Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

We hebben trouwens nog een maïs-kuil liggen van vorig jaar, volgens de buurman blijft dat goed zolang er geen lucht bij komt. Dus die zullen we eind van het jaar aanbreken. En verder hebben we heel wat bieten, en sowieso veel groenvoer van de markt. En tarwe, en bonen en aardappels. De diertjes hoeven zich dus geen zorgen te maken nu we geen maïs telen dit jaar

Geplaatst:

Kijk, dan ben je goed bezig! De maisoogst zal heus niet meerdere jaren achter elkaar mislukken. Het zal toch ook weer eens een warm voorjaar geven...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

bij ons is het ook al de tweede keer oprij dat de mais vrij weinig oplevert, je had nu al niet meer tussen de rijen door moeten kijken en mais moet minstens 75 cm hoog zijn om nog een goed gewas te geven, bij ons staat het hooguit 10 cm of zoiets. eerst kwam er niets, toen was het geel door de kou, toen stond er net zoveel onkruid dat je de mais niet kon zien, toen hebben we het laten spuiten en nu kun je rijtjes weer zien maar het is triest hoe laag het staat en ik denk dat mn vader ophoudt om mais te telen.

Geplaatst:

Als ik het zo hoor doet de suikermais die op is gekomen bij mij het wel goed. Van de 20 zaden zijn er slechts 5 gekiemd, maar allen wel dikke gezonde planten! Ik moet zeggen dat ik wel een extra gift mest heb gegeven bij het verpotten en vervolgens bij het in de volle grond zetten. Zou tussentijds bemesten uit kunnen maken voor de voedermais en meer de groei stimuleren?

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Jazeker, maïs heeft sowieso behoorlijk wat stikstof (en kalk op de tweede plaats) nodig, zeker zodra de eerste paar bladeren er zijn en de plant hárd wil gaan groeien.

Ik heb ook prachtige (suiker)maïs planten, maar ook die hebben inmiddels 2 maal een mestgift en kalk gekregen sinds ze verplant zijn. Nu 1,40m hoog en per stok zo'n 3 à 4 kolven.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Als je mais hakselt zou je de hakselaar veel fijner moeten zetten, het is erg grove mais wat minder goed bewaart, in z'on kuiltje mais mag er tussendoor in totaal +- 10 kilo zout op. Leuk werk zo zelf een klein beetje kuilmais kweken, je kan het ook verkrijgen bij de boeren waar het niet veel kost.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...