Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verwijderen van (uitgebloeide) bloemen in bieslook


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Lekkere lange titel Maar hoe doen jullie dat? Knip je de uitgebloeide bloem er uit? Of haal je de hele bloemstengel weg? Ik heb een aantal hele grote pollen, die erg mooi hebben gebloeid. Maar de pollen bestaan nu ook bijna alleen maar uit bloemstengels. En nu mag de plant van mij wel weer eetbaar loof gaan maken.

Wat is dus beter? In dit geval de plant bijna helemaal kaal knippen? (en dus weinig groen overlaten voor de plant zelf) Of de bloemkoppen, zodat de pol alleen nog bestaat uit stugge groene stengels?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bieslook laat bloeien hou je na een tijd enkel nog bloeiende stengels over en geen bruikbaar blad meer.

Gewoonlijk haal ik van de eerste bloemende stengel weg (gewoon kort afknippen) en ga zo maar door. Op die manier heb je altijd bruikbaar loof.

Dit jaar heb ik tot nu toe alles laten bloeien omdat a) de corsicaanse bieslook voor de eerste keer in bloei staat (heb hem net een half jaartje) en b) de roze/lila dotjes net boven de origano uitsteken en dat zo mooi contrasteert in de border.

 

Laat je hem lang genoeg staan dan sterft de bloemstengel vanzelf af zoals al gemeld en dan kun je hem er zo bij de nek uittrekken.

Binnen enkele weken komt dan ook het gewone loof weer opzetten. Overigens haal je best alle afstervend blad weg om stengelrot te voorkomen.

Zelfde verhaal voor allerlei varianten van bieslook (grof/fijn enz) trouwens.

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks, ik heb nu van 1 pol de stengels verwijderd. Die planten daarachter bloeien nog best mooi, die laat ik nog even. Ik had nog wat kleinere polletjes die nog niet bloeiden, dus daar heb ik nog loof van kunnen knippen.

Ik vind de bloemen altijd erg mooi, en had dit jaar ook veel te veel, dus kon ik er heel wat gebruiken voor salades bijv. Maar ik heb liever niet dat ze zich uitzaaien (omdat ik zoveel verschillende soorten heb staan, en alles met elkaar kruist?) dus dan maar op tijd wegknippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat brengt mij op een idee. Ik heb wel look zonder look (dat vetplantachtige) op mijn pizza-afdakje gezet, maar bieslook lijkt me ook prachtig. Maar dat moet dan toch wel in zwarte grond lijkt me? Mmm, mss in een oud wijnkistje ofzo. Denk er over na

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harmony bedoeld huislook denk ik,

 

Een beplanting op platdak kun je maken door eerst een laag grove kiezel te nemen en daarna een laagje grond daaroverheen, de kiezel houd de grond vast, hier kun je dus uitstekend bieslook op zetten of tripmadam om het eetbaar te houden

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...