende is zo goed als opgeruimd. Er waren gaatjes en sleufjes, waar het deeg in was gelopen, waar we niet bij kunnen, maar dat moet er dan maar vanzelf uitbranden. Het deeg was een grote blob, zonder bubbels. Ik heb nog geprobeerd om er een soort bal van te vormen, maar dat ging voor geen meter. Ik heb de pan met bakpapier klaargezet en geprobeerd om het deeg er in 1 grote zwaai in te krijgen. Ja, dat werkte gedeeltelijk, er zat deeg in de pan en een heleboel deeg zat niet in de pan... De pan aan de kant gezet en ongeveer anderhalf uur bezig geweest met het uitpulken van gaatjes en sleufjes, aan de achterkant van het fornuis. Hubby deed dat met een schroevendraaier, bijgelicht door een zaklampje. Dat klinkt simpel, maar voor iemand met Parkinson nog best lastig. Afijn, de stemming was... niet geheel boven nul, zal ik maar zeggen. Uiteindelijk de pan met deeg in de oven gezet, maar het werd natuurlijk helemaal niets. Ik denk, dat het wel even zal duren, voordat ik weer een poging waag... Ik had een heleboel foto's gemaakt, maar het kaartje van mijn camera was vol en dat ding geeft dat dus niet aan. Kortom: ik ga even terug naar bed, doe een tukje en sta dan gewoon weer opnieuw op, nieuwe dag, nieuwe kansen. Nee hoor, grapje... 12 oktober 2024 aangepast door Rookie 4 Quote
woldistel Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Volhouden @Rookie. Even over slapen, oogjes drogen en dan weer overnieuw beginnen 💪 Mijn desemstarter heb ik weggegooid, want vergeten te voeren of niet warm genoeg of wat dan ook en daarna rook het muf, met in het midden iets wat op de aanstalten van een schimmelkolonie leek. Op de composthoop ermee! Ik ga zo roggemeel halen voor een nieuwe starter. 5 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.