henkg Posted December 10, 2024 Share Posted December 10, 2024 Pepers 2025. Nieuw jaar, nieuwe kansen. Voor het topic 'Pepers 2024' zie: https://www.moestuinforum.nl/topic/43173-pepers-2024/#comment-503992 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted December 10, 2024 Share Posted December 10, 2024 Zie hier mijn eerste zaailingen al 😄 Links de spontaan opgekomen die buiten in een pot verschenen en rechts de Sibirischer Hauspaprika (stiekem toch een peper) Die het volgens de beschrijving ook met weinig licht zou moeten doen. Ze staan wel op een warmteplankje omdat in die kamer de verwarming niet aan staat. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gallox Posted December 10, 2024 Share Posted December 10, 2024 Goed bezig!! Ik hou het volgend seizoen bij de kaboutermuts en habanada 🌶️ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted December 10, 2024 Share Posted December 10, 2024 Jij bent vroeg! 👍 Ik houd het dit jaar simpel: alleen maar espelettes en jalapeño's. Ik wil mijn tuin wat slimmer gaan aanpakken. Ik doe dit jaar alleen maar dingen, die we écht (veel) eten. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 10, 2024 Share Posted December 10, 2024 Ik heb een paar pepers uit de biozadendoos gehaald. Ik ga in januari beslissen welke soorten het gaan worden. Leuk om eens wat anders te proberen dan alleen de standaard peper die ik normaal heb. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted December 11, 2024 Share Posted December 11, 2024 Ik val nu alweer bijna van mijn geloof af... Ik zit even te kijken bij peperzaden.nl en ze hebben wel hele leuke nieuwe soorten... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gallox Posted December 11, 2024 Share Posted December 11, 2024 @Rookie haha zo gaat dat elk jaar 😇 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gallox Posted December 11, 2024 Share Posted December 11, 2024 Als je trouwens naar magicgardenseeds gaat dan kun je met het registeren van een account de eerste bestelling gratis ontvangen. Maar nu weet ik niet welke soorten daar allemaal precies zijn 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted December 11, 2024 Share Posted December 11, 2024 Ik ga komend jaar geen pepers doen, heb nog niet eens de oogst van 2023 helemaal verwerkt, laat staan opgegeten. Met de naderende verbouwing gaat m'n kas alleen gevuld worden met tomaten, puntpaprika's, meloenen en komkommer. 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted December 11, 2024 Share Posted December 11, 2024 Wat heerlijk een nieuw pepertopic! Nog anderhalve week werken en dan 17 dagen vrij 🥳. Heerlijk de hele vakantie bezig met kiemtestjes en de definitieve keuzes maken voor komend seizoen. Rond 1 januari gaan de definitieve keuzes in de deno. Het enige dat ik zeker weet is dat er meer soorten komen dan afgelopen jaar. De jalapenos komen zeker, in dubbele hoeveelheid aan planten, terug. En een aantal van de soorten die ik van @woldistelheb gekregen + de stumpy mango van @Mellie uit de zadendoos. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted December 15, 2024 Share Posted December 15, 2024 Ojee, nu heb ik zulke lekkere crispy chili oil gemaakt dat ik denk ik toch pepers moet zetten. Iemand nog DE tip voor een peper met SHU <5000 die flink produceert, makkelijk te ontdoen is van zaden en zich makkelijk laat drogen? Hoe fruitiger en aromatischer, hoe beter. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 15, 2024 Share Posted December 15, 2024 Oeh een nieuw pepertopic! Ik heb zoooon zin in een nieuw seizoen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 15, 2024 Share Posted December 15, 2024 (edited) 49 minuten geleden, MSDG zei: lekkere crispy chili oil Recept?😊 Edit: Oh, staat in andere topic Edited December 15, 2024 by acpronk 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted December 16, 2024 Share Posted December 16, 2024 10 uren geleden, MSDG zei: Ojee, nu heb ik zulke lekkere crispy chili oil gemaakt dat ik denk ik toch pepers moet zetten. Iemand nog DE tip voor een peper met SHU <5000 die flink produceert, makkelijk te ontdoen is van zaden en zich makkelijk laat drogen? Hoe fruitiger en aromatischer, hoe beter. Ik ben zelf wel fan van de jalapeño, die zit tussen de 4000 en 8500. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 17, 2024 Share Posted December 17, 2024 Ik heb een kweekbakje met potgrond klaargezet om alvast op te warmen. Beetje jeukende handen na zo’n onbevredigend jaar…! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted December 19, 2024 Share Posted December 19, 2024 Vorig jaar heel voorzichtig de eerste peperstapjes gezet en immens genoten van de Espelettepepers. Dit jaar een heel lijstje: Autumn time, Sugar rush peach, Madame Jeanette, Cayenne, Habanero Isabelle red, Aji Dulce Sol, Poblano, Thunder Mountain Longhorn, Espelette. Geen idee of het zal lukken en zo ja, wat te doen met de pepers die je niet meteen in een gerecht kan gooien, maar dat zijn zorgen voor september :-). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 Ik twijfel, nu al pepers zaaien? Ben er meestal vroeg bij, maar vorig jaar had ik toch wat ruimtegebrek tegen ijsheiligen. Ik gebruik voor pepers altijd deno methode trouwens. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 Ik doe ook de Deno methode. Maar wanneer beginnen jullie dan met voorzaaien? Ik ben vorig jaar eind maart tot halfapril begonnen en hoewel mijn plantjes nog wat aan de kleine kant waren tegen de tijd van uitplanten (half juni) hebben ze het prima gedaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 @EdelSpintvoor de pepers en paprika's gebruik ik ook de deno methode. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 (edited) 11 minuten geleden, Rookie zei: Maar wanneer beginnen jullie dan met voorzaaien? Ik begin tussen begin februari en half februari. Afgelopen jaar was het 2 februari. Zal dit jaar ook wel rond die datum zijn verwacht ik. Ik kan mij dan niet meer inhouden. 🤭 @Rookiein 2023 ben ik net als jij ergens eind maart begonnen met de pepers en paprika's te zaaien. Die hebben ook een prima oogst gegeven dat jaar. Dus dat kan wel. Edited December 20, 2024 by Gitta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 (edited) @Rookie vorig seizoen ben ik begin februari gestart met deno. Omdat vooral de chinense, Jeanettes in mijn geval, echt langzaam op gang komen, start ik dit jaar eind december/begin januari. Tussen de eerste rijpe jalapenos en Jeanettes zat zeker anderhalve maand, vandaar. En hoe eerder, hoe langer ze door kunnen groeien denk ik, en dus meer vruchten geven. Ik was net buiten in de tuin en zag dat de padrons en Jeanettes nog steeds pepertjes ontwikkelen. De jalapeno is wel echt klaar nu 😊. Edited December 20, 2024 by Dahli Typo 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 @rookie kerstboom eruit is capsicum erin bij mij. Maar heel erg jeukende vingers na een prut jaar en heb gisteren al wat pepers voorgezaaid. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted December 20, 2024 Share Posted December 20, 2024 Ja, wil net zeggen. Als je ze op 5 januari al in de woonkamer wilt hebben, dan moest je al lang zijn gaan zaaien, want de kieming is redelijk traag en de eerste groei ook. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted December 21, 2024 Share Posted December 21, 2024 Wauw, jullie zijn dus echt vroeg... Ik denk dat ik dan maar ergens in het midden ga zitten, februari of zo. Ik ga in elk geval wel begin januari mijn uien en preien voorzaaien, dus ik kan de matjes en lampen al op gaan zoeken. Maar eerst nog even de kerst en jaarwisseling vieren. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted December 21, 2024 Share Posted December 21, 2024 Eind januari zaai ik de eerste hier. 1 Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts