Jump to content

driepinter

driepinter

Recommended Posts

Goedendag, even voorstellen.

Sinds 1 jaar heb ik een moestuintje. Begonnen met 25 vierkante meter wat helemaal overwoekerd was met onkruid, heb daar verhoogden moestuinbakken aangelegd met houtsnippers ertussen, en heb heel wat snijbonen, aardbeien en tomaten geoogst.

Inmiddels heb ik een nieuw lapje van 100 vierkante meter erbij, heb daar een soort piepklein schuurtje getimmerd, kilo's sperziebonen en tuinbonen geoogst en nu er toch niet veel te doen is in de winter ben ik nu bezig met een kasje te maken.

20241019_131622.jpg

20241214_154735.jpg

• Like 8

Dank allen voor het warme welkom. Ik was eerst van plan om zo'n kant en klaar tunnelkasje te kopen die je al vanaf 100 euro kunt aanschaffen. Alleen, ik zit hier haast direct aan de kust en het kan hier behoorlijk spoken als het stormt, en ik zie veel stormschade bij de medetuinders die zo'n kasje hebben.

Bovendien zou ik moeten  bukken in zo'n kasje en vandaar ben ik bezig met het maken van mijn eigen kasje wat hopelijk wat langer meegaat. Ik heb me laten inspireren door een handleiding voor een foliekas die ik online vond, maar de maten heb ik aangepast aan hout wat ik voorhanden had. Hout halen bij de bouwmarkt is een dure hobby dus ik hou marktplaats goed in de gaten voor hout tegen heel schappelijke prijsjes en soms vind je zelfs gratis hout. Van een kweker had ik wat goedkope hardhouten palen gekocht om de constructie te verankeren in de grond, en vandaag heb ik weer 15 dikke kunststof palen gekocht voor een paar tientjes... Het hout behandel ik met goedkope verf van de action, die heeft ook goedkope hoekijzers en plastic folie heb ik gratis gekregen. En het dakje heb ik afgelopen weekend met gratis perspex platen afgedekt. En uiteraard moet je soms wel naar de bouwmarkt voor nog meer schroeven.

Ik vermoed dat die kas  me totaal rond de 300 euro gaat kosten (en heel wat uurtjes vrije tijd).  Het is zeker niet professioneel gebouwd en het is allemaal niet heel precies. Maar goed genoeg voor mij en hopelijk heb ik er dan ook een paar jaartjes plezier van.  En op een later tijdstip hoop ik de kas nog te gaan verbeteren , net bijv ramen van glas in plaats van plastic folie. Maar ik moet nu even pas op de plaats maken qua budget, en van het voorjaar wil ik er ook nog iets van druppelslangen in aanbrengen zodat ik niet aldoor met gieters hoef te zeulen. Maar ik ben zelf tot nu toe heel tevreden...

De volgende stappen zullen zijn dat ik de kas iets smaller te maken door de zijkanten verticaal te maken, En ik doe waarschijnlijk nog wat extra schuine balken. Niet echt nodig voor het plastic folie wat erop komt maar wel zo handig als ik die nu alvast maak voor als ik later glas of kunststof platen wil gaan timmeren.

Pas daarna komt het folie erop, maar dan moet het ook windstil zijn en ik vermoed dat ik  dan ook alles winddicht moet maken op dezelfde dag.

Maar ik doe alles op mijn tempo en ik heb de hele winter nog om het klusje te klaren. Ik heb er zin in ! En zal later nog wat foto's posten

• Like 2