Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kun je mij het filmpje noemen @Tanja65 want voor mijn speciebakken waar de winterwortelen ingaan is het wel handig. Ze zijn al gezaaid, maar voor volgend jaar dan. Want ik moet nu inderdaad veel bukken om ze later in te korten, dan lijkt mij het voorzaaien wel weer handiger.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Je krijgt alleen de worteltjes nooit naar beneden. Ze doet het bij een voor en de andere laat hij gewoon vallen, maar ik weet dat het zaadje zwaarder is (net als bij peulen) en die moet je normaal gesproken met de hond sturen. Maar het zal wel goed komen denk ik op die manier.
Er moet nog een vervolg filmpje zijn hoe je de eierdozen weg haalt of laten zitten. Gewoon laten zitten zie ik. 

Ik kan het nog met mijn andere wortelen doen die ik nog moet zaaien. Ik moet wel grote pakketten eierdozen kopen.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

@Petrasmoestuin het hele idee is dat je alleen maar zaadjes plant die al gekiemd zijn. Dat maakt de opkomst (bijna) 100%. Met pillenlint moet je dat toch altijd maar weer afwachten, maar uitdunnen hoeft daarmee ook niet. En wat die worteltjes betreft, dat lukt goed genoeg. En ja @Rookie dit is inderdaad het fimpje dat ik heb gevolgd.

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Met pillen kun je altijd na 3 weken nog een andere pil aanvullen. Maar ik heb al een grote eierdoos opgeschreven bij de boodschappen. Mijn man zal weer zeggen: waarvoor is dat nu weer? Geen 12 stuks doos hahaha.

• Like 3
Geplaatst:

2 stukjes water gegeven. Nog de verpote artisjokken begoten. Wil niet dat ze uitdrogen maar zag er goed uit. Beetje onkruid. Steeds een klein stukje en dan weer van voren af aan. Patio weer schoongemaakt. Een grote ekster betrapt die een groot stuk wol wilde meesnaaien. Groter dan die ekster zelf. Is even later toch gelukt. Zoef weg was hij!

• Like 2
Geplaatst:

Doperwten uitgeplant.

Stukje gewied. 

Kwam wat rupsen en andere larven tegen, verzameld en op vogelvoerplaats gelegd. 

• Like 2
Geplaatst:

Alle bakken weer water gegeven en onkruid verwijderd. Ik zag bij het water geven dat de lenteui op begint te komen. 

• Like 2
23 uren geleden, Mellie zei:

een groot stuk wol

Ja en niet alleen de ekster maar ook de eekhoorns zijn dol op onze wolmulch. Vanmorgen zag ik een eekhoorn een pluk die groter was dan hijzelf net zolang in zijn poten ronddraaien totdat het één handzame bal was waar hij of zij mee vertrok de bomen in. Knap!

OT: alle deze winter geplante fruitbomen en bessen- en vlinderstruiken water gegeven ieder zo’n drie liter. Het is de bedoeling dit voorlopig om de dag te doen. 
Verder begonnen met blad in het stukje voedselbos op te harken, het blad gaat naast de compostkorf op een grote hoop dan kan ik er af en toe wat van bij de compost doen als hij te nat wordt en de rest vercomposteert wel ter plekke.

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik gaf water en verwonderde mij over de eergisteren gezaaide rucola die nu al boven was. Wat een turbo rucola. Wel in de kas, dus lekker warm geweest afgelopen dagen. 

En ik haalde een halve kuub houtsnippers op via Marktplaats die iemand over had. Nu heb ik een lekker dik pad liggen in mijn kas en nog een paar metselkuipen vol houtsnippers over. 

En ik aaide mijn Golden-egg-zaadjes maar weer eens en strak ze liefkozend toe (het helpt nog geen zier, helaas).

• Like 2

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Gisteren boodschappen gedaan voor de tuin.

Vandaag de eerste helft kool plantjes gezet in gaten gevuld met eigen compost.

Uitgebloeide potten van verse planten en bloemen voorzien.

Onder glas de bakken en kratjes zaailingen schoongemaakt.

Ook de rijtjes gezaaide groenten en tuinbonen onder glas en de volle grond schoongemaakt van onkruidjes.

Veel water moeten geven want het wordt hier droog vooral de sla en snijbietplantjes en onder glas de spinazie etc.

Narcissen gesneden en veldsla, rucola, salie, munt en bieslook mee naar huis en een bak met bloeiende planten voor bij de achterdeur.

• Like 3
Geplaatst:

Niets noemenwaardig eigenlijk, ik had een bakje kroten thuis voorgezaaid maar dat werden hele dunne iele zaailingen, waarschijnlijk door gebrek aan licht. Ik heb deze iets dieper overgeplaatst in een iets groter potje in de hoop dat ze nog iets  zullen gaan doen en vanmorgen deze in de koude bak geplaatst op de moestuin. Niet geschoten is immers altijd mis.

En zojuist nog even met de auto van mijn vrouw een ouwe tuinstoel gebracht en in mijn kasje gezet, dat zit toch net even lekkerder dan het houten kistje waar ik normaliter op zit

20250326_194612.jpg

• Like 6
Geplaatst:

Hier was ook de tweede lichting boven dus de glasplaat er af en gelijk weer twee nieuwe rijtjes gezaaid.

Ook nog weer raapsteeltjes er naast gezaaid.

Het aardappelveldje begon weer wat groen te vertonen dus dat met de drietand doorgewerkt.

Begonnen aan de laatste loodjes, achterop bij de pastinaken nog een paar M2 gespit.

Uitgebloede sneeuwklokjes in pot naar de tuin gebracht en warmoes en Russische bladkooltoppen uit de bak naar de keuken terug voor het avondeten.

• Like 1

Snijbiet, bietjes (cylindra en witte bietjes) en paksoi uitgeplant.

Aangezien ik qua benutbaar oppervlak niet heel veel ruimte heb, moet ik slim omgaan met de plaats, die ik wel heb.

Ik heb vanmiddag een inventaris gemaakt, van de groente, die ik wil verbouwen en wat ik er te eten van kan maken.

Onderverdeeld in vier categorieën:  wokgroente, stamppotgroente, quichegroente en salade groentes.

Eindelijk een beetje orde in de chaos.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Wat georganiseerd! Ik heb ( had) eigenlijk altijd als het kan max groente in de tuin en huis en bekijk dan meestal pas tegen kooktijd wat het wordt. De eerste drie van jouw 4 categorieën zijn natuurlijk behoorlijk uitwisselbaar.

• Like 1

Geplaatst:

Ja, zeker, er staan een heleboel dingen in meerdere lijstjes @appelvrouw

Maar ik merkte vorige jaren, dat ik soms nog groente in de tuin had staan, die helemaal niet meer opgegeten werd.

En dat is nou net niet de bedoeling.

Geplaatst:

Veel snijbiet, voornamelijk omdat ik geen idee had (heb) hoe ik dat kan bereiden.

Er stonden ook nog veel bietjes, pastinaken, en vooral NZ spinazie en winterpostelein.

Die laatste twee doe ik dit jaar dus niet, want kennelijk heb ik het niet gemist.

Van de bietjes doe ik nu alleen nog maar de soorten, die we echt eten, de rode cylindra en de witte.

De gele en de chioggia sla ik dit jaar ook over.

Ik wil echt leren, hoeveel ik moet zaaien van wat.

En ik wil afstappen van allerlei zijsporen van dingen die mij leuk lijken, maar in de praktijk niet naar mijn zin zijn.

Dus eigenlijk: zaaien, wat we eten.

Klinkt zo logisch, maar kennelijk toch moeilijk voor mij.

• Like 2
Geplaatst:

Ik lus eigenlijk alles en ik kan alles verwerken. Ik kom altijd groente te kort en koop elke week b.v. paprika, wortelen, broccoli.
Maar als ik van iets te veel heb ik de tuin, dan kijk ik bij mijn recepten of op internet wat ik ermee kan doen. Zijn het 2 groentes, b.v. koolrabi en prei, dan zoek je op internet naar "recept met koolrabi en prei".  
Zo had ik afgelopen jaar veel te veel sla gezaaid en toen heb ik er slasoep, slastamppot van gemaakt, Wel lekkere dingen aan toevoegen. Prima maaltijden.

En als je te veel radijs hebt, die kun je goed stoven, gratineren, of blancheren en dan in de vriezer.

En bij mij is het vaak andersom: ik wil iets lekkers maken, heb ik het niet in de tuin staan aan ingrediënt, dan koop ik het gewoon.

Ik wil b.v. elke week broccoli en wortelen eten. Mijn tuin is te klein om die helemaal te vullen ermee. En dan moet ook alles afgedekt kunnen worden tegen plaagbeestjes.
Ik ga nu b.v. mijn tuin vol zaaien met radijs, want die zijn dan klaar als de zomergroentes erin gaan.

• Like 2
2 uren geleden, Rookie zei:

zaaien, wat we eten

Ja dat klinkt logisch. Enne die zijsporen.dat is hier wel lastig hoor, je moet sterk in je schoenen staan om niet Dat Wil Ik Ook te roepen bij de foto’s van mede moestuiniers. En het is zo persoonlijk. Want de groentes die je opnoemt die je niet eet zou ik graag ruim in mijn tuin willen, snijbiet, Tetragon (Nw Zeelandse spinazie) gele bieten. Ik denk dat ik de hele winter wel iedere week pastinaken heb gekocht. Zo zie je maar weer. Ik moet er wel bijzeggen dat wij vrijwel alle groente in grote hoeveelheden eten, vooral wortel en vrucht groenten. Peulvrucht en sla wat minder maar dat is tijdelijk. 

OT water gegeven aan de potten met sla en slauitjes, het komt al op!

aangepast door appelvrouw
  • Like 3

Geplaatst:

Overtrokken weer met wat noordwestenwind.

De ramen deels opengelegd want er zou regen komen, gelijk een deel van de Tetragonia tetragonioides daar opgeruimd.

Die op de composthoop en daar weer een laag paardenmest op.

Witlof geoogst net als de eerste slaplantjes van onder glas.

Ook veldsla van onder glas en Chinese bieslook uit de pot.

Winterpostelein er bij met wat verse knofloken voor het groen.

Mooi weer wat ruimte onder glas.

Het zou gaan regenen maar het werd wat miezerig weer.

Nog wat mest verspreid en ingespit om in beweging te blijven. 

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...