Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Geschoffeld, nieuwe aarde erbij, opgeruimd en alweer slakken verwijderd

Stekjes van de Aucuba Japonica er uit gehaald en opgepot etc

Geplaatst:

De bak voor de aardappelen opgeruimd, daar gaat binnenkort een plastic tunnel over.

Verder alle bakken rond het huis opgeruimd en omgeharkt.

De laatste bietjes geoogst, maar die waren helemaal uitgehold door de muisjes.

Die hebben er in elk geval de hele winter een feestmaal aan gehad.🐭

In mijn hand gehakt met de handhak (de naam zegt het natuurlijk al).

De dropplant gesnoeid, die krijgt alweer nieuwe blaadjes.

Nog een paar bakken, dan ben ik alweer klaar.

Geplaatst:

Ja, dat ligt voor de hand, hopelijk niet te veel aan de hand.

Hier wat kruiwagens snippers onder de bessen gegooid en een zak tuinturf gehaald voor de nieuw gekregen bessenstruik.

Geplaatst:

Ik heb 4 vakken gehusseld en gevoed en in 1 vak tuinbonen uit gepland.

20250225_160123.thumb.jpg.39f67a696948a7f3dc261a879b80c449.jpg

Verder heb de knoflook bieslook uit de bak gehaald en in potten gedaan. Ook hier heb ik 4 vakken gehusseld en gevoed. 

20250225_155116.thumb.jpg.eebf9917989fdafa03a3e92870a1bbe1.jpg

De dropplant en munt gesnoeid, beide beginnen alweer uit te lopen. 

Verder heb ik de ontkiemde zaden van de Piquillo paprika in potjes gezaaid. Nu afwachten tot ze met hun kopjes naar boven komen. 

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Ik ging de tuin in om de rabarberplanten uit te steken. Toen liep ik langs iets wat een daglelie had moeten zijn. Dat is het overduidelijk niet. Dacht, steek ik dat gelijk uit. Ik wil daar wel de rabarber.
1 pol eruit. 2e pol….

c55d16b589b09d458d8ec6d6daf47356.jpg

Mijn dure schop zei de steel van krak! Ja hoor….
Dat restje wat er uit moest, ziet er overigens wel uit alsof het daglelie is. Maar wat dit is wat eruit is gegroeid, geen idee. Blijft wel groen, dus heb het als bedekking aan de kade gegooid.

8363f6cedececbfd34bc3ce58215b2b8.jpg

Toen moest ik met een kapotte schep de rabarber uithakken! [emoji849][emoji849][emoji849]
Is niet makkelijk. Ik denkbaar ik rabarber pink champagne heb vermoord. Die ander die kwam er prima uit.
Verplaatst. Gat zat er nog van de niet lelie. Voor de andere wortelstok gegraven. Geplant. Hoppaaa.

Kippen onkruid en vers water gegeven. Tuinhok op slot zonder schep en nu naar binnen.

Geplaatst:

Winterwortelen en pastinaak geoogst.

De restanten van de ananaskers uitgegraven en klein gehakt.

De snijbiet begon alweer gezellig te groeien, maar ik wil op die plek iets anders, dus ik heb hem er uit gehaald.

Geplaatst:

Dat lijkt op het verschrikkelijke spul wat iemand op onze volkstuin ook heeft geplant @Mellie

Een soort siergras, met een hele dichte harde wortelmat. Zaait zichzelf ook uit. De planter is natuurlijk allang vertrokken 😠

Geplaatst:
51 minuten geleden, woldistel zei:

verschrikkelijke spul

Zeker weten. Ik had het in mijn vorige tuin aan de beek. Zegge.  Het groeit jaren en jaren door en het kunnen hele stobben worden. Weghalen zolang het nog kan anders wordt het zagen! Maar tegen niemand zegge want de plant is volgens mij beschermd. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Lekker zonnig weer met een fris windje.

Eerst de kapotgevroren rucola weggehaald, daar gemest en gespit.

Wat sla plantjes uitgedeeld en gelijk snoeiadvies gegeven en later nog snoeigereedschap uitgeleend.

Tijmplanten gesplitst en verpot.

Potten met voorjaarsbloemen uit de kas gehaald en de eerste muntkever vermoord.

Kalk gestrooid en met een pot bloeiende sneeuwklokjes naar huis,

Geplaatst:

Zou ik zeker doen @Mellie! Hier groeit het aan de walkant van de singel ook in hele grote bossen, ieder jaar meer. Het woekert echt.

(Off topic:  Tot groot genoegen van onze kat overigens, ze is er dol op: vrijwel dagelijks trekt ze meerdere slierten los om het heel trots mee naar binnen te nemen. ‘S ochtends ligt de zitkamer vol met van die slierten….)

Geplaatst:

Opnieuw in de achtertuin gewerkt, onze mini-moestuin. Weer een moestuinbak ontdaan van mos en onkruid, los gespit en verbeterd met compost en mest. Strips weer vast, en er kan weer in gezaaid worden. Ook flink wat oude potten leeggeschud en de baby naakslakken die tevoorschijn kwamen vermoord, extra gaten geboord in de potten die verstopt bleken want dus te kleine gaatjes, troep opgeruimd en de bolletjes van de saffraankrokussen toch maar gerooid en ter droging in de schuur opgehangen. Die gaan in juli weer de grond in. Verbazend hoe je een hele middag bezig kan zijn met al die kleine dingetjes. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Waterkoud en veel regen gevallen.

Nog even snel naar de tuin, groenafval wegbrengen en een bak met oude potgrond gehaald zodat ik peultjes thuis kan voorzaaien.

Geplaatst:

Tuinbonen gezaaid (Elenora) en 6 olifantenknoflook tenen voorzichtig uitgegraven en verplant.Twee heb ik in het voedselbosje gezet en 4 samen in een grote pot met bio potgrond, om te zien of ze het daar beter in doen en dan eventueel om weg te geven. 
Ik merk aan de oerprei, ui en knoflook dat mijn grond niet zo geschikt is voor alliums. 
De wilde Lorrainse knoflookbieslook heb ik met een flinke kluit Lorraine klei geplant, er komt nog bij er is me een hele emmer van dezelfde klei beloofd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb vandaag @Patrijsnageäapt. (wat een raar woord is dat zo).

Ik heb een plastic tunnel gemaakt over de bak, waar binnenkort mijn aardappelen in komen.

Zo warmt de aarde vast een beetje op.

P1060154.JPG

Geplaatst:

Stuk moestuin ontdaan van grasmat en gedeeltelijk van kweekgras; grelinette, schep, trekken, grelinette, schep, trekken. Flinke tijd zoet mee geweest! Daarna geegaliseerd en drie lagen karton er over. @cobro60heef alles afgevoerd en zich op de berg eerder afgehakte takken gestort, bijna alles is nu weg. Bak verwijderd, gedeeltelijk omgespit en tot mijn verbazing nog een rabarberwortel opgegraven. Die is echt twee jaar onzichtbaar geweest, maar er bleek toch nog leven in te zitten. Toch maar planten en kijken wat het wordt. Nieuw karton bij een van de plaatselijke modezaken opgehaald. Morgen verder.

Geplaatst:

Wat een monnikenwerk @Tanja65, dat gras....

Geplaatst:

Af en toe zon en een licht windje.

Peulen gezaaid binnen.

De vroege pootaardappels meegenomen naar de tuin om verder te spruiten.

Twee volle kommen sla plantjes geoogst en de helft weer op een lange rij buiten geplant.

Gezien dat de spinazie bovenkomt.

De verse mest op de asperges doorgewerkt met de cultivator.

De plek waar de slaplantjes stonden gemest en voor de helft gespit.

@Rookie Wat een bijzonder fraaie bak, die leent zich er ook mooi voor om de onderste helft te vullen met verse paardenstalmest wat dan lekker aan de broei gaat. De aardappels gratis warme voeten, de bak gratis gevuld en na de oogst prima verteerde mest om te gebruiken voor bijv. een nateelt van pompoenen.

Geplaatst:

Dankjewel @Patrijs, ik ben heel blij met deze bakken.

Die paardenmest is een mooi idee, daar zou ik niet opgekomen zijn.

Ik houd dat even in gedachten, dat gaat nu niet meer lukken, maar de buurvrouw heeft een grote stal paarden, dus mest zat!

Geplaatst:

Ik heb het wel in de platte bak gedaan, maar die moet je dan eerst uitgraven.

Het is het oude systeem hoe ze vroeger een broeibak maakten met extra warmte.

Ook handig voor warmte minnende planten als pompoen.

Plastic is dan minder, glas isoleert beter.

Geplaatst:

Vandaag een vervelend klusje. Deze plantenzakken hebben 2 winters en 1 zomer meegemaakt en zie wat een mos.

Het is leuk om vogels te voeren, maar die poepen dus alles onder. Dus ook de grijze bakken moet ik schoonmaken. De komende winter als wij de vogels gaan voeren haal ik de bakken gewoon weg, had ik nu ook moeten doen. 
Ook de netjes aan de schutting is behoorlijk vies en de tafeltjes helemaal groen en gaan nu erg achteruit. Vorige zomer had mijn man die gemaakt van 1 ronde tafel en geverfd. 
Maar na dit seizoen gooi ik de plantenbakken maar weg en zet er nieuwe voor neer en een gratis of 2e hands tafel zoeken denk ik.

Morgen weer verder, want ik heb nog meer plantenzakken om te schrobben.

Vogelbak 1.jpg

Vogelbak 2.jpg

Vogelbak 3.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wat zijn die mini's smerig! @Petrasmoestuin

Waar heb je die vierkante plastic bakken vandaan?

Zijn die 30x30?

Geplaatst:
5 uren geleden, Rookie zei:

Wat een monnikenwerk @Tanja65, dat gras....

Zeker! De buurvrouw pakt het nog grondiger aan. Die ligt al twee weken op haar knieeen schep voor schep alles tot ongeveer elleboog diep af te graven. Pffff. Ik hoop eigenlijk dat Charles Dowing gelijk heeft en dat enkele lagen dozen met daarop compost het verschil gaan maken. Ik haal wel de bovenste laag grasmat  weg, omdat we anders niet kunnen egaliseren. Maar er blijven daarmee wel kweekwortels in de grond. We gaan het zien. Ik troost met met de gedachte dat als het het niet werkt met het karton, dat dan in elk geval de graswortels wel belangrijk verzwakt zullen zijn, en dus bij een volgende ronde makkelijker te verwijderen zullen zijn. Dat is nu ook zo waar het plastic en/of andere karton heeft gelegen. We gaan het zien.

Geplaatst:

Nee die zijn iets van 32 x 32 cm, maar die hebben wij naast het Texaco station in Bellingwolde gekocht vorig jaar.  Dat was ons vorig  grenspost adres. Wij hadden er 4 gekocht. Niet wetende dat deze zo handig zijn, i.p.v. die zakken. De bakken zijn ook dieper. Misschien daar toch eens naar uitkijken volgend jaar. 😉

Geplaatst:

Vandaag allemaal kleine dingetjes gedaan : met de reststukken perspex die ik nog had heb ik het lekkende dak van mijn schuurtje een beetje opgelapt, en ik heb er ook nog een paar op de kas geschroefd die ook hier en daar lekte,

Verder een kruiwagen met zeer geconcentreerde compost verspreid over mijn landje, Al de overgebleven latten hout die her en der lagen netjes (ahum) in een hoek bij elkaar gegooid, Verder nog een kruiwagentje onkruid gewied en een kruiwagen afval in de container gemieterd. Vanmiddag was het heerlijk weer,

Mijn volgende projectje waar ik over na aan het denken ben is hoe ik het water ga aanleggen richting mijn kasje. De kranen doen het nog niet,  die zullen wel in april weer aangesloten worden vermoed ik, maar ik kan wel alvast een greppeltje graven en een tuinslang begraven vanaf de kraan naar mijn kasje. Zou ook wel mooi zijn als ik op een centraal punt buiten nog een extra kraantje maak. En uiteraard in de kas kan ik ook alvast een tuinslang/druppelslang aanleggen. Ik ga de koppelstukken alvast bestellen, dat wordt dan een leuk klusje voor als het regent.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic