Froukje23 Posted May 30, 2012 Share Posted May 30, 2012 ik heb 2 notenbomen in de tuin die ineens dood lijken te gaan. Ze staan in onze tuin in Tsjechie. We gingen even een weekje naar Nederland, toen we terug kwamen troffen we ze bijde zo goed als dood aan. Ze geven al en paar jaar niet veel noten, maar ze hebben deze lente wel in bloei gestaan. Heeft iemand enig idee wat het probleem is.De andere (fruit)bomen die er omheen staan lijken geen problemen te hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Is er geen nachtvorst geweest? Mijn notenboombladeren zijn al 4 x bevroren in twee jaar. De eerste nacht zie je niets en dan plots van die zwarte frommeltjes ipv bladeren. De boom komt weer bij, maar je kunt geen vruchten verwachten. Andere problemen ken ik niet, of jullie zouden woelmuis moeten hebben... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Appelvrouw geeft overal de woelmuizen de schuld van.................. Volgens mij heb je een woelmuizencomplex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 1, 2012 Share Posted June 1, 2012 Op zijn minst Greetje..op zijn minst..ze knagen nu zelfs aan mijn hersentjes Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froukje23 Posted June 3, 2012 Author Share Posted June 3, 2012 Geen nachtvorst. Het is hier hartstikke warm geweest. Zou het dan toch die woelmuis zijn. Het stikt hier van de muizen, mijn katten zijn er maar druk mee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Gaat het om grote bomen? Zo ja, dan zou een woelmuis geen kwaad moeten kunnen. Wat mogelijk is dat de bomen aangetast zijn door honingzwam. Honingzwam tast net onder maaiveld de bast aan en zorgt dat de neerwaartse sapstroom onderbroken wordt. De wortels worden inactief en gaan dood, waardoor er ook niets meer aan vocht omhoog gaat. DIt zou ook het geleidelijk minder noten geven kunne verklaren. Heb je paddestoelen bij de stamvoeten gezien? honingzwammen verschijnen in augustus tot en met november, ongeveer. Nog een optie kan zijn een gaslek in de bodem. Maar als er geen gasleidingen bij de bomen aanwezig zijn, dan houdt dit op. In lanen/straten is dit een veel voorkomende verklaring omdat grote bomen nog wel eens een leiding kapotdrukken. Is er mogelijk sprake van stagnerend water? Dat lijkt me niet gezien het feit dat de bomen er al jaren staan schrijf je? Maar stagnerend water is funest voor de wortels. Heb je mogelijk wortels afgehakt of met een tuinfrees beschadigd? Niet iedereen maakt zich zorgen over het verwijderen of beschadigen van wortels. Maar wortels zijn natuurlijk wel essentieel voor de vochtopnae van de boom, en natuurlijk voor de stabiliteit. ALs laatste mogelijke oorzaak kan zijn dat je grond hebt opgebracht rondom de bomen. Daardoor verandert de bodemgashuishouding in de oorspronkelijk doorwortelde bodem aanmerkelijk, waardoor wortels ook af kunnen sterven. Ik ben - als bomenliefhebber - eigenlijk wel benieuwd wat er nu aan de hand is. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froukje23 Posted June 3, 2012 Author Share Posted June 3, 2012 Wauw, wat een goed antwoord. Daar heb ik wel wat aan. Wat ik kan uitsluiten is een gaslek, want er zijn geen gasleidingen hier.En geen stagnerend water.Enne sorry appelvrouw, ook geen woelmuizen... De bomen zijn al enorm groot. We hebben vorig jaar wel wat om de boom gerommeld met de grond, maar volgens mij niet diep genoeg om wortels te raken. En dat was vorig jaar.... Wat dan overblijft is de honingzwam. Nu ben ik altijd erg bezig met wat er in en om de tuin gebeurd en zie ik vaak de paddestoelen wel staan en deze zijn mij niet opgevallen. Maar ik maai het gras eromheen zeer regelmatig, dus kan het zijn dat ik ze dan al snel weg maai? Er is nu wel een verandering in het verhaal. Ik ging net nog even kijken en ik zie toch weer wat gebeuren, er groeit weer wat! Dood is de boom dus niet, JIPPIE!!!Dit lijkt dan toch op nachtvorst, of niet? Ik was niet thuis toen dit gebeurden, maar het was 28 graden de week voor ik weg ging. Nachtvorst lijkt mijn daarom zo onwaarschijnlijk... Ik zal wat foto's toevogen. Het gaat dus om de linker en rechter boom. De rechter boom is niet helemaal kaal. Er is bovenin nog wel wat groen. De linker boom is er slechter aan toe. Ook nog een foto van het nieuwe leven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Wellicht dan toch nachtvorst? Nu je herstel ziet, zou ik het gewoon even aankijken. Maar wees alert op paddestoelen eind van de zomer. Je kunt dat overigens ook nu beoordelen dioor tegen de wortelaanzetten wat grond weg te graven. En te beoordelen of de bast is aangetast. Honingzwam laat meestal ook een soort pikzwarte worteltjes zien (dat zijn rhizomorfen, waarmee de schimmel zich verplaatst). Daar zou je dus naar kunnen kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froukje23 Posted June 3, 2012 Author Share Posted June 3, 2012 Ik ga als ik kan gelijk even kijken. Maar goed, Ze 'doen' het weer. Dus ik ben erg opgelucht.Toch erg vreemd hoor, nachtvorst... Zijn de andere bomen daar dan minder gevoelig voor; appel, peer, kers en pruim. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 3, 2012 Share Posted June 3, 2012 Wellicht dan toch die nachtvorst? Bij mij is het heel vaak voorgekomen..mijn boom en andere grote notenbomen hier in het dorp zijn 3 x bevroren geweest vorig jaar en 1 x afgelopen jaar. Toen was het ook warm/helder weer..dat zijn juist de momenten in het voorjaar dat de nachtvorst kan toeslaan, zeker in streken met landklimaat...Steenfruit en pitfruit kunnen wel tegen een nachtvorstje alhoewel de bloesem wel kan bevriezen. Dan heb je dat jaar dus geen fruit. Informeer eens bij je buren of die zich iets kunnen herinneren van nachtvorst..misschien kan je dan de honingzwam uitsluiten of toch als verdacht houden als er geen vorst geweest is.De walnoot is trouwens met zijn blad extreem gevoelig voor nachtvorst..zo ook in het najaar; als het dan eens vroeg vriest kan de boom zo plots in een nacht zijn blaadjes laten vallen...(foto herfst 2010) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Froukje23 Posted June 4, 2012 Author Share Posted June 4, 2012 Dan hou ik het op nachtvorst.Wij wonen nogal afgelegen en hoger dan andere huizen, dus kan de temperatuur heel anders zijn. Maar het klinkt echt als nachtvorst. Als ik naar de kersenboom kijk zit daar ook veel minder vrucht in dan andere jaren. Dus kan die ook een klap hebben gekregen. Jammer, want we wilde juist dit jaar gaan proberen wijn en likeur te maken. Hopen dat de pruim er niet onder geleden heeft. Hartstikke bedankt iedereeen. Ik ben weer wijzewr geworden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts