woldistel Geplaatst: 25 april Geplaatst: 25 april Ah, vandaar. Ik vroeg het me af omdat je een (plafond)ventilator bijvoorbeeld ook in de winter kunt gebruiken om warmte vanaf het plafond weer in de kamer te circuleren of om een hoge stilstaande luchtvochtigheid op te lossen. Maar dit is weer een andere toepassing 🙂 2 Quote
rorror Geplaatst: 25 april Geplaatst: 25 april @donaldk Geef jouw mening is over deze twee posts: https://www.moestuinforum.nl/topic/52431-pepers-2025/page/12/#findComment-549996 https://www.moestuinforum.nl/topic/52431-pepers-2025/page/12/#findComment-550401 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 26 april Geplaatst: 26 april Ik heb hier ook last van gehad in het verleden. Die (aan een zijde) ingekeepte bladeren met eventueel krulling dacht ik altijd aan groeistoornis/genetische schade. Maar hitte stress was de andere gedachte bij mijn plantjes destijds. Ook bij zaailingen heb ik hier (nu) last van, van die afvallende nodes en daar is het zeker weten hitte/droogte stres, blaadjes/steeltjes vielen gewoon dor af. Die breedbladerige planten midden onder kunnen altijd beter tegen hitte. En die bobbeltjes in plant ernaast (rechts plaatje), is dat oedeem? Plaatjes is immers klein op forum. 1 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Gitta Geplaatst: 26 april Geplaatst: 26 april (aangepast) Op 25-4-2025 om 12:16, Rookie zei: zwenkventilator Waarom een ventilator? Is het te warm in de vensterbank 's nachts? Bij mij staan ze allemaal in de vensterbank vanaf het moment dat ze boven de grond komen. Zonder ventilator ofzo. Op een warme dag zet ik ze buiten neer op een beschutte plek. Ik denk ook niet dat kijk man ermee akkoord gaat om er een ventilatoren neer te zetten voor de pepers. Ik heb het nooit anders gedaan en altijd mooie oogst gehad voorgaande jaren. Hopelijk heb ik al die niks verkeerd gedaan. Edit: Ik heb inmiddels je antwoord al gelezen. Ze staan bij ons in de beschutte achtertuin, dus ik hoef geen ventilator in te zetten. 26 april aangepast door Gitta 2 Quote
Dahli Geplaatst: 27 april Geplaatst: 27 april Vandaag alle pepers hun op 1 na laatste pot gegeven. Ze waren er aan toe. 4 Quote
Dahli Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Met dit mooie weer krijgen alle peperplanten ‘ s ochtends een uur of 3 volle zon. Nu wordt het te heet en gaan ze weer terug in de schaduw. Einde middag nog een uurtje zon. ‘s Avonds het foliekasje in. Al met al best een gesleep met de inmiddels behoorlijke potten, maar ik durf ze niet de hele dag en nacht op dezelfde plek te laten staan. Dat komt tweede helft mei wel als ze hun definitieve potten krijgen. Voor nu vind ik deze de mooiste, de Cabaca Peach. 5 Quote
rorror Geplaatst: 1 mei Geplaatst: 1 mei Over twee weekjes naar buiten. 8 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei (aangepast) Op 16-4-2025 om 18:33, rorror zei: Ik heb nooit echt iets ondervonden dat oude zaden, slechte planten opleveren in later stadium. Wellicht net na het ontkiemen in de eerste weken wat vatbaarder, maar als ze al een maand staan zou ik me er geen zorgen overmaken. En natuurlijk had je gelijk Update: Er begint eindelijk eens wat echte groei te ontstaan in deze lemon drop peppers. In een veel eerdere fase nog dan de andere (prachtige) foto's in dit draadje, maar er zit tenminste beweging in. Moet je nagaan: dit staat al sinds midden maart onder een felle groeilamp en nu komt er eindelijk iets van versnelde groei in. Volgend jaar ga ik de pepers half januari maar al onder de lamp zetten, want dit gaat écht traag. 3 mei aangepast door Gianni1234 2 Quote
Dahli Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei (aangepast) @Petrasmoestuin Ik reageer even hier m.b.t. de peper. Al dan niet tegen een klimrek. Ik had vorig jaar ook Jalapeno’s (3 in 1 pot). Die werden echt niet enorm hoog bij mij, onder de meter in ieder geval. Heeft denk ik ook met de potmaat te maken. De pepers die in grotere potten stonden werden bossiger en hoger, maar waren andere soorten. Mad. Jeanette bijvoorbeeld. Ik zet wel een stok(je) in het midden om de 3 hoofdstengels bij elkaar te houden. Het kunnen best grote planten worden, maar persoonlijk vind ik het absoluut niet nodig om ze tegen een klimrek/klimnet te laten groeien. Zonde van de plaatsen in je bakken. En met potten kun je nog eens schuiven. Extra ondersteuning kan altijd nog gedurende het seizoen met extra stokken. Hieronder 3 foto’s van pepers van vorig jaar; de Jalapeno’s, Chiluacle Negro en de Mad. Jeanette. Ik moet er wel bij zeggen dat de peperplanten van bijvoorbeeld Mai Pensato wel heel hoog en groot worden, maar zijn kweekomstandigheden zijn totaal anders en niet te vergelijken met die van ons. Lang verhaal kort: ik zou ze lekker uit die bak halen en in grote potten zetten 😊. 3 mei aangepast door Dahli Typo 4 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei Dank je @Dahli, heel aardig van je om dit er allemaal bij op te zoeken. Ik ga 2 van die grote zakken vullen met aarde en die komen bij ons op een zonnig plekje op het terras. Eigenlijk zouden daar de Afrikaantjes komen, maar ik vind de pepertjes ook een prachtig gezicht. Volgend jaar heb ik meerdere soorten. 3 Quote
Polly168 Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei @Dahli Zijn dat nu echte originele madame jeanette ? Bij mij zijn dat de enige die niet opgekomen zijn. Heb via MP een klein plantje gekocht, maar of dat een echte Madame is, valt nog te bezien... Grt Leon ( die binnenkort ook echt nog eens een paar foto's moet plaatsen☺️) 1 Quote
Dahli Geplaatst: 3 mei Geplaatst: 3 mei @Polly168 Jazeker, dit waren de echte 😃. Echt een behoorlijke oogst van gehad en omdat je er maar eentje in je gerecht doet (ik wel tenminste) heb ik er nog voldoende in de vriezer liggen. En ik heb een gedeelte gedroogd en tot poeder vermalen, ook heel lekker voor als je net wat minder pittig wil, dus geen hele. Dit jaar sla ik deze over, ik heb nog genoeg. Hieronder een foto van een gedeelte van de oogst. Ze zijn wat langwerpiger dan de adjuma’s. En ja, zou zeker leuk zijn als je wat foto’s plaatst. Vorig jaar had je zo’n mooie collectie! 4 Quote
Arja Geplaatst: zondag om 11:20 Geplaatst: zondag om 11:20 On 5/1/2025 at 11:09 AM, Dahli said: Cabaca Peach Die heb ik ook, ik vind bij de mijne de bladeren een beetje geel-achtig vergeleken met de andere pepers. Is dat bij de jouwe ook zo? Of zou die van mij gewoon honger hebben? Ik ga vandaag alle pe en pa uitplanten in de kas. Lekker binnenklusje, de koude wind waait daar niet. 2 Quote
Dahli Geplaatst: zondag om 12:04 Geplaatst: zondag om 12:04 @Arja Het blad van die van mij is wel iets lichter groen dan van bijvoorbeeld de Jalapeno’s, maar niet gelig. 2 Quote
rorror Geplaatst: maandag om 18:30 Geplaatst: maandag om 18:30 Flowers 😍 Ze groeien binnen erg hard, eigenlijk vind ik het eigenlijk zonde om ze buiten te zetten. 7 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gitta Geplaatst: dinsdag om 20:15 Geplaatst: dinsdag om 20:15 Hier zijn de eerste knopjes te zien bij een peper. Halen jullie de eerste knopjes eruit of laten jullie ze erin zitten? Ik heb ze tot nu toe altijd laten zitten tot ik dit jaar ergens las dat je ze ook kunt verwijderen. Wat is wijsheid. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: dinsdag om 20:30 Geplaatst: dinsdag om 20:30 Ik heb de pepers 2 mei al op het terras gezet, het mooiste warmste plekje, omdat ik dacht dat ze veel zon nodig hebben. Maar er staat bij ons ook regelmatig wind. Ik zie tot vandaag dat ze het goed doen. 2 Quote
Groentje_ Geplaatst: gisteren om 10:47 Geplaatst: gisteren om 10:47 Mijn zusje had vorig jaar in haar groentetuin Chinese 5 kleuren peper gezet. We waren benieuwd of de kleur invloed had op de pittigheid (want als de kleur anders is, is het ook langer gerijpt?). Ik heb thuis door een uit de hand gelopen hobby een apparaat (HPLC-FLD) staan die o.a. heel nauwkeurig Capsaïcine kan meten. Alle 6 kleuren pepers ('k tel licht rood en donker rood ) zaten tussen de 6.800 en 7.100 SHU. De keur heeft dus nagenoeg, geen invloed op de pittigheid. Als je ook een idee hebt om iets van pepers te meten, laat het maar weten. Mijn vader maakt vervolgens Sambal van de pepers. Ik wil hem verassen met een selectie van verschillende sambals. Ik zou graag een sambal vinden die zo pittig is dat hij het maar 1 keer durft te proeven. Als iemand zelf Sambal maakt, en hier wat van wil delen, dan hoor ik dat graag. Dan meet ik hoe pittig het is en krijg je een selectie van andere Sambals terug (als er genoeg Sambal is om te meten en een paar buisjes te vullen). 6 Quote
Arja Geplaatst: gisteren om 15:07 Geplaatst: gisteren om 15:07 In het forumdeel https://www.moestuinforum.nl/forum/18-koken-en-recepten/ vind je meerdere recepten voor sambal. 4 Quote
Gitta Geplaatst: 18 uren geleden Geplaatst: 18 uren geleden Bedankt @Arjadan laat ik ze gewoon zitten. Zoals ik het altijd heb gedaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.