Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weet niet of het de niger is Leslie hij heeft een paarsige rand, net als de witte ooit enkele kleine zaailingen van iemand gehad.

Helleborus is geen uitbundige gekleurde bloeier, ik vind hem net mooi door zijn ingetogenheid.

Geplaatst:

Ik weet zeker dat het de Niger is Jos, maar mijn vraag is of jij (of van wie je 'em gekregen hebt) 'em uit de winkel hebt of uit het bos.

De foto die ik in het wild hebt gemaakt is van een Helleborus Foetidus (stinkend nieskruid) en die groeit en bloeit toch anders. Dit is de foetidus 1zzmfsl.jpg

En dit is de Niger (kerstroos)

241tvyd.jpg

die komt uit het naburige bos. Dat is dus de witte variant.

Ik vraag het omdat ik de bloemen zo mooi vind maar als ik ze van mijn wilde Helleborus afknip zijn ze na een dag verlept in een vaas. Geen snijbloem dus, maar misschien is dat bij de gekweekte variant minder.

Mocht je ooit in de buurt zijn en nog een wilde witte Niger aan je collectie willen toevoegen dan kan ik je wel wijzen waar ze uit het bos te graven zijn!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Je hoeft ze waarschijnlijk niet uit het bos uit te graven Leslie als ze zich happij voelen dan vindt je in het voorjaar een massa jonge zaailingen onder de oude plant. Tenminste zo is het bij mij gegaan. Uiteraard wel de eerste, die moet ergens vandaan komen.

Ik heb er trouwens nog nooit een afgeplukt voor de vaas mijn vrouw denkt ook dat ze niet lang houden in de vaas.

Geplaatst:

Nee graven hoef ik niet meer Jos, ik heb er vier meegenomen en die mogen mijn tuin wat mij betreft overwoekeren. Ik vind ze prachtig vooral omdat ze zo vroeg zijn en van een flink formaat.

Zou jammer zijn als ook de gekweekte Helleborus het niet houdt in een vaas. 't zijn zulke mooie bloemen. Veel planten in mijn tuin zijn wild en die doen het allemaal niet goed in de vaas, da's volgens mij een van de redenen dat kwekers aan de slag zijn gegaan met de planten zodat je ook eens een keer een vaas in hun kunt zetten! Maar goed, ik heb genoeg zaad van eenjarigen in huis die het wel heel goed doen in de vaas.

Ik vind dat je mooie planten en struiken hebt in je tuin Jos, helemaal mijn soort planten. (behalve die hulst dan, daar ben ik helemaal niet van )

Veuvecouderc

Geplaatst:

Je moet zo nu en dan concessies doen. De hulst en de kronkelwilg waren duidelijke nutsplanten. De hulst voor de Kerst en de wilg,buxus en laurier voor Pasen.

Geplaatst:
Je moet zo nu en dan concessies doen. De hulst en de kronkelwilg waren duidelijke nutsplanten. De hulst voor de Kerst en de wilg,buxus en laurier voor Pasen.

Aha, dan begrijp ik het! Super toch dat je je tuin het hele jaar door kan 'gebruiken'. Ik gebruik ipv hulst (prikding) hedera. Is ook een consessie maar blijft ook heel lang goed in stukjes en versiering. Maar nogmaals, ik vind je plantenkeuze prachtig en als ik zie hoe gezond jouw vlinderstruik erbij staat neem ik me echt voor die van mij ook beter bij te houden!

Veuvecouderc

Geplaatst:

Mijn schoonbroer is hovenier en heeft mij dringend aangeraden vooral niet te zuinig te snoeien. Wij zijn meestal te voorzichtig en bang om teveel weg te snoeien. Het resultaat is vaak dat we teveel oud hout krijgen en dit gaat uiteindelijk ten koste van de struik.

Ik heb een concensus gevonden door bijvoorbeeld de salix, de hortensia de bessenstruiken en de vlinderstruiken jaarlijks voor de helft rigoreus uit te dunnen.

Geplaatst:

Even een paar foto's van de kas/serre plantjes nu.

Tomatenplantjes van 15 maart. 25 soorten totaal 100 stuks.

Paprika (oa van Frans) en pepers. 25 stuks.

Peulen, tuinbonen, capucijners en spitskool kunnen deze week naar de tuin.

Prei en koolrabi moeten nog "aansterken".

2cffby0.jpg

167s84w.jpg

f41p1y.jpg

Geplaatst:

Ziet er mooi uit Jos, dit is een muurkas neem ik aan, ik plan deze herfst een muurkas ipv een gewone kas omdat ik denk dat een muurkas droger is

of sneller opdroogt is dat jouw ervaring mischien ook ?

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Nee Hans het is niet echt een muurkas.

Het is een deel van de serre van 8x3,50 afgescheiden door een wand van dubbel glas.

Het voorste deel is in gebruik als woongedeelte en overwinterplaats voor vorstgevoelige planten op chique "orangerie".

4jmanq.jpg

Geplaatst:

Tjee Jos ziet er goed uit! Wat een weelde!

Jij bent de tomatenman begrijp ik (had ik natuurlijk kunnen weten van je avatar), 25 soorten! Ik heb 2 soorten, pomodori en kerstomaatjes. Wel van verschillende merken om eens te kijken of de een beter werk levert dan de ander. Hoe hou je het allemaal uit elkaar en belangrijker nog, heb je iemand aangenomen om straks al die tomaten voor je te dieven

Veuvecouderc

Geplaatst:

Ziet er allemaal top uit Jos! Fijn dat de serre zo groot is om er een kas gedeelte in te hebben. Lijkt me heel fijn werken.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Het is een passie, dat heb ik ook nadrukkelijk aangegeven aan Jim en Dennis.

En inderdaad Leslie het is een berg werk want het blijft niet bij zaad drogen/bewaren, zaaien, 2x ompotten maar straks ook uitplanten, opbinden, dieven, water geven en het leukste plukken en uitdelen/verwerken.

Bij 10 planten nog beheersbaar maar bij 75 een berg werk.

Op het tomatenforum zitten mensen met een veelvoud aan soorten.

Ik heb mij de beperking opgelegd van 25 soorten en 75 planten.

En yep Helly de serre was de wens van mijn vrouw die heeft graag veel licht dus we hebben hen eigenlijk ingericht als woonkamer die zelfs in de winter nog van 's-morgens tot s'avonds als zodanig gebruikt wordt. Heerlijk.

Het deel kas heb ikzelf uitgehouden (kleine 10m2), voldoende om wat planten voor te trekken en tuinspul te bewaren. is niet verwarmd maar het vriest er bijna niet.

Geplaatst:

Jaren geleden enkele uitlopers meegenomen uit het bos.

Letterlijk bosaardbeien dus.

Woekeren lekker tussen, langs en door de bloemen in de border.

Zijn nu vanwege het lekkere weer al volop in de bloei.

Het zal niet lang meer duren dan zijn deze piepkleine maar smaakvolle rakkers al eetbaar.

9lflo2.jpg

Geplaatst:

Na die lange winter ben je de smaak van "echte" aardbeien "vergeten".

Dan smaakt zo'n eerste aardbeitje, zo klein als hij is, gewoon hemels.

Trouwens hoe zeer wij in de tuin ook ons best doen met allerlei cultivars,

de natuurlijke smaak van bosbessen, frambozen, bramen en deze bosaardbeien heeft toch wat extra's. Gewoon puur natuur.

Geplaatst:

Het zijn natuurlijk wilde aardbeien Helly die in de natuur ook allerlei hobbels moeten nemen. Zijn daarom behoorlijk sterk, hebben veel en lange uitlopers en vermenigvuldigen zich supersnel onder gunstige omstandigheden.

Maar doen het ook goed in zo'n ruwe border.

Best decoratief zelfs.

Het is trouwens niet het enige ik heb ook een wilde look staan in een border.

Gewoon leuk.

Geplaatst:

Nee helaas Leslie dat is een van de vele rotsplantjes aan de achterkant van de border.

De wilde sleutelbloem komt hier in het zuiden veel in de bossen voor.

In mijn tuin staan meestal gecultiveerde sleutelbloemen die binnen uitgebloeid waren en buiten een herkansing krijgen.

Sleutelbloemen hebben toch een bepaalde (halfschaduw) biotoop nodig dacht ik. Bij mijn broer groeien en bloeien ze lustig, half onder hoge dennen.

Echter afgelopen week zag ik hier een paar kilometer vandaan in de berm een rits sleutelbloemen er lustig op los bloeien in de volle zon.

Geplaatst:
Nee helaas Leslie dat is een van de vele rotsplantjes aan de achterkant van de border.

De wilde sleutelbloem komt hier in het zuiden veel in de bossen voor.

In mijn tuin staan meestal gecultiveerde sleutelbloemen die binnen uitgebloeid waren en buiten een herkansing krijgen.

Sleutelbloemen hebben toch een bepaalde (halfschaduw) biotoop nodig dacht ik. Bij mijn broer groeien en bloeien ze lustig, half onder hoge dennen.

Echter afgelopen week zag ik hier een paar kilometer vandaan in de berm een rits sleutelbloemen er lustig op los bloeien in de volle zon.

Theoretisch weet ik weinig van de wilde sleutelbloem, ik zie ze alleen hier de hele tijd langs wegkanten en in weilanden in de gloeiende zon staan. (Jaja ik weet het op de eerste foto staan bomen maar die is toevallig net gemaakt daar waar bomen staan. Verder staan ze gewoon in het weiland in de volle zon. )

66g5xw.jpg

15g1v4.jpg

Maar als het geen sleutelbloem is die daar in jouw rotsjes groeit, wat is het dan wel?

Veuvecouderc

• Nieuwe aanmaken...