Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Veel water gegeven op de moestuin, het is er erg droog door zon en wind. Ik heb netten over de koolbedden gelegd, nu de koolplanten nog. Die staan mooi te trekken in de kas. De bloemkoolplantjes verspeend. We zijn maar met z'n tweeën en daarom heb ik de snowball x genomen. Ben benieuwd.

• Like 3
Geplaatst:

Een grote pot uitgebloeide narcissen er naar toe gebracht.

De geweekte Kapucijners en tuinbonen gelegd, de eerste al deels aan het gaas, de rest in een krat en bak.

Nog water gegeven aan de potten en met een pot tijm uit de kas en salade weer naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Hier ook gewied, kippen blij gemaakt met al die uitgetrokken onkruiden. Mooie Campanula's tussen de rabarber uitgehaald en die in de voortuin gezet.

Een composthoop, ik denk totaal 3/4 kuub gezeefd en die mooie compost in de tuin verwerkt (onder andere in de gaten die de uitgegraven campanula achterlieten). De kas helemaal leeggeruimd en een alles gereorganiseerd. Veel water gegeven.  

Wat een heerlijk weer. En ik had zulke goede hulp van mijn twee kinders 🤩

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Hele dag in de achtertuin bezig geweest zodat daar de oude foliekas kan komen. Daar moest nogal wat voor verplaatst en opgeruimd. Ook heel veel oude grond gezeefd zodat ik deze als zaai- en stekgrond kan gebruiken. Heel wat hydrokorrels uit de bakken gevist. Stapels potten en potjes schoongemaakt. Enkele kleine bakken geleegd zodat ze verplaatst kunnen worden. @cobro60 heeft nog water gegeven op de grote moestuin waar -hoera- de slang eindelijk is aangesloten. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Water gegeven, sla geoogst, onkruidjes aan de kippen, hok en patio schoongemaakt en een paar meter klinkertjes gelegd. Die waren al 1,5 jaar lang opgestapeld. Was 3 kwartier werk. En dan 1,5 jaar lang tegenaan kijken…. Heel sneu eigenlijk.
2 emmers zand gehaald. 1 uit eigen tuin en 1 van de bouwvakkers hier in de straat. Was meer dan voldoende om alles vast te zetten. Denk alleen dat ze vroeger anders lagen, want kwam klinkers te kort. Heb het met bakstenen opgevuld en het ziet er een stuk beter uit dan het was.

Was wel genieten en ondanks dat de foto met strakblauwe lucht anders doet vermoeden, was het ijs- en ijskoud nog. Brrrrr. Krijg er weer rillingen van.
c7df1e762eae7679f52ef9351d953b2b.jpg

• Like 7
Geplaatst:

De hele bups weer water gegeven.

De kas opgeruimd en de bakken geharkt, voeding gegeven en afgetopt met grond uit de aardappelzakken.

Geleerd dat je tomatenstammetjes kunt laten zitten tot het jaar er op, die kan je er makkelijk uithalen en de worteltjes zijn mooi verteerd.

Stammetjes van aubergines krijg je de grond niet meer uit, dat moet ik dus echt gelijk aan het eind van het seizoen doen dus.

Ik heb vier hoge aardappelkweekzakken, daar stond vorig jaar mijn mais in.

Die zakken leeggehaald tot twintig centimeter boven de bodem, randen omgevouwen, gat gegraven en aardappelen van de Jumbo er in gepoot.

Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, ik ben van plan om die te gaan aanaarden, elke keer als ze zich laten zien.

• Like 3
Geplaatst:
5 minuten geleden, Rookie zei:

Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan, ik ben van plan om die te gaan aanaarden, elke keer als ze zich laten

Dat gaat prima, voordat ik een moestuin had, deed ik het altijd zo 👍

• Like 1
Geplaatst:
25 minuten geleden, Rookie zei:

randen omgevouwen,

Zo laat je ze dan staan, de randen omgevouwen? Of alleen om gemakkelijk de aardappelen te planten? Ik heb het niet gedaan met mijn aardappelzakken.

Geplaatst: (aangepast)

Ja, zo laat ik ze staan.

Tot ik er weer een laag grond in doe, dan gaat de rand een beetje omhoog.

En dat een paar keer.

Morgen de rest.

P1060253.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Mooie zakken zeg! De mijne staan in wat lijkt op jouw halve zak. Met wat minder aarde, zodat ik nog kan aanaarden.

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Vanmorgen zo´n beetje de hele tuin geschoffeld en bij de peulen de gaasbakken weggehaald en schoongemaakt.

Water gegeven.

Vanmiddag de lekke band van de auto geplakt en omdat ik toch langs het tankstation moest om hem weer op te pompen ook even langs de tuin. 

Daar het wiel weer omgewisseld.

Nog een rij Annabelle gepoot en de berglook en Chinese look er uit gehaald.

Een grote pot waar ooit een bananenboom in stond in de auto mee terug, ik had er pas gladiolen in geplant om op het terras te zetten.

aangepast door Patrijs
  • Like 3
Geplaatst:

Ik stond om half 8 al buiten de hedera te snoeien. Kliko’s werden geleegd en je weet nooit wanneer ze komen dus moest vroeg.
Het had beter gekund alsin korter, maar dit is goed genoeg. Alles opgeruimd. Veel onkruid meegetrokken. 3 eieren gevonden…. Niet in het kippenhok, maar in een moesbak. Had ik ze even gelegd om sla te plukken denk ik en erna blijkbaar vergeten. Vogels waren er blij mee. 1 was nog niet leeg geslurpt en 1 wel. 2 dus weg en 1 voor onszelf.

Grasmaairobot is weer lekker aan het maaien. Gras ziet er strak uit. Alleen die kantjes nog trimmen. 1 kant al gedaan. Kippen ook weer blij.

Ik heb van vorig jaar nog smeerwortelgier staan. Geen idee hoe lang dat houdbaar is, maar heb de potten en bakken ermee begoten. Zondag grote barbecue in de tuin. Wil het er allemaal wel fatsoenlijk uit hebben zien.

• Like 3
Geplaatst:

Eerst de tuinboontjes en pootaardappeltjes in de grond gestopt.

Daarna boerenkool geoogst samen met wat bamboe en bieslook.

Een vierde gaashok gemaakt.

En begonnen aan de tijdelijke mestontvangstplek. Nog even geen mest nodig maar kijken of het past op die plek.

• Like 3
Geplaatst:

Onkruid verwijderd, water gegeven, piramides bij de peultjes en sugarsnaps neergezet met touw er omheen. Kunnen ze mooi gaan klimmen. Ijsbergsla en bindsla uitgeplant. Rode bieten, basilicum en bladvenkel gezaaid. De laatste voor de tweede keer, de eerste keer is niks opgekomen. 

• Like 2
Geplaatst:

Mooi zonnig lenteweer zonder veel wind, ook wel eens lekker.

Een bloemkool, drie broccoli en zes spitskool in het gaashok gezet, met een goede schep compost-mest er onder.

Witlof en bieslook geoogst.

• Like 1

Alvast een klimrekje gemaakt voor de snij- en/of sperziebonen .

De waterdrukverlager geïnstalleerd. Paste niet maar ik vond nog een onderdeeltje die heeft me uit de brand geholpen. Kraantjes getest en ze lekken niet, fijn dat ik nu centraal 2 kraantjes heb waar je even snel een gietertje kan tappen of een slang kan aansluiten.

6 kweekzakken met roseval aardappels en 4 kweekzakken met (vermoedelijk) Nicola aardappels buiten neergezet.

Beetje geschoffeld en water gegeven. Superweertje vandaag!

20250412_113032.jpg

20250412_112656.jpg

20250412_124707.jpg

20250412_124718.jpg

20250412_130349.jpg

20250412_140300.jpg

20250412_134527.jpg

20250412_140304.jpg

20250412_144132.jpg

20250412_144154.jpg

aangepast door driepinter
  • Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...