EdelSpint Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Heb wat rondgezocht op het forum en hier en daar wel wat over bodembedekkers, maar niet specifiek over eetbare / nuttige bodembedekkers, en ook niet op deze manier. Niet alleen helpen levende bodembedekkers de grond te beschermen tegen felle zon en uitdroging, ook zorgt het voor een betere microklimaat en betere grondstructuur door de wortels. Bovendien scheelt het onkruid wieden. En heb minder kosten voor mulch. Help me mee met andere, lage opties die in de moestuinbedden zouden kunnen. Ik heb een grote voorkeur voor wintergroen. Dit is wat ik al vast in de tuin heb: Bosaardbei (fragaria vesca) Positie: Schaduwrijk Grond: vochtig, kalkhoudend Winterhard: ja Wintergroen: Vaak Groeit dicht: redelijk Nut: eetbare kleine besjes Cultuuraardbei (fragaria x ananassa) Positie: Zon, halfschaduw Grond: vruchtbaar, doorlatend Winterhard: ja Wintergroen: nee Groeit dicht: ja Nut: aardbeien! Kruiptijm (thymus serpyllum) Positie: Zon Grond: lichtvochtig, kalkhoudend Winterhard: ja Wintergroen: Vaak Groeit dicht: redelijk Nut: keukenkruid, paarse (eetbare) bloemen Roomse Kamille (Chamaemelum nobile) Positie: halfschaduw, zon Grond: goed doorlatend Winterhard: ja Wintergroen: ja Groeit dicht: redelijk tot vrij dicht Nut: bloementhee (indien bloeiend ras) Witte klaver (Trifolium repens) Positie: halfschaduw, zon Grond: goed doorlatend Winterhard: ja Wintergroen: nee Groeit dicht: ja Nut: (in mate) eetbaar blad, bloementhee Rode klaverzuring (Oxalis triangularis) Positie: zon, halfschaduw Grond: doorlatend Winterhard: redelijk Wintergroen: redelijk Groeit dicht: ja Nut: eetbaar zuur blad (let op oxaalzuur) Postelein (Portulaca oleracea) Positie: zon Grond: alle Winterhard: zaait zichzelf rijkelijk uit Wintergroen: nee Groeit dicht: vrij laat Nut: eetbare superfood 3 Quote
Rookie Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 (aangepast) Ik gebruik tatsoi, veldsla en spinazie als bodembedekkers dit jaar. Dit doe ik voor het eerst, dus ik heb geen resultaten te melden, maar ik had dus hetzelfde idee als jij. Bodembedekkers, waar je ook van kunt eten. 12 oktober 2024 aangepast door Rookie 1 Quote
Arja Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Ik ben erg blij met mijn bosaardbeien, en de jam ook. 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 12 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2024 Afgelopen jaar met oost-indische kers geprobeerd, heeft niet echt willen groeien. Winterpostelein wel, maar werd ineens hoog toen het doorschoot (wel prachtige bloemen). Ik heb een voorkeur voor vaste beplanting, (minder arbeid en) betere concurrentie met onkruid. Als het dan ook wintergroen is, helpt het me misschien mijn winterdepressie door 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Winterpostelein (een hele andere plant als bovenstaande zomerpostelein) is een fijne eetbare bodembedekker in de wintertijd. Het begint hier nu net te groeien, vooral onder glas. Op de vollegrond moet deze nog komen. Wil je niet dat het uitzaait dan weg schoffelen en composteren voor het zaad af rijpt. De mooiste planten staan onder glas op voedzame grond, op de arme grond buiten wordt ze snel sleets. Verwilderd makkelijk, zeker hier op zandgrond aan de kust. Heel Bergen aan Zee staat er 's winters vol mee. Bedenk wel dat bodembedekkers kunnen concurreren met andere planten. 4 Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 12 oktober 2024 Geplaatst: 12 oktober 2024 Bij aardbeien kan als nut nog thee van het blad. Hondsdraf, thee bloem blad kleine veldkers als en in sla viooltjes en madeliefjes eetbare bloemen, versiering etc. kruipend zenegroen( ajuga restant) eetbaar blad en stengels, met mate denk ik ik heb het pas aangeplant. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.